Română

Primarele au cerut modificări la „Europe Next Door”

La începutul lunii aprilie, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a anunțat lansarea programului de reparare a drumurilor "Europe Next Door 2025". Amintim că acesta a fost inclus în pachetul de finanțare suplimentară pentru acest an sub denumirea generală Buget plus. Și apoi, în cursul ajustării, și în bugetul de stat 2025.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Primarele au cerut modificări la „Europe Next Door”

Conform planului, programul ar trebui să fie implementat până la sfârșitul acestui an. Valoarea fondurilor pentru „Europe Next 2025” este de 500 de milioane de lei. Autoritățile se așteaptă să construiască și să repare aproximativ 130 de kilometri de drumuri locale și trotuare în 100 de localități din țară.

Finanțarea va fi asigurată prin intermediul Fondului Național pentru Dezvoltare Regională și Locală. Conform procedurii aprobate, primăriile depun cereri de finanțare. După evaluarea acestora, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale întocmește o listă de proiecte. Acestea trebuie apoi să fie aprobate de Consiliul Național de Coordonare pentru Dezvoltare Regională și Locală și avizate de Guvern.

Procedura de aprobare în mai multe etape, complexă la început, și în special componența comisiilor, care implică în principal funcționari guvernamentali, dar nu și reprezentanți ai societății civile, au determinat unii experți să afirme că programul a fost preelectoral. Aceștia au avertizat cu privire la riscurile de clientelism politic și de influență asupra beneficiarilor săi.

La rândul lor, reprezentanții comunității primarilor, care este de asemenea divizată, abordează aceste probleme într-o manieră mai practică și mai constructivă. „În ceea ce privește „filtrul politic”, noi insistăm ca verificarea proiectelor să fie corectă și obiectivă”, spune Marcel Bobeyco, primar al comunei Gangura, raionul Ialoveni, membru al Congresului Autorităților Locale din Moldova. – În caz contrar, va izbucni un scandal. Iar autoritățile nu au nevoie de așa ceva înainte de alegeri. Noi percepem pozitiv astfel de decizii, pentru că ele sunt extrem de necesare pentru dezvoltarea satelor. În Moldova, alegerile vor avea loc pentru a treia oară în decurs de patru ani. Se pare că aproape toate proiectele implementate în această perioadă pot fi numite electorale. Noi credem că cu cât mai multe proiecte, cu atât mai bine. În plus, suma programului este mică, ar fi corect să o dublăm”.

În același timp, caracterul urgent al programului a provocat unele neconcordanțe între regulament și legislația și realitățile economice actuale. Fără eliminarea acestora, multe primării nu ar putea beneficia de fondurile propuse. Prin urmare, Congresul Autorităților Locale din Moldova a inițiat modificări la ghidul elaborat. Propunerile lor se referă la simplificarea procedurii și la renunțarea la unele dintre cerințele regulamentului pentru participanții la proiect. Înainte de a aproba documentul, membrii CALM le-au exprimat în cadrul consultărilor la Consiliul pentru Dezvoltare Locală și Regională.

În primul rând, a fost eliminată obligația beneficiarilor de a repara sau pava un trotuar în mod obligatoriu, pe lângă repararea sau construcția unui drum. „Această cerință presupunea elaborarea unui proiect tehnic relevant și aprobarea acestuia”, spune Marchel Bobeiko. – În condiții normale, acest lucru durează 60 de zile, în timp ce reglementările prevăd doar o lună pentru procedură. Este aproape imposibil să respecți acest termen pentru a solicita finanțare. În plus, există o mulțime de drumuri sparte în sate care sunt folosite doar de vehicule și care nu au nevoie de trotuare.

O altă condiție a fost ca sătenii să fie consultați. Și în acest caz, problema a fost legată de termene. Conform legii, acestea pot fi organizate doar la 15 zile după ce primăria anunță organizarea lor. Apoi, ar mai fi nevoie de o săptămână pentru elaborarea unei hotărâri a consiliului local, pentru aprobarea acesteia și pentru controlul respectării de către Cancelaria de Stat. Prin urmare, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a stabilit că acesta ar trebui să fie prezentat atunci când proiectul a fost deja aprobat și contractul de finanțare este semnat.

„De asemenea, am atras atenția specialiștilor asupra faptului că satele cu mai puțin de 1.500 de locuitori nu pot beneficia de același buget al programului ca satele mai mari”, continuă Marchel Bobeiko. – Conform legii, valoarea proiectului nu trebuie să depășească 1 milion de lei. Ni s-a promis că această discrepanță va fi eliminată. Iar astfel de primării vor putea primi finanțări de până la 2 milioane de lei.

Primarii cred că aceste și alte modificări tehnice vor permite autorităților locale să respecte termenele. Pentru că vorbim de tronsoane mici de drum. Mai degrabă, problema vor fi banii. S-ar putea să nu fie suficienți bani.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Planul ilogic al lui Trump de a slăbi dolarul
Exclusiv Logos Press
17 mai 2025
Planul ilogic al lui Trump de a slăbi dolarul
Start-up-ul a fost înaintea timpului său
Tehnologii și inovații
18 mai 2025
Start-up-ul a fost înaintea timpului său