
„Lukoil a anunțat vânzarea activelor sale din străinătate în valoare de aproximativ 20 de miliarde de euro la patru zile după impunerea sancțiunilor americane și a ajuns la un acord cu comerciantul de petrol Gunvor alte trei zile mai târziu.”
Tranzacția a trebuit să fie aprobată de Oficiul pentru Controlul Activelor Străine (OFAC). Cu toate acestea, Departamentul Trezoreriei SUA, care supraveghează agenția, a declarat că „atâta timp cât Putin continuă aceste crime fără sens, marionetei Kremlinului, Gunvor, nu i se va acorda niciodată licența de a funcționa și de a face profit”.
În urma acestei declarații, purtătorul de cuvânt al Gunvor, Seth Pietras, a declarat pentru Politico că societatea își retrage oferta de a cumpăra activele străine ale Lukoil.
„Declarația Departamentului Trezoreriei este fundamental înșelătoare și falsă”, a adăugat Pietras.
Gunvor s-a făcut remarcată în anii 2000 ca cel mai mare comerciant de petrol rusesc din lume. La acea vreme, printre acționarii săi se număra Gennady Timchenko, un confident al președintelui Vladimir Putin, care și-a vândut participația la Gunvor după ce SUA a impus sancțiuni împotriva sa în urma anexării Crimeei de către Rusia în 2014.
OFAC a acordat Lukoil până la 21 noiembrie 2025 pentru a finaliza o perioadă de tranziție, după care vor intra în vigoare sancțiuni împotriva țărilor care nu încetează să coopereze cu gigantul rus.
Acum, guvernul moldovean se confruntă în mod clar cu întrebarea: „Ce să facă?”.
„Lukoil-Moldova controlează 20% din benzină, 50% din motorină și 100% din livrările de parafină de aviație pentru Aeroportul Internațional Chișinău. În 2024, vânzările sale în Moldova se vor ridica la 9,95 miliarde de lei, fiind al doilea cel mai mare operator de pe piața produselor petroliere (după Rompetrol). De asemenea, compania operează trei baze de depozitare a produselor petroliere, inclusiv un terminal de gaze. Rețeaua de benzinării Lukoil-Moldova acoperă aproape toate raioanele țării.
Anterior, ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a declarat că „nu există niciun risc ca Moldova să rămână fără produse petroliere”.
Cu toate acestea, guvernul și ANRE vor trebui oricum să facă ceva.
„Aeroportul din Chișinău este poarta de intrare a țării. Nu putem permite ca acesta să rămână fără combustibil. Acum analizăm toate opțiunile posibile și în curând vom raporta cu privire la deciziile luate. Trebuie să acționăm strict în limitele legii și, în același timp, să asigurăm îndeplinirea tuturor obligațiilor noastre”, a declarat premierul moldovean Alexandru Munteanu.
În același timp, potrivit lui Dorin Junghietu, naționalizarea activelor Lukoil-Moldova poate avea consecințe grave.
„Trebuie să fim siguri că, dacă activele vor fi transferate ulterior unui nou proprietar, acesta nu va intra sub sancțiunile secundare ale SUA. Naționalizarea este un subiect extrem de sensibil: în practica mondială, astfel de măsuri au dus adesea la dispute juridice prelungite și la cheltuieli suplimentare. Prin urmare, este necesar să se calculeze cu atenție toate riscurile”, a declarat Junghietu.
Ministrul a mai spus că una dintre soluțiile posibile ar putea fi apelul Moldovei către partea americană cu solicitarea de a acorda timp suplimentar pentru a pregăti piața pentru plecarea unui jucător important.
„O solicitare similară a fost deja făcută de Germania pentru a finaliza procedurile de tranziție. De asemenea, purtăm consultări cu toate agențiile relevante pentru a rezolva situația cât mai corect posibil”, a adăugat ministrul.
Criza a reamintit autorităților cerințele Organizației Aviației Civile Internaționale: aprovizionarea cu combustibil a aeroporturilor nu ar trebui să depindă de un singur furnizor.
„Această situație a arătat că este necesar să asigurăm cel puțin doi furnizori de combustibil pentru companiile aeriene care operează zboruri din Chișinău. Acum căutăm o modalitate de a realiza acest lucru cât mai curând posibil”, a declarat ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolia.
La rândul lor, autoritățile bulgare, de exemplu, pregătesc modificări ale legislației care le-ar permite să sechestreze rafinăria de petrol din Burgas deținută de Lukoil și apoi să o vândă unui nou proprietar.









