
Punctul 66 din regulamentul privind cerințele minime de securitate și sănătate la locul de muncă va fi completat cu această dispoziție. În special, în cazul în care procesul de lucru este întrerupt în mod frecvent și regulat și nu există camere de odihnă pentru lucrători în întreprindere, conducerea ar trebui să pună la dispoziție alte camere în care aceștia să poată sta în timpul acestor întreruperi.
O altă dispoziție prevede adăugarea documentului privind cerințele minime de sănătate și securitate în muncă pentru lucrul cu un monitor. Acestea stipulează că ecranul monitorului ar trebui poziționat astfel încât sursele de lumină, cum ar fi ferestrele și alte deschideri, pereții transparenți sau translucizi și luminile sau pereții viu colorați, să nu provoace străluciri directe și reflexii deranjante pe ecran.
Noile dispoziții impun ca ferestrele să fie prevăzute cu un sistem de acoperire reglabil adecvat pentru a atenua lumina zilei care intră în locul de muncă.
Noile norme sunt incluse în Hotărârea Guvernului nr. 730 din 26.11.2025 cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului în domeniul securității și sănătății în muncă, publicată la 28 noiembrie anul curent, care prevede transpunerea, în cadrul dreptului secundar normativ, a prevederilor a trei directive europene: privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă la locul de muncă, privind cerințele minime pentru alarmele de securitate și sănătate la locul de muncă și privind condițiile minime de securitate și sănătate pentru lucrul la monitor.
Noile reglementări vor intra în vigoare la șase luni de la publicare, adică de la 28 mai 2026, cu excepția unor modificări aduse cerințelor minime pentru semnalizarea de securitate și sănătate la locul de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 918/2013. Acestea din urmă vor fi puse în aplicare de la 1 ianuarie 2027.
În special, prezentul document este completat de punctul 101, care stabilește că aplicarea acestor cerințe se va realiza în conformitate cu articolul 15 din Legea securității și sănătății în muncă nr. 186/2008.
Acesta stabilește că „angajatorii consultă lucrătorii, inclusiv pe cei care lucrează la distanță, și/sau reprezentanții acestora și le permit să participe la discuții privind aspecte legate de securitatea și sănătatea în muncă”.
În același timp, lucrătorii au dreptul să se adreseze inspectorilor de muncă dacă consideră că măsurile luate de angajator și facilitățile oferite de aceștia nu sunt conforme cu obiectivele de securitate și sănătate în muncă. În același timp, acestora trebuie să li se ofere posibilitatea de a-și prezenta observațiile inspectorilor în timpul inspecțiilor.









