
Acestea și alte câteva modificări importante au fost incluse în proiectul de modificare elaborat de Ministerul Finanțelor. Vor fi aduse modificări la zece regulamente care reglementează aspectele fiscale și vamale ale activităților întreprinderilor.
Un nou formular standard de cerere va fi introdus în Regulamentul privind rambursarea taxei pe valoarea adăugată.
Acest lucru va elimina birocrația inutilă și va accelera rambursările. În prezent, întreprinderile depun două cereri separate, ceea ce prelungește procedura de rambursare a taxei și creează o sarcină suplimentară pentru Serviciul Fiscal de Stat.
Proiectul prevede, de asemenea, o creștere a limitei valorii TVA permise pentru rambursare, în conformitate cu articolul 1016 din CT. Trebuie reamintit că este vorba despre plătitorii de TVA care documentează tranzacțiile prin intermediul SIA „e-Factura” și/sau prin documente fiscale emise de echipamentele de casă conectate la sistemul informațional „Monitorizarea electronică a vânzărilor”. Ca urmare, aceste societăți dispun de așa-numitul TVA compensat sau de diferența rezultată din depășirea sumei taxei plătite pentru achiziții (inclusiv pentru importuri) față de sumele TVA aferente vânzărilor.
Tranzacțiile înregistrate începând cu 1 ianuarie 2023 vor intra sub incidența acestui mecanism. Dacă proiectul va fi aprobat de guvern, limita va crește de la 20 % la 50 % din suma solicitată la rambursare.
În plus, este prevăzută revizuirea frecvenței auditurilor tematice ale sumelor de TVA rambursate întreprinderilor în cadrul procedurii simplificate. STS va putea să le efectueze cel puțin o dată pe an pentru întreprinderile mari și o dată la doi ani pentru celelalte întreprinderi.
De asemenea, se propune excluderea din regulament a condiției care limitează dreptul la rambursarea simplificată a TVA dacă, în timpul ultimului audit fiscal, valoarea obligațiilor fiscale acumulate de STS a depășit 1% din valoarea totală a livrărilor efectuate în perioada fiscală supusă auditului.