
Concluziile sunt cuprinse în studiul „Evaluarea competenței mediatice”, realizat de Consiliul Europei și Consiliul Coordonator al Televiziunii și Radiodifuziunii din Moldova. Acestea se bazează pe răspunsurile primite de compania sociologică Magenta în perioada 23 mai – 23 iunie de la 1.868 de respondenți, dintre care 1.542 au reprezentat eșantionul principal, iar 326 au fost părinți ai copiilor cu vârste cuprinse între 7 și 18 ani. Cercetarea a fost realizată în cadrul proiectului „Promovarea libertății mass-media în Republica Moldova” (2025-2028).
În același timp, 70 la sută dintre respondenți au declarat că rețelele de socializare sunt și principala sursă de dezinformare.
Părinții copiilor cu vârste cuprinse între 7 și 18 ani folosesc rețelele sociale și mai des: 80% dintre aceștia apelează zilnic la ele pentru a afla știri. Răspunsurile arată, de asemenea, că aproape toți cetățenii (96%) consideră că este important să fie capabili să distingă știrile false de știri. Majoritatea (59%) se consideră capabili să recunoască știrile false, dar cred că este dificil pentru restul populației să facă acest lucru (70%). Mai mult de jumătate din populație (56%) se consideră bine informată și 65% sunt interesați de știrile naționale. Mass-media sunt percepute ca fiind interesante (61%), dar nu independente din punct de vedere politic (61%). Nivelul de încredere în mass-media este scăzut: 55% au declarat că nu au încredere deplină în nicio sursă. Cu toate acestea, potrivit participanților la sondaj, jurnaliștii de investigație sunt cei mai de încredere.
Necesitatea educației media ca curs opțional în școli este susținută de 72% dintre respondenți.
Recomandările sondajului se concentrează pe patru domenii principale: diversificarea și îmbunătățirea conținutului mass-media, consolidarea încrederii prin comunicare strategică și transparență cu proprietarii mass-media, dezvoltarea competențelor media prin educație în școli și programe pentru adulți și sprijinirea jurnalismului local și a jurnalismului de investigație care răspunde nevoilor comunității.