
Aceste date au fost prezentate în cadrul unui forum economic la care au participat antreprenori moldoveni și președintele Comisiei parlamentare pentru economie, buget și finanțe, Radu Marian, informează Logos Press.
Parlamentarul a remarcat consolidarea cooperării economice cu China, subliniind că aceasta trebuie să fie bazată pe beneficii reciproce. „Producătorii noștri depind în mare măsură de aprovizionarea cu materii prime, produse și materiale din China pentru a crea valoare adăugată aici, în Republica Moldova”, a spus el. – China este una dintre cele mai importante economii din lume, de fapt o fabrică globală, este extrem de competitivă și trebuie să căutăm în continuare soluții pentru o cooperare reciproc avantajoasă, bazată pe realism și respect reciproc”.
El consideră că este necesar să se creeze parteneriate de export între companiile moldovenești. Acest lucru le va permite să devină mai competitive atunci când intră pe piața chineză.
Directorul adjunct al Agenției de Investiții, Mihai Burunciuc, a prezentat participanților avantajele de care se pot folosi companiile chineze care doresc să-și extindă afacerile în Moldova. În prezent, în Moldova activează 81 de companii cu capital chinezesc, în valoare de aproape 6,53 milioane de lei. China ocupă locul 51 în topul principalilor investitori în Moldova.
În ciuda intensificării legăturilor economice dintre Moldova și China, soldul negativ în comerțul exterior este ridicat. Potrivit lui Boris Fok, președintele Camerei de Comerț și Industrie Moldova-China, 2024 a fost un an record pentru comerț. „Am depășit cifra de 1,14 miliarde de dolari în comerțul total”, a spus el. – În același timp, exporturile din Moldova au totalizat 8,6 milioane de dolari.”
El a menționat că un astfel de dezechilibru în comerț nu se datorează doar factorului cantitativ, în care inițial nu putem ajunge din urmă China. Încetinirea exporturilor moldovenești în această țară a avut loc în timpul pandemiei, când costurile de transport și logistică ale companiilor au crescut, iar geografia comerțului exterior s-a schimbat. În mare măsură, aceasta a vizat produsele din sectorul agricol și vinificație. În acest context, Boris Foca a amintit că „China nu numai că vinde mult, dar și cumpără mult”.









