Gazul a fost ținut secret

În modul secret de stat Trebuie să aducem un omagiu curajului și onestității Camerei de...
Timp de citire: 6 minute Author:
Link copiat
Gazul a fost ținut secret

În modul secret de stat

Trebuie să aducem un omagiu curajului și onestității Camerei de Conturi. Misiunea de importanță publică a avut loc în condiții de acces limitat la documentele financiare privind combustibilul albastru. Și, deși nu este menționat direct, auditorii au găsit o modalitate de a identifica locul Energocom SA pe piața energetică națională. Și, de asemenea, rolul său de intermediar. Mai ales în timpul crizei energetice care a izbucnit.

Potrivit raportului JV, în perioada analizată, achiziționarea de gaze, menținerea rezervelor de asigurare în instalațiile de stocare a gazelor și formarea prețurilor de vânzare nereglementate „nu au respectat pe deplin regimul juridic general de reglementare”. Abaterile, prețul și viabilitatea economică au fost dictate „de sus” – de către Comisia pentru situații de urgență, BERD și regulamentele din zbor.

Auditul extern a constatat că, în unele cazuri, „documentele de achiziție erau incomplete, ceea ce a redus transparența și controlul asupra tranzacțiilor”. În plus, stocurile de gaz nu au fost evaluate la valoarea justă, ceea ce a afectat fiabilitatea situațiilor financiare. Astfel, auditorii JV au trebuit să efectueze controlul luând în considerare abaterile de la cadrul de reglementare general și specific.

În plus, misiunea a fost supusă regimului de „secrete de stat și comerciale”. Cu alte cuvinte, chiar și acele documente la care auditorii aveau acces erau secrete. Toate acestea au fost explicate prin „acordurile de confidențialitate și nedivulgare stabilite în contractele de achiziție de gaze naturale semnate de Energocom SA și furnizorii contractați”.

Inițial, cazul achizițiilor a luat o turnură atât de importantă și secretă încât, pe lângă Ministerul Infrastructurii, Ministerul Justiției și Ministerul Finanțelor, în procesul de achiziții au fost implicați SIS și Procuratura Anticorupție, Serviciul de combatere a spălării banilor, precum și un expert UE delegat pentru consultări cu guvernul. Apoi, autoritățile s-au relaxat și nici măcar nu au împiedicat apariția „scurgerilor de informații”. Dar secretul nu a fost ridicat.

 

Gaz alternativ

Ce a reușit să afle Camera de Conturi? Inițial, achizițiile de gaze naturale au fost făcute prin intermediul grupului de lucru al Comisiei de Urgență. Astfel, au fost organizate 5 licitații în mare secret, în urma cărora s-au încheiat contracte cu 5 operatori în valoare totală de 261,2 milioane de lei pentru aproximativ 17,1 milioane m3 de gaze naturale. Procesul a fost controlat de către departamentele și serviciile menționate mai sus.

Apoi austeritatea a luat sfârșit, iar ulterior, prin deciziile adoptate de CMP au fost specificate prețurile pentru achizițiile solicitate, furnizorii și volumele de gaze naturale. Astfel, prin alte 6 decizii, Energocom SA a achiziționat aproximativ 54,7 milioane m3 de gaze naturale și aproximativ 2 milioane MWh de gaze în valoare totală de aproximativ 4,5 miliarde de lei.

Din împrumuturile BERD, inclusiv tranșele reîmprumutate, au fost achiziționate 6,2 milioane MWh de gaze naturale în valoare totală de 8,04 miliarde lei. Aceste „achiziții” ale operatorului au fost agreate de precondițiile experților băncii.

 

Hub-ul financiar a intrat pe minus

Documentele financiare prezentate auditorului extern arată că Energocom SA nu este eficientă ca societate responsabilă de achiziționarea de gaze naturale și energie electrică pentru întreaga țară. Nu contează cât de „diversificată” și lipsită de dependență geografică este. Mai ales acum, când PE este inactiv și SOE ignoră procedura de licitație, pe care numai ea o poate câștiga.

După cum se poate vedea din rapoarte, în al treilea an de achiziții, întreprinderea a intrat într-un minus bun. În același timp, statul nu a ezitat să ia partea sa de dividende din profitul lipsă în 2023 – 71,251 milioane de lei. În același timp, costul vânzărilor la prețuri nereglementate s-a dovedit a fi mai mic decât prețul de vânzare, ceea ce atrage după sine abateri tarifare.

Venituri
din vânzări

Costul vânzărilor
vânzări

Profit net (pierdere)

2023

17,221,464.80

17,396,017.80

-127.31

2024

14,879,289.20

14,173,038

74 858,100.00

Sursa: APP

Auditorilor JV li s-au furnizat informații financiare care au arătat că veniturile din vânzări ale Energocom au crescut de 8 ori între 2021 și 2023, dar nu s-a obținut un profit brut pozitiv în niciunul dintre cei 3 ani auditați. Acest fapt a fost stipulat în principal prin vânzarea sub prețul de achiziție/ costul net al combustibilului albastru și al energiei electrice. Curtea de Conturi a observat, de asemenea, că în 2021 și 2022, conturile „venituri din exploatare și venituri financiare” au fost totuși profitabile – societatea a realizat un profit net. Cu toate acestea, această tendință nu s-a menținut în 2023 – auditorilor le-a fost prezentată o pierdere netă semnificativă de 148,4 milioane LE.

