
„În ultimele zile, în spațiul public au apărut analize care conțin formulări ce pot fi interpretate greșit sau care nu corespund realității concrete. Reamintim că opiniile exprimate în spațiul public nu trebuie confundate cu rezultatele unui proces de monitorizare obiectiv și riguros. Astfel de confuzii pot afecta percepția cetățenilor despre ceea ce se întâmplă și pot afecta încrederea în procesul electoral”, se arată într-un comunicat al CEC.
Documentul nu a specificat la ce tip de analiză se referă.
Amintim că în primul raport al misiunii de monitorizare a alegerilor parlamentare a Asociației Promo-LEX se menționează că mai multe partide și potențiali participanți la campania electorală au început deja să organizeze evenimente cu conotații electorale, deși campania oficială va începe abia la 29 august 2025.
În conformitate cu legea, campania electorală este permisă numai după înregistrarea candidaților și nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor.
Printre cele mai active partide menționate sunt: PAS, care desfășoară o campanie națională de informare privind realizările și planurile de aderare la UE; PSRM – distribuirea materialelor și colectarea semnăturilor în favoarea ideii de „politică suveranistă”, partidele Blocul Alternativ, Inima Moldovei și Viitorul Moldovei etc.. Acestea organizează campanii online, întâlniri cu cetățenii, proteste și prezentări ale programelor politice.
Promo-LEX atrage atenția și asupra utilizării resurselor administrative în scopuri politice, ceea ce „contravine standardelor internaționale privind separarea dintre stat și partidele politice”.
„Instituțiile statului au utilizat resurse și fonduri bugetare pentru a obține dividende politice în ajunul alegerilor parlamentare. După stabilirea datei alegerilor, Parlamentul a modificat bugetul de stat, realocând fonduri pentru diverse proiecte, iar Guvernul a lansat campania „Moldova poate”, care a fost preluată și promovată de PAS. Promo-LEX menționează că astfel de inițiative pot fi percepute ca promisiuni electorale. Municipalitatea Chișinău a desfășurat campanii cu mesaje în favoarea primarului Ion Ceban, iar partidul MAN a plătit pentru promovarea acestor mesaje pe Internet. În plus, Promo-LEX remarcă participarea președintei Maia Sandu la promovarea listei de candidați a PAS, ceea ce pune sub semnul întrebării neutralitatea funcției prezidențiale”, se arată în raportul Promo-LEX.