
Negocierile se desfășoară sub auspiciile Parlamentului European, cu participarea activă a companiilor aeriene europene, a grupurilor pentru drepturile consumatorilor și a statelor membre ale UE. Iar pozițiile părților sunt încă aproape diametral opuse, notează Euronews.
Asociațiile industriale din Europa avertizează că proiectul actual are potențialul de a crește costurile anuale ale companiilor aeriene cu cel puțin 40 de procente. Acest lucru, spun ele, va duce la o creștere a tarifelor și la închiderea rutelor neprofitabile.
Principala piatră de poticnire este pragul de compensare pentru întârzierile zborurilor. În prezent, pasagerii au dreptul la plăți cuprinse între 250 și 600 de euro pentru întârzieri mai mari de trei ore. Noul proiect propune creșterea compensației minime la 300 de euro, păstrând în același timp pragul de trei ore.
Companiile aeriene fac presiuni pentru ca pragul să fie ridicat la cinci ore, în timp ce Consiliul UE ia în considerare menținerea pragului de trei ore, dar reducerea compensațiilor. Organizațiile de consumatori se opun ferm: potrivit acestora, creșterea pragului ar priva majoritatea pasagerilor de dreptul lor la despăgubiri.
„Întârzierea medie este între două și patru ore. Creșterea pragului la patru ore ar priva 60% dintre pasageri de compensații”, a declarat Steven Berger de la Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC), citat de Euronews.
Pe lângă compensații, se discută despre includerea bagajului de mână în prețul de bază al biletului, interzicerea clauzelor de neprezentare și introducerea unor formulare de rambursare standardizate. Potrivit BEUC, doar o treime dintre pasagerii din prezent își primesc efectiv drepturile, iar noile norme ar putea îmbunătăți semnificativ situația.
Până în prezent, însă, părțile nu sunt pregătite să facă concesii, ceea ce a blocat negocierile în Parlamentul European. Pentru ca măsurile să intre în vigoare, acestea trebuie să fie aprobate de Consiliul UE, Parlamentul European și Comisia Europeană. Deputații europeni sunt, în general, în favoarea cererilor consumatorilor, dar nu există o majoritate calificată în Consiliu.
În prima zi de iarnă, 1 decembrie, negocierile interministeriale dintre Consiliu, Parlament și Comisie vor fi reluate. Danemarca, care deține în prezent președinția rotativă a Consiliului, a cerut statelor membre să fie „pragmatice”. Problema este că revizuirea normelor UE se află acum în procesul de a doua lectură. Dacă nu se poate găsi o poziție comună a statelor membre, negocierile vor trebui să revină la pozițiile inițiale și să înceapă din nou cu Comisia Europeană și Parlamentul European.