În plus, rezervele de gaze nu au fost evaluate la valoarea justă, ceea ce afectează fiabilitatea situațiilor financiare. În același timp, JV atrage atenția asupra riscului de a nu recupera costurile de creare și menținere a unui stoc de asigurare de gaze naturale de la furnizorii de pe piața cu amănuntul din cauza litigiilor în curs.

„Contabilitatea rezervelor în valoare de 541,4 milioane de lei nu a fost reglementată corespunzător după încheierea stării de urgență. Acest lucru creează riscuri la adresa integrității cantitative și calitative a rezervelor și poate conduce la dificultăți în luarea deciziilor, în special în situații de criză”, au declarat auditorii.

Compania a răspuns criticilor JV cu privire la strategia de costuri aleasă spunând că menținerea rezervelor de gaze naturale, diversificarea surselor și stabilitatea aprovizionării depind de mulți factori. Costurile de constituire a rezervelor de siguranță sunt acoperite prin contribuții financiare din partea furnizorilor de pe piața cu amănuntul a gazelor naturale. Cu toate acestea, la 31 decembrie 2024, existau datorii restante pentru 2022 de contribuții din partea unui furnizor într-un litigiu cu ANRE, ceea ce poate afecta în general mecanismul de recuperare a costurilor.

„Formarea prețului nereglementat pentru vânzarea de energie electrică a fost în conformitate cu reglementările naționale și a contribuit la rezultatele financiare pozitive. Cu toate acestea, au fost înregistrate pierderi din furnizarea de gaze naturale la prețuri nereglementate, deoarece prețurile au fost stabilite sub costuri pentru a evita creșterea tarifelor pentru consumatori”, a explicat Energocom SA.

Camera de Conturi a primit o explicație și mai simplă. Pierderile din furnizarea de gaze naturale „nereglementate” urmau să fie acoperite de programul norvegian Nansen, în valoare de aproximativ 34 de milioane de euro. Bineînțeles – doar pentru a preveni o creștere ulterioară a tarifelor pentru consumatorii finali.

 

„Thermoelectrica și filiala sa nu au reușit să răspundă așteptărilor

Creanțele Termoelectrica SA, apărute ca urmare a livrării anterioare de gaze naturale, cu o valoare nominală de 1,3 miliarde de lei, au fost transferate către Energocom de la Moldovagaz SA. Ei promit să plătească. Vara trecută, ei au convenit și au semnat un grafic de rambursare. Dar la momentul transferului creanțelor în 2021, valoarea nu fusese reevaluată.

Deschiderea sucursalei din România a Energocom SA în 2022 nu a avut niciun impact economic asupra dezvoltării societății. Această situație subliniază „necesitatea de a revizui strategiile operaționale și financiare ale societății pentru a îmbunătăți beneficiile economice și comerciale”, a declarat JV.

Scopul acestei filiale ar fi trebuit să fie realizarea de gaze prin conductele europene. Potrivit explicațiilor Energocom SA, pentru a asigura funcționarea companiei în calitate de operator subsidiar cu acces la sistemele de transport al gazelor naturale și al energiei electrice pe piețele de energie electrică din regiune, precum și pentru a se înregistra la toate bursele de valori și platformele internaționale de tranzacționare, era necesară suplimentarea capitalului său autorizat cu o sumă echivalentă cu aproximativ 19,3 milioane de lei. Dar, deoarece Moldova nu este încă membră a UE, Energocom SA nu putea face acest lucru direct. Accesul la piețele europene s-a blocat.

În trei ani, filiala a făcut o singură tranzacție test, și anume achiziționarea a 24 MWh de gaze naturale. Ulterior, le-a vândut către Energocom SA. Nu se știe cât a încasat pentru servicii. Auditorii au înregistrat anumite discrepanțe în informațiile financiare furnizate. Ei nu au fost autorizați să meargă mai departe.

 


În perioada 2021-2023, capitalizarea Energocom cu ajutorul bugetului de stat a ajuns la 7,8 miliarde de lei. Cea mai mare parte a fost utilizată pentru achiziționarea de gaze. Scenariile alternative au fost realizate cu ajutorul unui împrumut de 300 de milioane de euro de la BERD. Nu toate tranșele împrumutului au fost încă plătite. De asemenea, în 2022, în conformitate cu dispozițiile CE, Energocom SA a primit mijloace financiare în valoare de 243,6 milioane de lei sub formă de subvenții pentru a compensa diferența dintre prețul de achiziție și prețul reglementat de vânzare către consumatorul final.


De citit neapărat*
Agenții imobiliari urmează să fie legalizați
Oraș și regiuni
2 aprilie 2025

Mai multe deficite, viața devine mai rea
Bănci și finanțe
2 aprilie 2025

Datoriile Moldovei depășesc 10 miliarde de dolari
Bănci și finanțe
2 aprilie 2025

Valoarea medie a pensiilor a ajuns la 4,4 mii lei
Politică și economie
2 aprilie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Unde sunt democrații?
Exclusiv Logos Press
26 martie 2025
Unde sunt democrații?
Sursele indirecte de informații se vor extinde
Bănci și finanțe
1 aprilie 2025
Sursele indirecte de informații se vor extinde