
Vasile Catan și Daniel Frumusaki
Una dintre ele este Danemarca. Pentru producătorii moldoveni de vinuri aceasta devine interesantă și promițătoare. În prezent, principalii promotori ai vinurilor noastre în Danemarca sunt Vasile Catan și Daniel Frumusacchi.
„Amprenta moldovenească în Danemarca a început cu o mică companie numită MoldoVin, fondată de trei entuziaști (un moldovean, un danez și un englez) ca un proiect de hobby după ce au participat la o nuntă în Cricova în 2016. Cum nu știau prea multe despre vinuri, au cerut sfatul compatriotului nostru Korneliu Tyulenev, care lucra ca manager într-un wine bar din Copenhaga. În 2019, Corneliu a deschis Not Your Usual – Wine Bar în capitala daneză împreună cu o antreprenoare americană. Conceptul său se bazează pe descoperirea vinurilor neobișnuite, inclusiv a celor din Moldova. MoldoVin obișnuia să vândă 50-60% din vinurile sale prin intermediul acestui bar. Dar în 2021, parteneriatul fondatorilor companiei de import s-a destrămat, deoarece doi dintre ei au plecat din țară. A rămas doar englezul.
Vasile Catan, un alt originar din Moldova, a cumpărat jumătate din MoldoVin și a reușit să o ducă la următorul nivel. În primul an, volumul importurilor în termeni fizici a crescut de zece ori datorită activității active de promovare – prin teste corporative „B2B” în baruri și restaurante, precum și degustări deschise de vinuri Descoperă Moldova. Vinurile au fost furnizate către HoReCa.
Între timp, Corneliu Tulenev l-a invitat pe Daniel Frumusacchi, care a călătorit din Moldova, să lucreze în barul său. Ca urmare, Vasile și Daniel au achiziționat Not Your Usual – Wine Bar în iunie 2023, iar MoldoVin este acum închis.
„Barul nostru merge foarte bine vânzând vinuri moldovenești, nu mai avea sens să avem atât o companie de import, cât și un bar. Așa că am obținut o nouă licență de import pentru bar și importăm tot vinul prin intermediul acesteia. De asemenea, putem vinde vin și altor unități HoReCa. Vreau să promovez vinurile moldovenești pe un model diferit, ca ambasador al acestora în Danemarca, pentru că văd potențialul. Am contacte în marile companii de distribuție. Le putem oferi să deguste vinuri de la producători moldoveni, să stabilească contacte cu ei, iar noi vom rămâne doar ca agenți sau punct de contact în Danemarca și vom promova aceste vinuri”, spune Vasile.
În opinia sa, acest model de vânzări este mai eficient decât cel pe care îl avea compania sa, deoarece acești distribuitori au o bază mare de clienți. Și un lucru despre Danemarca este că foarte multe restaurante și baruri lucrează exclusiv cu un singur distribuitor. Sau spun că iau unele vinuri de la alți furnizori, dar în orice caz au un contract sau un acord cu cineva și lucrează numai prin intermediul acestuia. Având în vedere că Danemarca crede foarte mult în relații, este mai bine să lucrați prin intermediul companiilor daneze care sunt în domeniu de mult timp. Acest nou proiect este planificat să înceapă în acest an.
Odată cu schimbarea proprietarului, lista de vinuri de la Not Your Usual – Wine Bar este complet axată pe vinuri din Europa de Est pe care danezii nu le cunosc de obicei, dar sunt interesați să le încerce. Iar atunci când le încearcă, spun că le plac foarte mult. Sunt clienți care revin și spun: „Suntem deja mari fani ai vinului moldovenesc, ce altceva ne mai recomandați?”.
Daniel Frumusaki, care este administrator și somelier cu normă întreagă la bar, a declarat că în prezent pun accent pe soiurile de struguri locale. Danezilor le place să guste ceva nou.
„Avem vânzări foarte bune de vinuri spumante Radacini Wines, în special Feteasca Albă. Vinul alb Trei Mândre de la Divus Winery este deja un reper pentru oaspeții noștri. Le-au plăcut și Rara Neagră, Viorica, Floricica. Iar Saperavi este un vin care se vinde singur. Dacă m-am săturat să ofer spre degustare vinuri, pur și simplu torn Saperavi pentru vizitatori și sunt mulțumiți. Vrem să aducem Bianca de la Crama Ulinici. Pentru consumatorii moldoveni este un vin acid, în timp ce danezii sunt foarte mulțumiți de astfel de vinuri. În acest sens, cea mai mare provocare pentru noi este să găsim vinuri care sunt mai proaspete datorită acidității ridicate și cu mai puțină influență a butoiului. Aproape toate cramele au butoi, butoi, butoi. Suntem sfătuiți să ținem cont de faptul că țărilor nordice nu le plac astfel de vinuri. Iar tendința este către vinuri cu mai multe note de fructe proaspete (nu prea coapte) și mai multă puritate a gustului”, explică somelierul.
Surprinzător, cheltuielile de marketing la Not Your Usual – Wine Bar sunt „zero”. Marketingul lor constă pur și simplu în servicii de calitate, care se răspândesc din gură în gură. Unii vizitatori îl întreabă pe Daniel: „De unde ești?” – „Din Moldova.” – „Atunci hai să încercăm vinuri moldovenești”. În general, serviciul de aici este diferit de cel din alte baruri de vinuri. Este foarte personalizat.
„Dacă oferi direct vin moldovenesc, oamenii, pentru că nu cunosc țara, riscă să refuze și să ceară ceva ce înțeleg”, continuă interlocutorul. – Dar noi îi lăsăm să încerce vinuri din diferite țări. Iar când oaspeții spun că le place vinul, întreabă de unde este. De exemplu, din Moldova. Iar unii vin special pentru că au auzit că avem vinuri moldovenești. Suntem invitați și la companii unde facem prezentări ale vinurilor moldovenești. Numele lor crește.