
Potrivit Biroului Național al Viei și Vinului, în 2024, Moldova a exportat 24,6 milioane de sticle de 0,75 litri de vinuri aromatizate (vermut), cu 949% mai mult decât în 2023. Valoarea livrărilor s-a ridicat la 43,7 milioane USD (+942%).
Fără îndoială, a fost un succes care a influențat impresionant statisticile de export ale vinurilor moldovenești pe țară. Dar aceasta depinde doar de o singură companie. Moldova nu a putut și nu poate influența piața mondială prin eforturile unei singure vinării, care a produs vermut nu sub propria marcă, ci la comanda unei companii americane, sub marca acesteia.
Circumstanțele sunt de așa natură încât, după introducerea taxelor vamale de 31% pentru toate bunurile importate în SUA din Republica Moldova, a devenit neprofitabil pentru compania americană să își plaseze comanda în Moldova. Deși, dacă ceva se schimbă, aceasta nu refuză să coopereze. Potrivit Logos Press, clientul vermutului moldovenesc din SUA a decis să apeleze la serviciile vinăriilor din California și alte țări, cărora li se aplică o cotă mai mică de taxe vamale. Cu alte cuvinte, americanii vor cumpăra în continuare vermuturi sub aceeași marcă, dar țara lor de origine nu va mai fi Moldova.
Din acest motiv, succesul nostru încetează să mai fie atât de semnificativ. Așa cum se spune, o înghițitură nu face o primăvară. Pentru ca Moldova să devină un jucător influent pe piața mondială a vermutului, cel puțin câteva companii trebuie să producă vermut în volume semnificative în mod permanent.