
Importurile acestui produs au depășit 1 mie de tone în volum fizic și au reprezentat 65% din cifra de afaceri. În termeni monetari, achizițiile din străinătate sunt estimate la 26,61 milioane de lei.
Exportul de ulei de floarea-soarelui moldovenesc în luna iunie a fost mult mai mic – 575 de tone în valoare de 13,53 milioane de lei (35% și, respectiv, 34% din cifra de afaceri).
Este de remarcat faptul că prețul mediu ponderat la import a fost de 24,8 lei/litru, la export – 23,5 lei/litru
„Din păcate, pentru o perioadă îndelungată de timp cheltuielile entităților economice din Republica Moldova pentru achiziționarea uleiului de floarea-soarelui în străinătate depășesc încasările din exportul acestui produs”, afirmă Iurie Rija, expert în domeniul marketingului agroalimentar. – Diferența dintre prețurile medii ale produselor importate și exportate, deși nesemnificativă, poate afecta și eficiența economică generală a operațiunilor comerciale”.
Situația este cu atât mai neplăcută cu cât acum doi ani Moldova era un exportator net de ulei de floarea soarelui.
Principalul furnizor de ulei de floarea-soarelui pentru Moldova în iunie 2025 a fost Ucraina, a cărei pondere în importurile fizice a fost impresionantă: 83% (890,2 tone) și 80% în termeni valorici (21,28 milioane de lei). Prețul mediu al uleiului ucrainean importat a fost cel mai mic – 23,9 lei/litru. Acesta a fost probabil motivul pentru un volum atât de semnificativ al livrărilor. Federația Rusă ocupă locul al doilea, cu o pondere de 13% în importurile fizice și 14% în valoare. Ungaria ocupă locul al treilea în clasamentul furnizorilor.
Principala destinație a exporturilor de ulei de floarea-soarelui moldovenesc în luna iunie a fost România – aproape 330 de tone, 57% din volumul total al livrărilor fizice. Țările de Jos și Bulgaria au fost, de asemenea, printre primii trei cumpărători.