Română

Start-up pe bicicletă: România o face mai bine

Patru colegi de clasă din Chișinău au deschis o afacere de închiriere de biciclete electrice - mai întâi în capitala Moldovei, apoi în România. Acum, afacerea lor își propune să ajungă la vânzări anuale de 1 milion de euro. Ei și-au început afacerea în timp ce erau încă studenți, analizând diferite idei de afaceri din clasa a XII-a.
Timp de citire: 4 minute Author:
Link copiat
Start-up pe bicicletă: România o face mai bine

„Am participat la o Start-up School în Republica Moldova, unde am petrecut două luni lucrând la diferite idei care se schimbau constant pe parcurs”, își amintește Daniel Trohin, cofondator al companiei de închiriere de biciclete Renter. – Eu și mentorul nostru discutam despre mijloacele de transport pentru curierii care livrează alimente. El se afla în Olanda și ne-a vorbit despre biciclete, o industrie dezvoltată acolo. Am decis să vedem cum ar reacționa piața la ideea noastră. Am mers la McDonald’s în Chișinău, am vorbit cu câțiva curieri și le-am spus că avem biciclete de închiriat. Curând ne-au sunat și ne-au întrebat dacă putem închiria biciclete. Dar la acel moment nu aveam încă absolut nimic”.

În 2022, startup-ul a primit finanțarea inițială – un grant de 5 000 EUR și o investiție de 6 000 EUR (de la tatăl unuia dintre cofondatorii proiectului) – și a achiziționat primele șase biciclete pentru serviciile de curierat din Chișinău.

Apoi au obținut și un grant de la Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA), cu care au cumpărat alte 11 biciclete electrice în decembrie 2022.

„Am început să analizăm piețele din Moldova și România. Am ajuns la concluzia că există multe avantaje în țara vecină, iar afacerile pot fi mai profitabile. Am decis să folosim investiția pentru a ne extinde dincolo de Prut”, continuă Daniel Trohin. -Curierii care lucrează cu mașina pierd 50 % din venit pe combustibil și întreținerea mașinii, precum și timp în ambuteiaje și poluarea mediului. Noi am oferit o alternativă ecologică”.

Până la sfârșitul anului 2023, Renter SRL avea 6 biciclete de închiriat în Chișinău și 16 în București. Ei au participat la concursul GCIP Moldova 2023 organizat de Agenția pentru Eficiență Energetică la categoria „Transport ecologic” și au câștigat un premiu de 10 000 de dolari, pe care l-au investit imediat în dezvoltarea afacerii.

La începutul anului 2024, Renter s-a mutat în România, unde a deschis un birou și a achiziționat 90 de biciclete, iar până la sfârșitul anului a mărit numărul acestora la 200. În Chișinău, compania închiriază 28 de biciclete electrice.

Compania închiriază biciclete electrice atât persoanelor juridice, cât și persoanelor fizice. Prețul total pentru companie (în România) este de 200 de lei românești pe săptămână (778 de lei moldovenești). Chiria include două baterii, bicicleta și aproape toată întreținerea. Pentru persoanele fizice, Renter oferă un pachet mai scump, deoarece astfel de oferte implică mai multe procese și riscuri: 290 RON (1130 MDL) cu două baterii sau 245 RON (950 MDL) cu o baterie.

În Chișinău, prețurile sunt mult mai mici: închirierea unei biciclete electrice costă 973 de lei pe lună (109 lei/zi). Dacă o închiriezi pentru o zi – 300 de lei. Cu o baterie suplimentară – plus 20 de lei pe zi.

Obiectivul echipei Renter este ambițios: să ajungă la un venit de un milion de euro într-un an. Și-a propus să crească flota la 500 de biciclete de închiriat, ceea ce va necesita o finanțare de 500.000 de euro.

Cu toate acestea, nu poate fi trecut cu vederea faptul că start-up-ul Renter a înlocuit modelul olandez, care presupune inițial închirierea de biciclete convenționale. Acestea sunt mai ieftine, mai ușor de întreținut, nu necesită încărcare cu energie electrică și, prin urmare, sunt mai ecologice. Și, cel mai important, mult mai sănătoase.

Poate că, pe terenul dificil din Chișinău, bicicletele electrice sunt mai justificate pentru utilizarea comercială – curierii sunt mai puțin obosiți. Dar nu putem ignora întrebarea: de ce au dispărut închirierile de biciclete obișnuite, care acum 10-15 ani erau în fiecare parc din capitală?

După cum am reușit să aflăm, în Chișinău a rămas o singură companie care închiriază biciclete obișnuite – Velomania. Închirierea pentru o oră costă 80 de lei, pentru două ore 150 de lei, pentru o zi întreagă 320 de lei, pentru o zi – 400 de lei. Pachetul include o cască, un lacăt pentru bicicletă, o geantă și o lanternă. Recent, compania a lansat și biciclete electrice, care sunt disponibile pentru o lună la prețul de 4000 de lei sau pentru două zile la prețul de 7200 de lei. Centrul de închiriere este situat lângă Lacul Valea Morilor, singurul parc cu piste de biciclete.

Sub rezerva anonimatului, administratorul unuia dintre lanțurile de magazine de biciclete a declarat că au calculat opțiunile pentru crearea unui serviciu de închiriere a bicicletelor obișnuite, dar în condițiile actuale nu văd perspective pentru această afacere.

„În Olanda, se închiriază biciclete de gunoi la prețul de 5 euro pe zi. Această opțiune nu va funcționa în Chișinău. Costurile (depreciere, întreținere, reparații, salarii etc.) sunt, conform calculelor noastre, de 1 leu/km pentru o bicicletă ieftină și 2 lei pentru una scumpă. Închirierea la oră, în condițiile în care doar copiii sub 16 ani au voie să circule în parcurile din Chișinău, nu este o opțiune. Prin urmare, din cauza condițiilor economice actuale, acest tip de activitate practic a încetat. Dacă primăria capitalei va găsi stimulente economice, vom fi bucuroși să facem acest tip de activitate”, a spus antreprenorul.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta