Română

Planurile rutiere au nevoie de stabilitate

Aproximativ 600 de kilometri de drumuri regionale și locale din Moldova sunt programate să fie reparate în 2025. Multe dintre aceste drumuri nu au fost reînnoite niciodată în ultimii 30 de ani, iar unele dintre ele nu au avut niciodată o suprafață de asfalt.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Planurile rutiere au nevoie de stabilitate

În acest an, 3,2 miliarde de lei vor fi alocate pentru reabilitarea, reconstrucția și întreținerea drumurilor și podurilor – cea mai mare sumă alocată vreodată în Moldova pentru infrastructura rutieră.

Autoritățile subliniază că în ultimii trei ani au fost reparați 766 km. În acest an, proiectele lansate vor continua, iar cele mai mari sunt Soroca – Otaci; Hîncești – Leușeni; Hîncești – Leova – Cantemir; drumurile ocolitoare Vulcănești și Slobozia-Mare; tronsoanele dintre Brăila și Băcia; Bulboaca – Hîrbovec; Sîngerei – Radoiai; tronsoanele de la Leova la Leușeni.

În ceea ce privește sursele de finanțare, Fondul rutier pentru anul 2025 a fost prevăzut inițial cu 1,7 miliarde de lei. Ulterior, datorită programului Buget Plus, la Fondul rutier s-a adăugat încă 1 miliard de lei. Modificările la alocarea fondurilor pentru anul 2025 au fost aprobate la ședința Consiliului Fondului Rutier, care a avut loc în luna martie.

Menționăm că Consiliul Fondului Rutier este un organism consultativ, format din reprezentanți ai autorităților publice relevante, ai asociațiilor obștești și ai angajatorilor din sectorul transporturilor și drumurilor. În conformitate cu legislația, Consiliul este condus de prim-ministru.

În ultimii ani, constructorii de drumuri au atras constant atenția autorităților asupra faptului că sunt alocate fonduri mult mai mici decât cele necesare pentru întreținerea infrastructurii rutiere. Întreprinderile de drumuri au nevoie de bani pe tot parcursul anului, dar din cauza lipsei de finanțare situația din sectorul rutier este critică. În plus, materialele, combustibilul, componentele continuă să crească în preț, iar nivelul general al prețurilor pentru toate bunurile este în creștere.

Într-un interviu pentru Logos Press, Boris Gerasim, președintele Asociației Antreprenorilor de Drumuri, a declarat: „Pentru 2025, volumul Fondului Rutier este de circa 3,3% din cheltuielile prevăzute în bugetul de stat al Republicii Moldova, iar acum 10 ani era mai mult, 4,5-4,8%. Adică, finanțarea nici nu a ajuns la nivelul anterior”.

Acesta este tabloul investițiilor în infrastructura rutieră în anii precedenți (volumul Fondului rutier ca procent din bugetul de stat:

Anul

% Fondul rutier
(miliarde lei)

buget de stat
(miliarde lei)

2009

1,3% 0,231 17,847

2012

4,6% 1,024

22,164

2014

4,8% 1,364

28,217

2020

3,3% 1,718

51,552

2022

2,3% 1,485

65,2

2025 3,3% 2,798

85,448

Boris Gerasim a subliniat că problema finanțării limitate este discutată întotdeauna la ședințele Consiliului Fondului Rutier. „În repetate rânduri am vorbit cu prim-ministrul, cu ministrul Finanțelor, le-am dat argumente și le-am oferit calcule. Este foarte bine că, în sfârșit, au găsit bani pentru acest an, dar ar trebui să se facă în mod constant, crescând alocările cu cel puțin 30% în fiecare an. Pentru următorul 2026, volumul Fondului Rutier ar trebui să fie de cel puțin 4 miliarde de lei”.

Volumul fondului este format din mai multe componente: reparații, întreținere și suport tehnic. Toate acestea sunt de importanță egală. Boris Gerasim a atras atenția asupra unei astfel de probleme: pentru marcajele rutiere au fost alocați de trei ori mai puțini bani decât acum un an. Argumentul este același – nu sunt bani. Dar siguranța oamenilor și rata accidentelor de vehicule depinde direct de disponibilitatea marcajelor rutiere.

De asemenea, liderul lucrătorilor rutieri a reamintit că esențială pentru companiile rutiere naționale este capacitatea de a primi contracte pentru reparații rutiere de la ASD. Cu toate acestea, condițiile licitațiilor sunt de obicei concepute în așa fel încât este foarte dificil pentru companiile moldovenești să participe la acestea.

Ca urmare, licitațiile sunt câștigate de firme străine, însă practica arată că acestea nu reușesc întotdeauna să îndeplinească contractele la timp. Există o serie de exemple în care Administrația de Stat a Drumurilor a trebuit să rezilieze contractul cu contractanții străini și să încurajeze întreprinderile moldovenești să finalizeze lucrările întârziate.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Aici se făcea vinul acum 7.000 de ani
Agrobusiness & Vinificație
1 iunie 2025
Aici se făcea vinul acum 7.000 de ani
„Milsami a primit un număr record de amenzi
Sport și turism
1 iunie 2025
„Milsami a primit un număr record de amenzi