Română

Agrocereale oferă asistență CFM în calcularea tarifelor competitive

Asociația Exportatorilor de Cereale Agrocereale solicită conducerii Întreprinderii de Stat "Calea Ferată din Moldova" să furnizeze informații privind volumul transporturilor de cereale și semințe oleaginoase în perioada septembrie-noiembrie, precum și numărul de cereri confirmate pentru transportul acestor mărfuri în decembrie 2025, - informează Logos Press.
Timp de citire: 2 minute Author:
Link copiat
Agrocereale oferă asistență CFM în calcularea tarifelor competitive

Potrivit scrisorii deschise adresate de asociație conducerii companiei, declararea acestor informații deschise „ar permite participanților la piață să evalueze corect nivelul actual de încărcare a căilor ferate” și „să dezvolte o strategie de stimulare a cererii de transport feroviar”.

Administrația Agrocereale notează că în fiecare an Moldova produce în medie aproximativ 4 milioane de tone de cereale și semințe oleaginoase, din care circa 20% rămân pe piața internă, în timp ce aproximativ 3,2 milioane de tone sunt trimise pe piețele externe. Din volumul total al acestor produse agricole exportate de țară, aproximativ 40% (aproximativ 1,28 milioane de tone) este transportat pe cale rutieră și doar 14% (aproximativ 450.000 de tone) pe cale ferată. Toate volumele de marfă care nu sunt transportate pe calea ferată sunt livrate clienților prin transport rutier, care este în prezent principalul concurent de piață al căilor ferate. În plus, volumele de transport rutier cresc de la an la an și aceste fluxuri în creștere reprezintă o piață potențială neexploatată pentru calea ferată. Acesta este segmentul pentru care compania „Calea Ferată din Moldova” ar trebui să concureze obiectiv în prezent.

Majorarea tarifelor pentru transportul feroviar de cereale în cea mai activă perioadă nu contribuie deloc la acest lucru. Asociația „Agrocereale” înțelege că majorarea tarifelor din toamnă cu 7% față de nivelul din 2023 se datorează în mare parte proceselor inflaționiste, creșterii costurilor pentru combustibil, personal și întreținerea infrastructurii. Recunoaștem, de asemenea, că societatea feroviară este o entitate comercială care trebuie să funcționeze durabil și să obțină profit. Cu toate acestea, în condițiile actuale de piață, tarifele propuse par, din păcate, necompetitive și prezintă riscul efectului opus – redistribuirea producției agricole de la calea ferată în favoarea transportului rutier.

În acest context, este clar că accentul strategic nu trebuie pus doar pe compensarea costurilor prin creșterea tarifelor, ci și pe atragerea activă de noi volume de transport. Membrii Asociației Agrocereale înțeleg declarația reprezentanților întreprinderii „Calea Ferată din Moldova” că transportul de marfă cu vagoane se efectuează la prețul de cost sau sub acesta. Cu toate acestea, logica economică sugerează că, cu cât volumul de transporturi este mai mare, cu atât costul unitar este mai mic și rezultatul financiar este mai mare.

„În acest sens, poate fi recomandabil, în primul rând, să se elaboreze o strategie de stimulare a cererii de transport feroviar, și anume să se formeze condițiile în care va fi profitabil și previzibil pentru agrarieni să întoarcă volume tot mai mari la calea ferată”, consideră administrația Agrocereale. Specialiștii asociației oferă sprijin consultativ în analiza pieței și calcularea unor tarife obiective și competitive.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta