
Anterior, Logos Press a relatat că printre exportatorii moldoveni destul de mari în SUA se numără producătorii de conserve de fructe și legume, precum și de concentrat de mere. Unii dintre ei, în special Orhei-Vit S.R.L., au fost surprinși de anunțurile privind evoluția politicii tarifare în momentul în care un lot mare – 16 containere de mărfuri, atât în ambalaje de consum, cât și en-gros – naviga spre SUA.
Potrivit lui Boris Efimov, directorul companiei, piața americană reprezintă în medie aproximativ 10% din structura exporturilor companiei. În SUA, Orhei-Vit livrează produse finite atât sub marca proprie, cât și pentru vânzare sub marca clienților. Și vânzările de produse finite sunt, în cea mai mare parte, contacte lineare, directe cu contrapărțile, mai degrabă decât tranzacții prin intermediul unui comerciant intermediar impersonal. Aceste relații se construiesc de-a lungul anilor, iar dobândirea sau pierderea lor nu este doar o chestiune de bani, ci și de reputație. După cum menționează sursa citată, într-un fel, „circumstanța atenuantă” în acest context nu sunt problemele punctuale ale furnizorilor străini de bunuri în interacțiunea lor cu partenerii-cumpărători americani, ci mai degrabă problemele generale ale furnizorilor străini de bunuri.
O altă poziție importantă a mărfurilor în sortimentul livrărilor de produse pomicole moldovenești pe piața americană este concentratul de mere. Potrivit Asociației Speranța Con, Moldova produce anual circa 30-50 mii tone din acest produs semifinit, până la 60 mii tone în sezoanele cele mai bune. Cel puțin 90% din concentrat este exportat, iar în unii ani ponderea SUA în exporturile moldovenești de concentrat a fost de până la 50%. Aceasta este o cantitate mare. Pentru comparație, livrările externe de concentrat de la o „putere a mărului” atât de mare precum Ucraina nu depășesc de obicei 100 de mii de tone.
Doi factori pot servi drept „circumstanță atenuantă” pentru exportatorii de concentrat de mere. Primul este faptul că concentratul este, de fapt, aproape o marfă bursieră, depersonalizată. Piața americană pentru acest produs este mare, dar departe de a fi singura. Și chiar și China (cel mai mare producător mondial de concentrat de mere) va putea găsi o cale printr-o țară intermediară să vândă acest produs chiar și în Statele Unite. Mai mult, Moldova nu va avea probleme în acest sens. Al doilea factor este că stocurile de concentrat de mere moldovenești din recolta 2024 au fost deja vândute aproape în totalitate. Timpul va arăta care vor fi tarifele și prețurile pentru concentratul de mere din următoarea recoltă.