
În special, amendamentele elimină interdicția de a înregistra o nouă întreprindere în cazul în care o persoană a avut anterior întreprinderi inactive, nelichidate sau cu datorii. Potrivit Cabinetului de Miniștri, normele actuale restricționează libertatea antreprenorială și împiedică inițiativa economică.
Dispozițiile privind plata dividendelor așteptate sunt, de asemenea, anulate. Acestea pot fi plătite oricând, nu doar trimestrial sau semestrial, așa cum se întâmplă în prezent. Obligația de a publica în „Monitorul Oficial” un anunț privind schimbarea adresei, a denumirii societății și începerea procesului de lichidare a fost eliminată.
O altă modificare constă în faptul că entitățile comerciale vor putea plasa reclame pe fațada spațiilor deținute sau utilizate în scopuri comerciale, fără a fi nevoie de acordul tuturor proprietarilor casei.
O altă relaxare se referă la posibilitatea de a amplasa întreprinderi de catering în locuințe individuale dacă activitățile acestora prezintă un risc scăzut de deranj pentru vecini. Cerințele specifice pentru personalul din comerț și catering sunt eliminate, astfel încât lucrătorii nu vor mai trebui să urmeze o formare profesională specializată. Autorii amendamentelor consideră că cadrul juridic existent asigură deja cerințele de sănătate și siguranță.
Proiectul conține, de asemenea, o serie de modificări legate de eliminarea necesității de a prezenta diverse documente pe hârtie și de introducerea sistemelor digitale.
Într-o altă decizie, guvernul a acordat garanții întreprinderii de stat Energocom pentru a atrage un împrumut pe 5 ani de 400 de milioane de euro de la BERD pentru a asigura continuitatea achizițiilor de energie.
Proiectul de hotărâre de guvern a fost elaborat în contextul în care, din iulie 2025, Moldova nu va mai avea acces la resursele financiare din finanțarea anterioară a BERD pentru achizițiile de urgență de gaze naturale. Potrivit Ministerului Energiei, în lipsa unui nou mecanism de finanțare, capacitatea Energocom SA de a reacționa rapid la situațiile de criză și la evoluțiile de pe piețele energetice internaționale va fi grav afectată.
În cadrul ședinței de joi, miniștrii au votat și în favoarea majorării Fondului rutier cu 1 miliard de lei. Astfel, mărimea acestuia va ajunge la 2,7 miliarde de lei în 2025. Totodată, Guvernul a aprobat modificări la Programul de alocare a resurselor Fondului rutier pentru drumurile publice naționale pentru anul curent.
Scopul principal al modificărilor propuse este de a redistribui resursele financiare între capitolele de cheltuieli și de a include suplimentar unele segmente de drumuri regionale, care presupun lucrări de reparație a circa 123 de kilometri, a explicat viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea. „În acest scop, bugetul fondului rutier pentru anul 2025 este suplimentat cu un miliard de lei, destinat pentru întreținerea și reparația drumurilor publice naționale și a construcțiilor inginerești ale acestora. Acest lucru va face posibilă menținerea infrastructurii rutiere la nivelul necesar pentru a asigura o siguranță maximă a traficului rutier”, a spus el.
În acest an, pentru reabilitarea, repararea și întreținerea drumurilor din Republica Moldova a fost alocat un buget de 3,2 miliarde de lei. Pentru drumurile regionale, 2,7 miliarde de lei sunt alocate prin intermediul Fondului rutier, iar pentru drumurile locale sunt incluse în Bugetul Plus 500 de milioane de lei suplimentare.
De asemenea, cabinetul a aprobat un proiect de lege prin care aeroportul internațional Mărculești va fi modernizat și dotat cu infrastructura necesară pentru a efectua zboruri interne și internaționale de pasageri, precum și trafic de mărfuri.
Proiectul de lege prevede transferul gestiunii aeroportului din Mărculești în gestiunea Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău, ceea ce va permite o coordonare mai eficientă a activităților și creșterea investițiilor în modernizarea infrastructurii aeroportului.
Lansarea și operarea Aeroportului Internațional Mărculești în regiunea de nord a țării va contribui la dezvoltarea întregii regiuni, creând noi locuri de muncă, precum și confort pentru călători, în condițiile în care, în prezent, în țara noastră există o cerere sporită pentru serviciile de transport aerian.