
Prim-ministrul Dorin Recean, în mesajul său de felicitare cu ocazia începerii noului an școlar, a mulțumit cadrelor didactice pentru munca depusă și grija pentru elevi și a promis că „guvernul va continua să le fie alături și să le ofere sprijin”.
Iar Ministerul Educației și Cercetării a declarat că „acest an școlar marchează o etapă importantă în dezvoltarea învățământului din Republica Moldova – cu investiții în infrastructură, resurse moderne pentru elevi și profesori, programe noi care pun accent pe incluziune, calitate și formarea competențelor necesare în lumea de astăzi”.
Pentru prima dată, 30 765 de copii au trecut pragul școlii.
În total, în Republica Moldova există 1 183 de instituții de învățământ primar și secundar general. Din anul școlar 2018/2019 până în anul școlar 2024/2025, numărul acestora a scăzut cu 63 de unități. În același timp, numărul de elevi a crescut de la 334,2 mii la 335,1 mii.
Aproape fiecare al patrulea profesor lucrează pentru mai mult de 1,25 rate. Un volum de muncă deosebit de mare este observat în instituțiile de învățământ din capitală și în alte orașe mari. Din cauza claselor supraaglomerate, profesorii adesea „se epuizează profesional”. Dar paradoxul este că în clasele numeroase rezultatele performanței academice sunt mai mari.
„Tocmai acolo unde sunt mai puțini copii rezultatele sunt mai slabe decât acolo unde sunt mai mulți. În clasele mai numeroase există mai multă concurență și, prin urmare, performanțe mai bune. În al doilea rând, școlile mici nu au la fel de multe oportunități de dezvoltare ca școlile mari, unde există laboratoare digitale, săli de clasă moderne, lecții interactive – chiar dacă clasele sunt supraaglomerate. Toate acestea sunt aproape inexistente în zonele rurale”, a declarat Marcelina Baleca, șef de departament la Ministerul Educației și Cercetării.
În prezent, există un deficit de aproximativ 1.500 de profesori în gimnazii și licee. Profesorii de matematică și fizică sunt cei mai deficitari. Pentru a atrage profesori în sistem, tinerilor specialiști li se oferă o serie de beneficii. Aceștia pot primi o indemnizație forfetară de până la 200.000 de lei, o reducere cu 25% a încărcăturii didactice în primii cinci ani de activitate, precum și un sprijin anual de 4.000 de lei pentru achiziționarea de materiale și echipamente didactice. În plus, cadrele didactice din mediul rural și centrele raionale beneficiază în primii 5 ani de activitate de o compensație pentru cheltuielile cu chiria în valoare de 1.000 de lei lunar, pentru cheltuielile cu energia termică și electrică în valoare de 3.000 de lei anual, precum și de până la 62 de zile calendaristice de concediu anual.
De asemenea, aceștia primesc asistență în primii 5 ani de muncă din partea unui mentor – un profesor cu mai multă experiență, care îi ajută să „depășească temerile” profesiei. La urma urmei, tinerii profesioniști simt adesea că sunt intimidați: profesorii cu experiență observă anumite neajunsuri la ei și le fac recomandări, iar ei le percep dureros. Sau dacă într-o anumită situație decizia lor nu a fost luată în considerare, ei percep, de asemenea, ca o ofensă. Prin urmare, directorul este cel care trebuie „să dea tonul și să unească echipa”. Iar psihologii școlari sunt responsabili nu doar de sprijinirea elevilor, ci și de susținerea psiho-emoțională a profesorilor.
„Facem apel la întreaga societate să respecte educatorii. Când vorbim despre respectul pentru profesor, ne dorim cu adevărat ca demnitatea acestuia să nu fie încălcată, să nu existe acele „linșaje” foarte publice. La urma urmei, este foarte dificil să restabilești imaginea și statutul unui profesor, spre deosebire de trecut, când această profesie era foarte respectată. Nu vorbim de o dovadă exterioară de respect – flori sau alte gesturi (pe care le condamnăm), ci de un respect real”, a declarat Marcelina Baleca.
Apropo de flori. În fiecare an, pe 31 august și 1 septembrie, Serviciul Fiscal de Stat efectuează inspecții la vânzătorii de flori. Și în acest an. „Acțiunile sunt desfășurate în condițiile creșterii cererii de flori proaspete și compoziții florale în legătură cu începerea noului an școlar. Scopul este de a preveni comerțul ilegal fără utilizarea casei de marcat și a echipamentelor de control. „Acțiunea are caracter preventiv și educativ, nefiind efectuat control fiscal și nefiind aplicate sancțiuni”, notează Fiscul.
În acest an școlar sunt prevăzute patru perioade de vacanță pentru elevi: vacanța de toamnă: 27 octombrie – 2 noiembrie 2025; vacanța de iarnă: 25 decembrie 2025 – 8 ianuarie 2026; vacanța de primăvară: 5 – 8 martie 2026; vacanța de Paște: 11 – 20 aprilie 2026.