
Potrivit Biroului Național de Statistică, întreprinderile de transport feroviar, rutier, fluvial și aerian au transportat 8,4 milioane de tone de marfă în prima jumătate a anului, cu 4,9% mai puțin decât în ianuarie-iunie 2024. Cifra de afaceri a mărfurilor a totalizat 2 457,6 milioane de tone-km, cu 10,5% mai puțin decât în perioada ianuarie-iunie 2024.
„Nu este nimic de transportat. Aceste rezultate ale transporturilor se datorează scăderii activității din sectorul manufacturier, precum și scăderii exporturilor. De altfel, acum 87% din mărfuri sunt transportate pe șosea și doar 12% pe calea ferată. Dar acest lucru nu a fost întotdeauna așa. Acum 15 ani, proporția era de 49% la 49%, iar acum 20 de ani, adică în 2006, cea mai mare parte a mărfurilor era transportată pe calea ferată – 76%. În aceeași perioadă a anului 2006, 5 milioane de tone de marfă au fost transportate pe platformele feroviare, iar acum aproximativ 1 milion de tone. Aceasta este o întrebare cu privire la eficiența transportului feroviar”, spune economistul Vladimir Golovatiuc.
În structura mărfurilor transportate a crescut doar ponderea transporturilor fluviale – în perioada analizată creșterea cu 8% atât în ceea ce privește volumul de mărfuri transportate, cât și durata transporturilor. În perioada ianuarie-iunie 2025, transportul rutier a înregistrat o scădere a volumului de mărfuri transportate cu 1,9% și a cifrei de afaceri cu 8,5% față de anul precedent. Întreprinderile de transport rutier au transportat 7,3 milioane tone de mărfuri, dintre care 5,3 milioane tone în trafic intern și 2 milioane tone în trafic internațional.
Până în prezent, întreprinderile de transport rezistă datorită creșterii numărului de pasageri transportați (+16,2%) și a cifrei de afaceri pentru pasageri (+17,5%). În perioada ianuarie-iunie 2025, 164,3 milioane de pasageri au fost transportați cu transportul public. Cifra de afaceri a călătorilor a fost de 3 309,5 milioane de călători-kilometru (+17,5%).
Această dinamică se datorează creșterii traficului de pasageri prin transportul aerian (+34,0%), electric (+22,5%), fluvial (+7,1%) și rutier (+5,9%). În același timp, transportul feroviar a transportat cu 41,8% mai puțini pasageri decât în perioada ianuarie-iunie 2024.