Română

Orientări pentru crearea unei „zone 30” în apropierea școlilor

În 2024, 87 de persoane la un milion de locuitori vor muri pe drumurile din Moldova, ceea ce este de aproape două ori mai mult decât media UE (44 de decese la un milion de locuitori). Copiii, inclusiv cei din apropierea școlilor, sunt, de asemenea, frecvent afectați de accidentele rutiere.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Orientări pentru crearea unei „zone 30” în apropierea școlilor

Aceste date au fost oferite în cadrul prezentării la Chișinău, pe 23 septembrie, a unui nou ghid european pentru îmbunătățirea siguranței rutiere a elevilor. Documentul se numește „Ghid pentru instalarea echipamentelor urbane și proiectarea arhitecturală a zonelor de pe marginea drumurilor”.

Acesta a fost elaborat în Slovenia pe baza celor mai bune practici ale UE și adaptat la condițiile locale. Ghidul oferă autorităților naționale și locale un set de instrumente concrete pentru modernizarea zonelor de pe marginea drumurilor. Obiectivul principal este de a reduce viteza vehiculelor și de a crea un mediu sigur și previzibil atât pentru șoferi, cât și pentru pietoni, în special pentru elevi.

„Acest ghid nu este doar un set de reguli, ci o nouă viziune asupra modului în care proiectăm spațiile publice pentru cei mai vulnerabili utilizatori ai drumurilor. Nu este suficient să obligăm pur și simplu șoferii să încetinească, ci trebuie să creăm o infrastructură care să facă acest comportament intuitiv, ajutând în același timp copiii să utilizeze corect și în siguranță drumul spre școală”, a declarat Nicolai Mîndra, secretar de stat în cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Documentul conține o serie de recomandări și soluții practice menite să reducă riscurile traficului rutier pentru copii în apropierea școlilor și grădinițelor. Aceste măsuri sunt deja aplicate cu succes în Slovenia și pot fi adaptate la realitățile Republicii Moldova.

„Scopul este de a atrage atenția șoferilor pe această porțiune de drum în vederea pregătirii pentru frânare”, spune psihologul și doctorul în științe naturale Sibilla Birt. – Drumul trebuie să fie proiectat și echipat astfel încât să țină cont de factorul uman. De foarte multe ori, școlile, semafoarele, trecerile de pietoni, stațiile de autobuz, pistele pentru biciclete și tranzițiile lor către carosabil se integrează optic în fundal. Prin urmare, acestea sunt puțin vizibile și, prin urmare, adesea nu sunt recunoscute la timp.”

La nivel internațional, au existat multe încercări de a spori vigilența șoferilor și de a reduce viteza atunci când circulă în apropierea unei școli sau a unei alte instituții de îngrijire a copiilor. Cu toate acestea, ghidul sloven pentru rute mai sigure către școală abordează acest subiect în cel mai avansat și inovator mod, spune psihologul.

Conceptul nu numai că propune un nou design grafic și spațial al marcajelor rutiere care delimitează zona în care se află copiii, dar este și un proiect pilot deja testat pe rutele școlare din municipalitatea Žalec în anul școlar 2015/2016. Rezultatele măsurătorilor de viteză în zona de marcaj au demonstrat în mod clar eficiența marcajului propus: conform măsurătorilor, viteza de circulație în locurile respective a scăzut, iar sondajul ulterior a arătat că utilizatorii drumului au considerat marcajul vizibil, clar, informativ și plăcut.

Lucrarea detaliază soluțiile tehnice, cum ar fi instalarea de marcaje rutiere vizibile, limitatoare de viteză, insule de siguranță pentru pietoni și panouri inteligente. O atenție deosebită este acordată designului arhitectural care, prin utilizarea culorilor și a elementelor arhitecturale urbane, poate transforma zonele școlare în spații prietenoase și sigure, cunoscute sub denumirea de „Zona 30”.

Manualul va fi distribuit tuturor autorităților locale și instituțiilor responsabile de gestionarea traficului și va fi o sursă obligatorie de informații în momentul planificării și modernizării infrastructurii rutiere din vecinătatea instituțiilor de învățământ.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta