
Alla Ursu-Antoch
Dr. Valeriu Sainsus, doctor în demografie, constată că printre realizările pozitive ale anului trecut, vede progrese pe calea integrării europene. În același timp, problemele din sfera activității sale profesionale, în primul rând, îmbătrânirea demografică a populației, îi provoacă îngrijorare. De asemenea, întârzierea sistemului de pensii este direct legată de această problemă.
Problema optimizării școlii atrage, de asemenea, o atenție deosebită. În opinia demografului, acest subiect este capabil să devină o problemă-cheie pe agenda 2026 și să provoace multe discuții serioase: „Optimizarea rețelei școlare pune presiune asupra unei părți semnificative a populației, în primul rând asupra zonelor rurale, unde trăiesc peste 60% dintre cetățeni”.
În acest sens, potrivit lui Valeriu Sainsus, salariile profesorilor și ale altor specialiști cu înaltă calificare reprezintă o problemă acută.
Poziția sa este împărtășită de deputatul PSRM Alla Ursu-Antoc, membră a Comisiei pentru cultură, educație, știință, tineret, sport și mass-media, fostă profesoară. În opinia ei, sistemul educațional moldovenesc trece prin una dintre cele mai dificile perioade.
„Intenția autorităților de a lichida 73 de instituții de învățământ, în special în mediul rural, este un atac direct la dreptul constituțional la educație. Sub pretextul „optimizării” și al „eficienței bugetare”, autoritățile continuă politica de închidere a școlilor fără a oferi alternative reale nici copiilor, nici profesorilor. Această abordare ignoră complet realitățile din teren: drumuri proaste, lipsa unui transport școlar sigur, condiții sociale dificile. Închiderea școlilor nu conduce la economii reale, ci, dimpotrivă, provoacă o creștere a abandonului școlar, migrația familiilor tinere și depopularea accelerată a satelor”, consideră deputatul.
Ursu-Antoch consideră planurile autorităților pentru Universitatea de Stat din Cahul un alt exemplu de „iresponsabilitate politică”: „Aceasta nu este doar o instituție de învățământ, ci un pilon strategic de dezvoltare în sudul Republicii Moldova. Lichidarea universității printr-o „preluare” va limita drastic accesul tinerilor din regiune la învățământul superior și va accelera exodul acestora spre Chișinău sau în străinătate”.
Alla Ursu-Antoc leagă direct educația de perspectivele demografice, care sunt triste de spus. Scăderea numărului de copii și migrația familiilor tinere din zonele rurale amenință viitorul regiunilor și al țării în ansamblu.
„Educația ar trebui să fie privită ca o investiție strategică în viitorul țării, nu ca un element de cheltuieli”, spune deputatul. Și oferă alternative. Printre acestea se numără creșterea salariilor profesorilor cu 30%, revizuirea mecanismului de finanțare „per elev” și creșterea finanțării pentru școlile mici cu 20%; crearea unor mecanisme de cofinanțare pentru instituțiile mici de învățământ cu participarea statului și a autorităților locale.
Alla Ursu-Antoch a îndemnat profesorii să mențină standardele profesionale, să nu accepte degradarea condițiilor de muncă și să nu se lase transformați în cifre în rapoartele de „optimizare”.
Atunci când se reformează sistemul de învățământ, se implementează planuri de creștere și tot felul de schimbări structurale, este important să nu se „verse copilul” odată cu „balastul”.









