
Teleradio-Moldova este poziționată ca o întreprindere cu regim dual în sistemul clasificației bugetare. Aceasta este finanțată atât din subvenții bugetare, cât și din venituri proprii din publicitate etc. Procesul de planificare și executare a resurselor financiare în sumă totală de 334,7 mil. lei „a fost realizat în sistemul clasificației bugetare. Procesul de planificare și executare a resurselor financiare în sumă totală de 334,7 milioane de lei „a fost realizat neuniform în sistemul de clasificare bugetară”, au precizat auditorii.
Aceasta înseamnă că în perioada 2023-2024, TRM a primit transferuri bugetare în valoare totală de 334,7 milioane de lei. TRM a primit transferuri bugetare de 148,9 milioane de lei și, respectiv, 185,7 milioane de lei, reprezentând aproximativ 89% și 88% din veniturile sale anuale totale. Însă cheltuielile companiei „din cauza deficiențelor de planificare, raportare bugetară și control financiar la nivelul unităților de management și financiare” au depășit limitele aprobate cu 21,5 milioane de lei.
Transparența alocării resurselor și justificării cheltuielilor a fost afectată, printre altele, de probleme legate de „politica editorială și procesele de dezvoltare instituțională”, au precizat auditorii. Astfel, modalitatea de „repartizare a veniturilor proprii din activitatea comercială, în sumă de 945,5 mii lei, între societate și unii salariați a creat situații de inegalitate și percepția unui tratament preferențial al remunerării muncii”. Iar tarifele pentru serviciile de radiodifuziune și producție au fost stabilite „fără justificarea costurilor reale și a contabilității reale”.
Abaterea financiară a conducerii societății a constat în existența unei înțelegeri ilegale „între directorul societății, pe de o parte, și președintele și secretarul Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare, pe de altă parte, și în legătură cu practica de negociere și încheiere a contractelor individuale de muncă între aceștia”. Ca urmare, instituția și-a asumat obligații de plată neprevăzute în cadrul de reglementare – aproximativ 364,3 mii LE în cazul încetării împuternicirilor directorului general și aproximativ 1,46 milioane LE în cazul încetării contractului individual de muncă înainte de încheierea mandatului.
Deoarece „sistemul parașută” nu este prevăzut de cadrul de reglementare moldovenesc în domeniul relațiilor de muncă, auditorii semnalează acest lucru, precum și alte încălcări.
„Lipsa unei proceduri specifice de determinare a cheltuielilor legate de programele audiovizuale a determinat imputarea nejustificată la cheltuieli a tuturor costurilor suportate pentru producerea programelor în direct – în sumă totală de circa 114,05 milioane de lei, inclusiv costul materialelor consumate, costurile legate de remunerarea muncii, onorarii, contribuții de asigurări sociale, cheltuieli de deplasare etc.”, precizează Curtea de Conturi.









