
Dar pentru pasageri nu există restricții privind metodele de plată: dacă este mai convenabil pentru o persoană să plătească pentru o călătorie în numerar, această opțiune va rămâne, de asemenea.
Sectorul transporturilor a fost singurul sector din economia DMR-ului nerecunoscut în care nu au fost utilizate casele de marcat. Nu este întâmplător faptul că proiectul de introducere a plății electronice a tarifelor este numit proiect „fiscal”. În plus față de funcția principală de plată a tarifului, validatorul permite controlul pe bază de GPS al respectării traseului și al plecării la timp din tură. Este posibil să se urmărească deplasarea vehiculelor prin intermediul unei aplicații pe telefonul mobil.
De asemenea, se introduce o altă regulă neobișnuită: dacă un validator este disponibil în microbuz și pasagerul este gata să plătească cu un card bancar, dar șoferul împiedică acest lucru, atunci pasagerul poate merge gratuit. Scuzele șoferului conform cărora validatorul este stricat sau oprit nu sunt acceptate. Acest lucru este scris într-unul dintre paragrafele decretului guvernului PMR nerecunoscut. Evident, o astfel de măsură vizează disciplinarea șoferilor: dacă există un sistem electronic, acesta trebuie să funcționeze. Iar dacă nu există validator, șoferul va fi amendat.
Toate vehiculele trebuie să fie echipate cu validatoare până la 1 iulie 2025. În prezent, toate autobuzele city shuttle care circulă în Tiraspol sunt deja echipate cu validatoare. Restul sunt gata să le instaleze. După Tiraspol, proiectul este planificat să fie implementat în Bender și Rîbnița.
Implementarea proiectului a început în noiembrie 2021, când, pentru a implementa sistemul automatizat de plată a tarifelor în transportul public, bugetul de stat pentru 2022 a inclus cheltuieli în valoare de aproximativ 3,5 milioane de ruble pentru achiziționarea de validatoare. Planul de trei ani aprobat pentru punerea în aplicare a AFC a fost estimat la 5,32 milioane de ruble. Acești bani urmau să fie utilizați pentru achiziționarea de validatoare, precum și de software pentru acestea (un validator staționar este fixat în interiorul vehiculului, un validator mobil se află în mâinile șoferului sau ale controlorului).
În iulie 2024, guvernul PMR a aprobat mecanismul de punere în aplicare și normele de utilizare a sistemului de plată automată a tarifelor în transportul public pe rutele regulate ale transportului urban, suburban și interurban. Pentru troleibuze, termenul a fost stabilit pentru septembrie 2024. Pentru microbuze, a fost planificată introducerea AFC de la 1 ianuarie 2025, dar planurile au fost devansate cu șase luni.
Autoritățile republicii nerecunoscute consideră că introducerea sistemului electronic va face ca indicatorii financiari ai transportului să fie mai transparenți, fluxul real de pasageri, costul combustibilului și alte cheltuieli vor fi vizibile, ceea ce va permite, în cele din urmă, luarea unor decizii corecte din punct de vedere economic privind dezvoltarea transportului de pasageri.