
Pe măsură ce Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) își extinde competențele de protejare a drepturilor consumatorilor, sunt identificați mai mulți inculpați noi în cazurile de încălcare a legii privind contractele de credit pentru consumatori. Printre aceștia se numără asigurătorii și organizațiile de microfinanțare.
Cele mai frecvente încălcări identificate, conform plângerilor consumatorilor, sunt stabilirea de comisioane ilegale de rambursare anticipată și aplicarea incorectă a ratei dobânzii la costul total al împrumutului pe întreaga durată a contractului.
De asemenea, sunt încălcate dispozițiile contractuale privind penalitățile, scopul împrumutului și restricțiile nerezonabile privind libertatea debitorului (de a contracta alte împrumuturi, de a părăsi țara sau de a dispune de proprietatea sa fără acordul sau notificarea creditorului).
CNPF acuză OK CREDIT, CREDIT AUTO, AVENTUS FINANCE, EASY CREDIT, PRIME CAPITAL etc. de astfel de încălcări ale legii privind contractele de împrumut de consum. Toate acestea sunt, într-un fel sau altul, găsite vinovate de dispoziții contractuale abuzive privind rata dobânzii, modificarea acesteia, majorarea dobânzii și a penalităților aplicate debitorului, precum și de alte încălcări care pot fi contestate numai în instanță datorită sancțiunilor impuse.
Practici comerciale agresive au fost observate de societatea de asigurări TRANSELIT, care solicită în mod nejustificat documente suplimentare la încheierea asigurării de sănătate cu consumatorii care călătoresc în străinătate. În cazul studiat, asigurătorul a refuzat să plătească despăgubiri pentru un accident care a avut loc în timpul perioadei de valabilitate a poliței de asigurare de sănătate. Ulterior, deși cazul a fost recunoscut ca asigurat, societatea a întârziat plata indemnizației de asigurare.