Română

Schimbări structurale în sectorul rutier

Întreprinderea Administrația de Stat a Autostrăzilor (ASD) a fost transformată în societatea pe acțiuni Administrația Națională a Autostrăzilor (AND) la 26 iunie 2025.
Timp de citire: 2 minute Author:
Link copiat
Schimbări structurale în sectorul rutier

Sergiu Bejan

După cum a declarat instituția însăși, scopul acestei reorganizări este de a alinia structura organizațională a instituției la practicile internaționale, adaptând-o la noile cerințe ale sectorului rutier.

De fapt, este în curs o tranziție către o nouă formă de management, care, potrivit autorilor reorganizării, va extinde capacitatea de implementare a proiectelor de infrastructură și va permite o mai bună utilizare a fondurilor din Fondul rutier și din surse externe. Nu este deloc întâmplător faptul că partenerii externi, în special Banca Mondială, au fost implicați în pregătirea procesului de transformare.

Directorul Administrației de Stat a Drumurilor, Sergiu Bejan, a declarat: „Prin această reformă, dorim să optimizăm procesele interne și să creștem capacitatea de implementare a proiectelor. Ne propunem să creăm o organizație modernă, eficientă și adaptată la noile cerințe ale sectorului rutier. Apreciem sprijinul acordat de Banca Mondială în acest proces”.

Care va fi principala diferență între operațiunile ASD și AND din punct de vedere financiar? O companie de stat funcționează din venituri proprii și din încasări bugetare. O societate pe acțiuni este o societate comercială cu capital autorizat împărțit în acțiuni, ai căror proprietari pot fi statul sau investitori privați.

Acțiunile „Administrației Naționale a Drumurilor” vor fi transferate către Agenția Proprietății Publice din Moldova. Iar Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale i-a fost încredințată sarcina de a pregăti întregul proiect.

Exact cu un an în urmă, în iunie 2024, Guvernul a aprobat decizia de a reorganiza întreprinderea de stat „Administrația de Stat a Drumurilor” într-o societate pe acțiuni cu capital integral de stat. Aceasta este prima etapă a restructurării.

Următoarea etapă implică consolidarea participațiilor statului în societățile pe acțiuni specializate în repararea și întreținerea drumurilor (acestea sunt societățile din 10 SA Drumuri). În viitor, acestea vor fi absorbite în cadrul AND.

Cu „plusurile” indubitabile ale unei astfel de consolidări a activelor, experții independenți își exprimă temerea că ar putea exista o „lingură de smoală”. Oare nu se va dovedi în cele din urmă că AND va încredința companiilor de reparație a drumurilor (pe care le va absorbi) executarea lucrărilor, va coordona aceste lucrări și va controla ea însăși ordinea și calitatea executării lor? Și, de asemenea, va distribui fluxurile financiare și va monitoriza corectitudinea utilizării lor?


Реклама
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta