
La sfârșitul lunii iunie și începutul lunii iulie, una dintre cele mai vizibile probleme este scăderea nivelului apei pe principalele rute fluviale utilizate pentru export, consideră expertul în agromarketing Yuri Riza. Porturile moldovenești din Giurgiulești și Ungheni „încep deja să resimtă efectele hidrologice ale verii”. În prezent, pe barje se mai pot încărca aproximativ 5 mii de tone de cereale. Dar calculele arată că, în condițiile actuale de secetă și debit redus al Dunării și Prutului, peste o lună volumul maxim de încărcare al transportului fluvial riscă să se reducă la 3 mii de tone. Iar reducerea capacității de încărcare unică înseamnă automat o creștere a costului transportului unei tone de marfă.
Este evident că acest lucru se traduce printr-o scădere a prețurilor de achiziție ale produselor agricole pe care comercianții le oferă fermierilor. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, exportatorii riscă să-și piardă competitivitatea în comparație cu alți operatori de pe piețele regionale.
„La acest context se adaugă o nouă măsură anunțată de autoritățile turce: creșterea tarifelor pentru tranzitul navelor prin strâmtoarea Bosfor începând cu 1 iulie 2025. Noul tarif de 5,83 USD/t afectează în mod direct interesele operatorilor care utilizează porturile Dunării pentru a ieși în Marea Neagră. Pentru Moldova, care se bazează aproape în totalitate pe infrastructura fluvială a Dunării și a canalului Sulina, aceste costuri suplimentare sunt greu de evitat. În același timp, Ucraina are posibilitatea de a exporta volume semnificative de produse agricole prin porturile sale maritime. Din păcate, capacitățile de export ale Moldovei sunt din ce în ce mai limitate de dependența puternică de capacitățile modeste și costisitoare ale infrastructurii sale de transport”, rezumă expertul.