Română

Politica fiscală și vamală pentru 2026 este o bună ocazie de a introduce noi norme pentru comerțul online

De regulă, politica fiscală și vamală pentru anul următor este aprobată/adoptată pe la mijlocul anului în curs sau, în unele cazuri, la sfârșitul lunii iulie, când parlamentul își încheie oficial sesiunea de primăvară-vară. Acest lucru se face atât pentru a permite guvernului, în general, și Ministerului Finanțelor, în special, să elaboreze bugetul de stat pentru anul următor pe baza noii politici fiscale și vamale, cât și pentru a permite mediului de afaceri să se pregătească în avans pentru noile norme care urmează să intre în vigoare.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Politica fiscală și vamală pentru 2026 este o bună ocazie de a introduce noi norme pentru comerțul online

Мирча Бачу

Cu toate acestea, unii ani sunt excepții în această privință și cred că anul curent va fi unul dintre aceștia. La urma urmei, într-un an electoral, nimeni nu se grăbește să vorbească despre noi norme fiscale și vamale (mai ales dacă acestea nu sunt printre cele mai plăcute pentru mediul de afaceri și cetățeni). Și pentru că ar fi pur și simplu greșit. La urma urmei, câștigătorul alegerilor ar trebui să fie în măsură să își promoveze propriile viziuni în domeniul fiscal și vamal, mai degrabă decât să fie obligat să petreacă un an întreg promovând viziuni pe care nu le împărtășește.

Spun că acest lucru ar fi greșit chiar dacă legislația prevede termene clare pentru dezvoltarea și adoptarea atât a politicii fiscale și vamale, cât și a bugetului de stat în sine pentru anul următor.

Personal, văd unele oportunități în această „încălcare a legii”, și anume că atât factorii de decizie relevanți (din ministere, servicii, direcții, departamente), cât și reprezentanții comunității de afaceri vor avea mai mult timp la dispoziție pentru a face propuneri argumentate cu privire la proiectul politicii fiscale și vamale pentru anul următor.

Unele asociații de întreprinderi au făcut deja propuneri concrete în acest sens. De exemplu, în luna martie, asociația oamenilor de afaceri a organizat o discuție, la care a participat și conducerea Ministerului de Finanțe și a Serviciului Fiscal de Stat, în cadrul căreia au fost abordate teme precum: rambursarea TVA și deducerile pentru avansuri, sistemul de colectare a TVA pentru IMM-uri, eliminarea dispozițiilor abuzive din Codul fiscal, sprijinul fiscal pentru investițiile ecologice și gestionarea deșeurilor, ajustarea cotelor de TVA pentru produsele agroalimentare și tratamentul fiscal echitabil în sectorul de prelucrare etc.

De altfel, evenimentul a reafirmat angajamentul Ministerului Finanțelor de a sprijini un sistem fiscal competitiv și sustenabil, bazat pe transparență, echitate și consultare continuă cu mediul de afaceri. Personal, am luat-o în mod pozitiv și cred că oportunitatea oferită de Ministerul de Finanțe ar trebui să fie utilizată. Ce anume vreau să spun prin aceasta, voi explica mai jos.

De la început, aș dori să subliniez că, în opinia mea, în politica fiscală și vamală pentru anul viitor, un loc special ar trebui acordat noilor norme privind comerțul online, în special noilor norme care se vor concentra pe activitățile platformelor internaționale de comerț online. Piața comerțului online este în continuă expansiune. De exemplu, dacă în 2016 moldovenii au primit 38,3 mii de colete cu achiziții de pe platformele internaționale de comerț online, în 2024 numărul acestora, potrivit unor estimări, va depăși un milion. Iar dacă luăm în calcul și coletele mici, această cifră a depășit 8 milioane. Și există toate motivele să ne așteptăm la o nouă creștere a acestui segment de piață în următorii ani.

Am menționat mai devreme noile reguli pe care Uniunea Europeană le are în vedere pentru acest segment de piață și am întrebat retoric dacă Moldova se va alătura acestora, având în vedere procesul de integrare europeană în care suntem implicați. Și cred că este cu adevărat necesar să venim cu noi reguli, pentru că statul nu numai că pierde sume importante pe care le-ar fi putut încasa la buget ca urmare a introducerii noilor reguli, dar ar ajuta și agenții economici autohtoni care trebuie să concureze în condiții inegale cu marile platforme internaționale de comerț online.

Consider că, la elaborarea politicii fiscale și vamale pentru anul 2026, este necesar să se aibă în vedere aspecte precum:

– Introducerea TVA pentru toate bunurile provenite din țări terțe (din afara UE), indiferent de cuantum;

– introducerea taxelor vamale pentru toate bunurile din țările terțe cu o valoare mai mare de 150 de euro (la etapa inițială este necesară eliminarea pragului de preț sau armonizarea standardelor cu UE);

– introducerea înregistrării obligatorii a marilor platforme comerciale în scopuri de TVA pentru toate bunurile online;

– unificarea importurilor efectuate de persoane juridice și fizice;

– egalizarea cerințelor pentru importurile de medicamente și suplimente alimentare.

Am spus de mai multe ori că aceste măsuri sunt extrem de importante pentru piața noastră, în caz contrar, întreprinderile moldovenești, dintre care 90% sunt întreprinderi mici, ar putea fi în pragul dezastrului.

Sper sincer că toate aceste aspecte importante vor fi luate în considerare la elaborarea noii politici fiscale și vamale. În ceea ce privește mediul de afaceri, cred că reprezentanții acestuia vor accepta cu plăcere invitația oficialilor de a discuta acest subiect, inclusiv identificarea soluțiilor necesare în beneficiul economiei naționale în ansamblu.

 

Mircea Baciu,
antreprenor din Republica Moldova


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta