Scrieți-ne, iar noi vom lua în considerare sugestiile și comentariile dumneavoastră.
AIS GEDA (Sistemul informațional pentru gestionarea și eliberarea documentelor de autorizare), odată introdus cu mare fast, încă nu amortizează resursele investite în el. Curtea de Conturi a Republicii Moldova a ajuns la astfel de concluzii după ce a evaluat punerea în aplicare a recomandărilor de către agenții.
În această săptămână a fost anunțată prima parte a rezultatelor campaniei de recensământ – numărul populației cu reședința permanentă în țară și pe regiuni. A doua parte – despre caracteristicile demografice – a fost păstrată pentru sfârșitul lunii august. Vom afla informații despre clădirile rezidențiale abia până la sfârșitul anului. Întrebarea despre momentul în care compoziția etnică, naționalitatea și limba maternă vor fi făcute publice nici măcar nu a fost ridicată de cei prezenți la întâlnirea oficială de la Biroul Național de Statistică (BNS)….
În contextul bunăstării generale a sectorului financiar, scăderea rentabilității activității de asigurări în primul trimestru al anului pare cel puțin ciudată. Banca Națională nu menționează motivele reale ale deteriorării, dar înregistrează o scădere a profitului total, pierderi ale companiilor de asigurări și alte simptome evidente ale unei stări de rău temporare.
De regulă, politica fiscală și vamală pentru anul următor este aprobată/adoptată pe la mijlocul anului în curs sau, în unele cazuri, la sfârșitul lunii iulie, când parlamentul își încheie oficial sesiunea de primăvară-vară. Acest lucru se face atât pentru a permite guvernului, în general, și Ministerului Finanțelor, în special, să elaboreze bugetul de stat pentru anul următor pe baza noii politici fiscale și vamale, cât și pentru a permite mediului de afaceri să se pregătească în avans pentru noile norme care urmează să intre în vigoare.
Când programul Prima Casă a fost lansat în Moldova în 2018, acesta a fost poziționat ca o inițiativă socială la scară largă – o șansă pentru familiile tinere de a-și găsi propria locuință cu sprijinul statului. Astăzi, câțiva ani mai târziu, Prima Casă s-a transformat într-o sursă de incertitudine, capcane ale datoriilor și tensiune socială. În loc de o soluție durabilă la problema locuințelor, am obținut o piață supraîncălzită, stimulente deghizate pentru sectorul bancar și retragerea statului de la propriile sale angajamente.
Datoria externă brută a Moldovei a crescut în primul trimestru al anului 2025 cu 3% (+303,82 milioane USD) și a totalizat 10.517,15 milioane USD, ceea ce reprezintă 57,4% din PIB (+1,3 p.p. de la începutul anului). Rata de acumulare a datoriei externe este încă inferioară ratei împrumuturilor interne – acestea sunt de cel puțin două ori mai rapide, deși reprezintă încă aproximativ 40% din datoria totală a statului.
Acum toată lumea se pregătește deja pentru alegerile parlamentare programate pentru 28 septembrie. În acest context, orice discuție serioasă despre căile de dezvoltare ale țării, starea economiei moldovenești, măsurile radicale și cuprinzătoare necesare pentru a rupe radical sistemul de stat stabilit, care este deja complet putred și își arată insolvența, sunt percepute exclusiv prin prisma contextului politic și a alegerilor viitoare.
Statistica comerțului exterior indică o scădere semnificativă a veniturilor din exporturi. Iar structura cererii de valută străină din partea întreprinderilor demonstrează un decalaj tot mai pronunțat față de dinamica importurilor, notează analiștii Băncii Naționale. Potrivit estimărilor lor, deficitul de cont curent în primul trimestru arată o creștere de peste două ori pe hârtie. În viața reală, acesta trebuie să fie „acoperit” cu ceva.
Nivelul scăzut de utilizare a împrumuturilor externe pentru punerea în aplicare a proiectelor de investiții continuă să fie o problemă majoră. În urma auditării gestionării datoriei de stat, Camera de Conturi a constatat o subutilizare a resurselor de creditare în îndeplinirea obligațiilor de rambursare a datoriei. Astfel, pentru 12 proiecte cu un nivel scăzut de utilizare, statul a plătit totuși dobânzi și comisioane în valoare de aproximativ 4,6 milioane de euro.
În prima jumătate a anului 2025, Curtea de Conturi a Republicii Moldova a constatat, pe baza rezultatelor inspecțiilor, nereguli care pot indica fraudă și corupție în instituțiile centrale și autoritățile locale. Pe baza unor suspiciuni rezonabile, 11 pachete de documente au fost trimise procuraturii pentru investigații suplimentare.
Curtea de Conturi a Moldovei a finalizat un audit extern al rapoartelor ministeriale privind gestionarea responsabilă a activelor statului în 2024. În general, disciplina financiară a organelor executive ale administrației centrale este departe de a fi perfectă.
Orice viitor guvern din Moldova va avea o moștenire deloc de invidiat. Pachetul preelectoral ar trebui să se concentreze în principal pe două domenii prioritare: instituțiile de putere și guvernare – funcționalitatea și eficiența acestora; și economia – viabilitatea și sustenabilitatea financiară la nivel micro și macro. Reforma statului – ale cărui instituții prezintă semne asociate cu insolvența și ineficiența, consecința fiind stagnarea prelungită și sărăcia – este crucială și nu poate fi amânată.