
Oleg Volku
Scopul oricărei afaceri este de a obține profit. Dar în ultima vreme a devenit din ce în ce mai dificil, deoarece, potrivit antreprenorului, există din ce în ce mai multă muncă și mai puțini bani. Acest lucru se datorează faptului că importatorii cer prețuri mai mici. Într-un astfel de caz, volumul de vânzări a fost îndeplinit ca înainte, dar veniturile pentru acesta au scăzut. În plus, cu cât vindeți mai mult, cu atât rămân mai puțini bani.
Dacă ne mișcăm în nominalizarea „Pentru cel mai bun preț”, cel mai bun preț este dat de spanioli. Lupta pentru cele mai mici prețuri se încheie de obicei după aceea. Prețul scăzut apare atunci când unele costuri sunt reduse. Ca urmare, compania nu va avea bani nu numai pentru investiții, ci și întârzieri în plata salariilor.
În plus, atunci când bugetele de promovare sunt reduse, mulți cumpărători cer „ceva nou, dar cunoscut”. Adică, ei vor un vin similar cu cel pe care un concurent îl vinde bine, dar puțin diferit, astfel încât să existe o noutate. O idee cu adevărat de succes este copiată rapid de concurenți. Acest lucru facilitează vânzarea noutății fără a cheltui mult timp și bani. Pentru ca un producător să răspundă la o astfel de cerere, trebuie să echilibreze această paradigmă.
Un alt semn al vremurilor este faptul că cumpărătorii cred acum că producătorul ar trebui să se implice în promovarea vinului. Chiar și cei care înregistrează o marcă comercială într-o țară au ajuns la această părere. Inclusiv cerând bani pentru a intra în rețele. Dar producătorul are propriile sale probleme – cheltuieli mari pentru îngrășăminte și mijloace de protecție a viței de vie (în RM costă mai mult decât în România), îngrijirea viței de vie, întreținerea cramei și a echipelor din agricultură și producție.
„Astăzi suntem într-o poziție dezavantajoasă”, crede Oleg Volcu. – Pentru a vorbi despre creșterea vânzărilor, este necesar să înțelegem în detrimentul a ceea ce se poate face. A dispărut seceta în Moldova sau există apă suficientă pentru irigarea viilor? Poate producătorii au primit compensații serioase pentru creșterea tarifelor la electricitate și gaze? Avem mulți vecini în partea balcanică a Europei, care se află în condiții climaterice mai favorabile – macedoneni, bulgari, români etc. Cum sunt vinurile noastre mai bune decât cele bulgărești sau românești? De ce sunt vinurile românești, de exemplu, mai bune decât ale noastre? Poate pentru că au mai multe subvenții. După părerea mea, în condițiile actuale, cel care câștigă bani este cel care are un fel de „cip”. Care este specialitatea noastră?”.
Răspunsul ne este sugerat de clienții din diferite țări care cer vinuri moldovenești din soiuri de struguri locale.
În prezent, în condițiile crizei mondiale, producătorii din toate țările viticole au o sarcină comună – să aștepte aceste vremuri grele și, cum se spune, să rămână pe cont propriu. Cum poate fi realizat acest lucru? Imperial-Vin Group încearcă să optimizeze procesele.
„De obicei, se începe cu concedierea oamenilor și introducerea de noi tehnologii”, continuă interlocutorul. – De exemplu, în fabricile din Italia lucrează 10 persoane, inclusiv proprietarul. Suntem un pic în urmă cu tehnologia pentru a face față unor forțe atât de mici. Dar cred că echipa noastră ar trebui păstrată, deoarece a fost deja calibrată de-a lungul anilor. Așa că putem, dacă o persoană demisionează, să-i redistribuim sarcinile. Deoarece nu există suficientă forță de muncă în podgorii, am dori să cumpărăm o dronă pentru pulverizare. Dar nu există bani pentru asta. Deocamdată nu sunt dispus să iau credite pentru că nu am nivelul necesar de vânzări și încă nu pot vedea cum vor fi vânzările. Ultima dată (în urmă cu aproximativ trei sau patru ani) am cumpărat echipamente în valoare de 250 de mii de euro pentru a produce săpun în vid, deoarece nu știam ce să facem cu excesul de struguri și vin. În acele condiții era favorabil datorită electricității ieftine. Iar acum nu mai este cazul. Nu mai producem must în vid, este mai rentabil să îl cumpărăm din Argentina.
Președintele SUA a amenințat că va introduce taxe de 200% asupra băuturilor alcoolice provenite din UE dacă Comisia Europeană nu anulează taxele asupra unor categorii de produse americane (care vor intra în vigoare la 1 aprilie). În acest caz, pe piața americană va fi loc pentru alcool din alte regiuni, inclusiv Moldova. Potrivit Eurostat, în 2024, UE a exportat în SUA doar vinuri în valoare de 4,9 miliarde de euro. Prin urmare, prezența noastră pe această piață ar putea crește.
În același timp, potrivit antreprenorului, piața rusă este pierdută pentru totdeauna pentru vinul moldovenesc (anterior Imperial-Vin Group a lucrat activ în Federația Rusă). Producătorii autohtoni nu și-au revenit deocamdată din consecințele embargoului din 2006. Și nu există nicio speranță de îmbunătățire a condițiilor de aprovizionare, deoarece există încă un „ghișeu unic” în Briansk pentru vinul din Moldova. În prezent, vinul poate fi livrat pe piața rusă dacă este transportat prin Ucraina, Slovacia, Polonia, Lituania, Belarus, Moscova, iar apoi merge la Briansk, vămuiește încărcătura acolo și se întoarce la Moscova. Moldova este singura țară pentru care se aplică aceste reguli, astfel încât exportul vinurilor noastre în Rusia a fost în continuă scădere în ultimii trei ani.