Scrieți-ne, iar noi vom lua în considerare sugestiile și comentariile dumneavoastră.
În luna aprilie, inflația în Moldova a totalizat 7,8% față de anul precedent, cea mai mică din ultimele 4 luni. Banca Națională presupune că până la sfârșitul anului indicatorul va coborî sub limita superioară a intervalului-țintă de 5% și va continua să scadă până la sfârșitul anului 2027. Însă politica de control al inflației nu cedează locul politicii de încurajare a creșterii economice, indiferent cât de favorabile sunt circumstanțele. Rata de bază a rămas în această săptămână la 6,5 % pe an.
Banca Mondială plasează țările sărace din lume în categoria „țărilor cu venituri mici sau medii”, cu un subgrup separat al țărilor cel mai puțin dezvoltate (LDC), care include 45 de țări.
La sfârșitul lunii mai, Biroul Național de Statistică (BNS) va prezenta indicatorii oficiali ai sărăciei multidimensionale în Moldova. Începând cu anul 2025, numărul persoanelor sărace din țară va fi evaluat simultan folosind metodele vechi (monetare) și noi de măsurare a sărăciei. Conform primelor date experimentale, rezultatele măsurării vor fi fundamental diferite.
Datoria publică în Moldova crește într-un ritm accelerat. Aceasta este din ce în ce mai mult garantată nu prin producția brută, ci prin titluri de creanță și un sistem stabilit de refinanțare prin programe de ajutor extern. Susținerea economiei și a angajamentelor bugetare devine din ce în ce mai mult o modalitate de rambursare a datoriilor.
Cu privire la unele aspecte ale situațiilor financiare ale Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării pentru 2024, Curtea de Conturi nu a putut decide: „Sunt acestea erori contabile sau semne de fraudă?”. Dificultăți au apărut atunci când a fost vorba de relațiile cu economia reală.
Integrarea noilor tehnologii va începe cu modernizarea sistemului de plăți, a anunțat BNM și a instruit băncile să adere pe cont propriu la Sistemul European Unic de Plăți SEPA. Moldova a fost acceptată acolo la 6 martie, după cum a relatat Logos Press.
Legalizarea criptomonedelor, transformarea digitală a pieței și tranziția la tehnologii blockchain avansate au fost principalele…
La 14 aprilie, judecătorii Curții Constituționale a Moldovei au satisfăcut cererea Procurorului General Ion Munteanu și au declarat articolul 21 din Legea cu privire la statutul juridic special al Găgăuziei, precum și articolul 25 (partea 3) și articolul 26 din Legea cu privire la Procuratură ca fiind incompatibile cu Constituția Republicii Moldova, – informează Logos Press.
Premierul Dorin Recean a prezentat săptămâna trecută în Parlament „cel mai mare pachet financiar alocat vreodată de Guvernul Republicii Moldova pentru investiții și creștere economică – Bugetul Plus”.
Datoria publică totală va continua să crească în ritmuri înalte. Datele oficiale publicate de BNM pentru luna februarie 2025 arată că plafonul planificat al datoriei de stat pe piața internă și externă va fi depășit cu siguranță. La sfârșitul anului 2025, suma totală a datoriei de stat este preconizată la 136 miliarde de lei.
Promisiunile unui paradis al investițiilor și speranțele privind sosirea rapidă a capitalului străin serios în țară rămân nerealizate. Judecând după contul curent al balanței de plăți, capitalul fuge din țară. În plus, într-un ritm accelerat. Poziția investițională internațională (PII) a țării reflectă relația cauză-efect.
Eliberarea deținuților condamnați pe viață este reglementată de Legea privind amnistia și de dispozițiile articolului 91 din Codul penal. Legea prevede că, cu ocazia celei de-a 30-a aniversări a independenței Republicii Moldova, unei persoane căreia nu i se pot aplica anumite prevederi ale articolelor i se reduce pedeapsa sau se înlocuiește cu închisoare de până la 30 de ani dacă este condamnată la închisoare pe viață.