
Anul 2019 a fost un punct de cotitură în acest caz, când Systembolaget a început să anunțe licitații pentru achiziționarea de vinuri moldovenești. Acest lucru s-a întâmplat datorită faptului că Irina Bystritskaya, care lucra la NBViV la acel moment, împreună cu Sergiu Tanurkov, au reușit să obțină o întâlnire la Systembolaget și au făcut acolo o prezentare a vinificației moldovenești. Anul trecut, numai pentru vinurile moldovenești au fost organizate cinci licitații, un record. Compania lui Tanurkov, High Coast Wine AB, a câștigat licitația pentru vinuri spumante cu un vin brut „charm” din Cricova, care este vândut în sistemul de magazine Systembolaget.
Când această companie a început în 2014, nu existau vinuri moldovenești în Suedia, nici măcar în buticurile online. Adică, pe lângă magazinele monopolului de stat, există site-uri web care vând alcool, dar nu poți ridica fizic comanda decât din magazinele Systembolaget. O altă particularitate pentru afacerile private din acest domeniu este că la târguri este permisă doar degustarea, vânzarea este interzisă.
Vin – câștigătorul licitației are la dispoziție o perioadă de nouă luni, timp în care trebuie să obțină suficiente puncte pentru a rămâne în sortimentul monopolului de stat.
„Timp de un an întreg am desfășurat o campanie de promovare a vinurilor moldovenești (circa 10 producători)”, spune Sergiu Tanurcov. – Am participat la 14 expoziții în cele mai mari orașe din Suedia. Datorită acestui lucru, vinul de Cricova a obținut numărul necesar de puncte și a fost păstrat cel puțin încă un an. Ne luptăm și luptăm pentru fiecare vin, pentru că Moldova este aproape de inima noastră. Acesta este lucrul care ne diferențiază de marii importatori. Eforturile noastre au dat roade: dacă în 2023 am vândut 30 de mii de sticle, în 2024 – 230 de mii de litri, sau de 10 ori mai mult. Cred că datorită licitațiilor (celelalte patru au fost câștigate de alte companii) în 2025. Moldova va aproviziona piața suedeză cu mai mult de 500 de mii de litri de vin”.
Pentru a se implica în afacerile cu vinuri, Sergiu lucrează în alt domeniu. Unul dintre partenerii săi este proprietarul unei fabrici de marțipan (este unul dintre cei mai mari producători de marțipan din Suedia). Al doilea partener este implicat în formarea corporativă. Al treilea are o companie de publicitate. În primul rând, cei patru sunt prieteni; Tanurkov i-a infectat pe suedezi cu dragostea sa pentru Moldova. De aceea, ei importă doar vin moldovenesc, deși, după cum recunoaște interlocutorul, acest lucru nu este foarte inteligent din punct de vedere al afacerilor.
„Înainte de pandemie și război, obișnuiam să aducem turiști în Moldova”, spune Sergiu. – Aceștia se familiarizau cu țara, iar după aceea erau bucuroși să cumpere vinuri pe care le-au degustat în Moldova. Când va fi pace în regiune, vom relua turismul în Moldova. Și se vor deschide oportunități foarte diferite de a vinde vinurile noastre în Suedia. Noi credem în țara noastră, în potențialul ei”.