Română

Platformă digitală: angajator sau intermediar

În prezent, sute de cetățeni lucrează prin intermediul platformelor digitale - servicii de livrare, taxiuri, servicii online etc. Acestea funcționează adesea în condiții opace, lipsite de claritate juridică și, în consecință, de drepturi fundamentale precum concediul, odihna, salariul minim garantat, stabilitatea locului de muncă și protecția socială.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Platformă digitală: angajator sau intermediar

Igor Zubku

Întrucât economia digitală evoluează mai rapid decât reglementările care o reglementează, noile forme de relații de muncă depășesc adesea definițiile tradiționale ale angajării. În acest sens, statutul platformelor digitale nu este întotdeauna sigur. Mai simplu spus, nu este întotdeauna clar cum să le clasificăm, ca angajatori sau intermediari în astfel de relații.

Angajații platformelor pot îndeplini sarcini fără a fi legați de un anumit loc – introducere de date, servicii online (contabilitate, redactare și editare, vânzări și marketing, sarcini IT, tutoriale și consiliere online). Unele tipuri de muncă, și cele mai multe dintre ele sunt, dimpotrivă, legate de o locație specifică, dar atribuirea sarcinilor și controlul asupra executării lor se face online. Printre acestea se numără serviciile de transport și livrare și închirierea pe termen scurt a unei locuințe.

Munca pe platformă este considerată o formă non-standard de angajare și este greu de încadrat în cadrul muncii clasice. Pentru o lungă perioadă de timp, lumea nu a elaborat norme comune în această privință, ceea ce a creat o „zonă gri” și a făcut dificilă distincția între munca tradițională și munca independentă. Proprietarii de platforme clarifică rareori statutul de angajat în dispozițiile privind condițiile de muncă, considerându-se intermediari între client și furnizorul de servicii. Prin urmare, ei tind să transfere o parte din costuri, riscuri și responsabilități către prestator, în special către lucrătorii independenți, sau către client.

„Mulți dintre acești lucrători sunt clasificați ca lucrători independenți, deși relația lor cu platformele este de fapt o relație de muncă”, a declarat Igor Zubcu, președintele CNSM, în cadrul unei mese rotunde dedicate Zilei mondiale a muncii decente, sărbătorită la 7 octombrie. – Moldova nu este o excepție în această privință. Transformarea digitală schimbă modul de interacțiune pe piața muncii, dar nu trebuie să priveze lucrătorii de drepturile prevăzute de legislația muncii.”

Instanțele din UE emit din ce în ce mai multe decizii care pun sub semnul întrebării clasificarea standard a lucrătorilor de pe platforme drept lucrători independenți. În majoritatea cazurilor, contractanții independenți sunt reclasificați ca angajați, iar platformele ca angajatori. Măsurile de reglementare sunt variate, dar legislația muncii este în cea mai mare parte specifică unui anumit sector (taxi și livrare). Deși specificitatea platformelor este diferită, și acest lucru trebuie luat în considerare.

UE are deja o directivă 2024/2831 privind îmbunătățirea condițiilor de muncă ale cetățenilor care lucrează prin intermediul platformelor digitale. În acest context, evenimentul a subliniat angajamentul Moldovei de a o transpune în legislația națională până în decembrie 2026. Directiva introduce o prezumție legală a relațiilor de muncă și stabilește cerințe stricte pentru protecția datelor cu caracter personal ale lucrătorilor.

Discuția s-a axat, de asemenea, pe elaborarea unei viitoare convenții a Organizației Internaționale a Muncii (OIM), care se așteaptă să consacre drepturile fundamentale (protecția socială, sănătatea și securitatea la locul de muncă și dreptul la asociere) ale lucrătorilor de pe platformele digitale la nivel internațional.

După cum a remarcat pentru Logos Press Vladislav Caminschi, director executiv al Confederației Naționale a Patronatelor din Moldova, comunitatea de afaceri este înțelegătoare față de obligațiile definite în cadrul directivei europene. Dorințele sale sunt doar ca, odată cu introducerea prevederilor, activitatea de afaceri să nu devină mai complicată din cauza costurilor de finalizare a platformelor și de asigurare a drepturilor sociale ale lucrătorilor.

Creșterea semnificativă a numărului de locuri de muncă pe platformele digitale sporește complexitatea existentă nu numai în ceea ce privește relațiile de muncă, ci și obligațiile fiscale. Dar acesta este un subiect separat și vom reveni la el.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!