
Ministerul Educației și Cercetării a aprobat un plan pentru punerea în aplicare a educației multilingve în școlile minorităților naționale. De asemenea, a fost elaborat un plan de acțiune pentru punerea în aplicare a educației multilingve în astfel de școli pentru perioada 2025-2030.
În modelele propuse de minister, limba română este introdusă treptat ca limbă de predare pentru disciplinele nonlingvistice, încă din primii ani de învățământ, respectiv din grădinițe.
În clasele gimnaziale, sarcina didactică desfășurată în limba română va trebui să reprezinte cel puțin 20% din totalul orelor de predare săptămânale, cu excepția celor alocate studierii limbilor străine ca discipline separate. Alegerea disciplinelor nonlingvistice predate în două limbi se face de către instituția de învățământ, luând în considerare disponibilitatea personalului calificat, resursele educaționale și acordul părinților.
În clasele de liceu, timpul de predare recomandat în limba română trebuie să reprezinte cel puțin 30% din totalul sarcinii didactice săptămânale a elevilor, excluzând și orele alocate studiului limbilor ca materii separate.
Planul de acțiune pentru perioada 2025-2030 prevede elaborarea și implementarea de materiale educaționale adaptate, formarea profesorilor în metodologia CLIL și monitorizarea calității procesului educațional. Până în 2030, se preconizează că 90 % din școlile cu predare în limba minorităților naționale vor utiliza materiale pentru predarea în limba română.
O etapă de pilotare este prevăzută pentru perioada 2025-2027. Dispozițiile aprobate vor fi aplicate și evaluate în școli selectate. Rezultatele analizei vor servi drept bază pentru perfecționarea mecanismelor înainte de extinderea programului la nivel național.
„Datorită acestei reforme, elevii vor primi o educație de calitate care respectă diversitatea lingvistică și culturală a țării, promovând incluziunea și coexistența pașnică” – a declarat Ministerul Educației și Cercetării într-un document.
Metoda CLIL a fost introdusă în Moldova acum aproximativ 10 ani. Primii profesori au fost familiarizați cu ea în cadrul unor proiecte internaționale și stagii de formare, în special în cooperare cu Universitatea „Dunărea de Jos” din orașul Galați (România).