
Coordonatorul proiectului EastFruit Weekly Ukraine, Oleksandr Khorev, a declarat portalului Kommersant Ukrayinskyy într-un comentariu. El a explicat că prețurile pentru struguri pe care ucrainenii le văd în supermarketuri sunt de fapt determinate de livrările din străinătate. Cei mai mari jucători sunt Moldova și Turcia. Produsele lor sunt disponibile în Ucraina aproape pe tot parcursul anului.
În Ucraina însăși există multe ferme private care cultivă struguri de masă pentru nevoile proprii. Unii producători încearcă să intre pe piață, dar, de cele mai multe ori, volumele lor sunt prea mici și neuniforme pentru a satisface cerințele lanțurilor de magazine”, a explicat Khorev.
Lanțurile de vânzare cu amănuntul solicită furnizorilor loturi stabile: aceeași calitate, calibru, soi și volume garantate în timpul sezonului. Acestea sunt condiții standard ale comerțului internațional, dar viticultorii ucraineni nu sunt încă în măsură să le îndeplinească.
Prin urmare, strugurii de masă ucraineni rămân un produs de nișă, care poate fi găsit doar în piețele spontane sau în apropierea magazinelor, unde agricultorii vând loturi mici „de mână”. Astfel de produse nu sunt în măsură să concureze cu importurile.
„Cu toții cultivăm struguri de masă la amatori, se poate spune așa, segment. Da, există astfel de ciorchini frumoși, drepți, care se vând în apropierea magazinelor, uneori te întâlnești, dar nimeni nu poate face loturi de astfel de struguri pe care să le furnizeze unor rețele”, a spus expertul.
Situația este complicată de faptul că zonele industriale ale podgoriilor din Ucraina erau concentrate în principal în sud – în regiunile Kherson, Mykolaiv și Odessa. O parte semnificativă a acestor teritorii este acum fie afectată de război, fie rămâne sub controlul trupelor ruse, ceea ce a oprit practic producția industrială de soiuri tehnice și de masă.