Română

„Coridorul vertical de gaze” poate deveni cel mai mare sistem de tranzit din lume

UE a sprijinit dezvoltarea coridorului vertical de gaze (VGC) prin Bulgaria, însă perspectivele rutei pentru care Statele Unite fac lobby activ rămân slabe, informează Logos Press.
Timp de citire: 2 minute Author:
Link copiat
„Coridorul vertical de gaze” poate deveni cel mai mare sistem de tranzit din lume

La 29 octombrie, comisarul european pentru energie, Dan Jorgensen, împreună cu ministrul bulgar al energiei, au supravegheat progresul lucrărilor de amenajare a WGC, care ar putea deveni cel mai mare sistem de tranzit din lume în ceea ce privește numărul de țări participante, notează Euronews. Bulgaria și-a anunțat participarea la proiect în luna martie a acestui an și a investit deja aproximativ 350 de milioane de dolari în amenajarea noii rute. Construcția tronsonului din țară este planificată să fie finalizată până la sfârșitul anului 2026. Împreună cu Bulgaria, partenerii din Coridorul vertical de gaze sunt Grecia, România, Ungaria, Slovacia, Moldova și Ucraina.

Atunci când își va atinge capacitatea maximă, se așteaptă ca VGC să livreze aproximativ 10 miliarde de metri cubi de gaz pe an. Proiectul face obiectul unui lobby activ din partea SUA, care îl consideră un substitut pentru gazul din gazoductul rusesc via Ucraina. „Coridorul vertical de gaze” presupune tranzitul de gaz lichefiat regazificat, care ajunge în Grecia, sudul Europei și Ucraina. Este planificată furnizarea de GNL predominant din Statele Unite. În același timp, WGC nu este o rută nouă, ci o unificare a conductelor de gaze și a terminalelor de regazificare existente în Marea Mediterană într-un singur sistem. În plus, se construiesc doar interconectori și stații de comprimare separate.

Ruta unificată a părut să funcționeze în această vară și au existat multe declarații de victorie cu privire la aceasta. În special, primul transport de gaze din Azerbaidjan către Ucraina a fost livrat prin intermediul UGC. Dar a fost o livrare de probă a unui volum extrem de mic. Potrivit ediției ucrainene a eadaily.com, în septembrie și octombrie traseul a fost inactiv, deoarece chiar și o reducere de 25% la transport nu a rezolvat costul ridicat al livrării. Costul acesteia este de 90-100 de dolari pe mia de metri cubi, ceea ce echivalează cu un sfert din prețul combustibilului pe piața europeană, și concurează doar cu ruta slovacă.

În noiembrie, livrările prin coridorul vertical de gaze către Ucraina vor fi reluate după o pauză de două luni, a declarat ziarul. Cu toate acestea, volumele vor rămâne extrem de mici. Ucraina are nevoie de gaz, dar ruta sudică rămâne prea scumpă.

Platforma ungară RBP a încheiat în noiembrie licitația pentru capacitatea de livrări din Grecia către Ucraina prin Bulgaria, România și Moldova. Pentru prima dată în două luni, unele volume au fost cumpărate. Astfel, cinci operatori au oferit o capacitate de 1,9 milioane de metri cubi, dar au cumpărat doar o treime – puțin peste 600 000 de metri cubi pe zi sau 3% din importurile necesare Ucrainei. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că Moldova și România au înjumătățit tariful pentru pomparea prin teritoriile lor, așa cum Logos Press a raportat anterior.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Sport și turism
30 octombrie 2025
Bănci și finanțe
30 octombrie 2025
Politică și economie
30 octombrie 2025
Economia mondială
30 octombrie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta