Română

O piață strategică în care relațiile personale sunt apreciate

Emiratele Arabe Unite cu greu pot fi numărate printre principalii parteneri comerciali ai Moldovei. În 2024, exporturile către această țară s-au ridicat la doar 6,97 milioane de euro. Dar este una dintre puținele țări din lume cu care avem o balanță comercială pozitivă - 4,05 milioane de euro în 2024.
Timp de citire: 5 minute Author:
Link copiat
O piață strategică în care relațiile personale sunt apreciate

Andrei Crigan

Aceste și alte date au fost prezentate la următorul eveniment din seria Export Vision, organizat de Agenția de Investiții pe 24 septembrie. EAU ocupă locul 17 în clasamentul investitorilor moldoveni, cu peste 40 de companii înregistrate cu capital din această țară. Exportatorii moldoveni aprovizionează EAU cu fructe proaspete, înghețată, medicamente, mașini electrice, cereale și preparate pe bază de cereale, haine și accesorii, băuturi alcoolice și nealcoolice, fructe uscate etc.

„Piața Emiratelor Arabe Unite este strategică pentru Moldova în ceea ce privește exporturile agricole, are un potențial enorm pe care businessul moldovenesc încă nu îl stăpânește”, spune Corneliu Spinei, șeful Direcției promovarea exporturilor a Agenției. – În ultimul timp, a apărut o tendință de a exporta servicii în această țară. În afară de sectorul IT, companiile moldovenești oferă servicii de consultanță, call center, contabilitate etc.”.

În cadrul evenimentului a fost remarcat faptul că în EAU procedurile de export sunt destul de simple, iar dacă o companie deține certificatele internaționale necesare, nu este dificil să intre pe piața sa. În Emirate, standardele naționale sunt armonizate cu standardele internaționale. În același timp, birocrația este minimă. Din 2018, acolo funcționează ambasada Republicii Moldova, deși nu există un atașat comercial. Însă problema cu transportul aerian a fost rezolvată odată cu sosirea companiei FlyDubai pe piața noastră.

Artrocket vinde software în Emiratele Arabe Unite pentru a conecta designeri, furnizori și clienți. Specialiștii își dezvoltă produsul de trei ani. Astăzi, în afară de EAU, acesta a fost implementat în Moldova și România. „Suntem în Emirate din luna mai a acestui an”, spune Dmitri Galiliuc, directorul companiei. – Acolo nu le place viteza și apreciază conexiunile personale. Trebuie să fii pregătit pentru ca lucrurile să se întâmple într-un mod diferit decât în spațiul nostru, unde se pot pune de acord dimineața, astfel încât totul să funcționeze deja seara. Acolo, le place să se întâlnească și să comunice în prealabil. În Dubai, este nevoie de aproximativ șase luni pentru a face aceste conexiuni și pentru a pune afacerea în funcțiune. Până în prezent, am semnat contracte cu trei companii. În total, aproximativ o sută de clienți au cumpărat produsul nostru.”

„Primul container cu înghețată Sandriliona a plecat spre Emiratele Arabe Unite în 2017″, spune directorul comercial Denis Bumacov. – Am început să aprovizionăm această regiune în 2005. Mai întâi în Irak, apoi în țările africane. În urmă cu trei ani am pus în funcțiune o fabrică în Irak, deoarece în 2021 guvernul acestei țări a decis să interzică importurile de înghețată și a trebuit să construim rapid o fabrică pentru a nu pierde piața și pentru a consolida pozițiile pe care le-am câștigat. Astăzi, aceasta se află pe lista primelor 10 fabrici din lume în ceea ce privește implementarea celor mai moderne tehnologii de producție a înghețatei”.

Compania intenționează să construiască o nouă fabrică. „În acest stadiu, suntem la capacitate maximă”, continuă el. – După ce am primit un certificat pentru export în Europa în 2022, am stabilit livrări de înghețată în România, Albania, Kosovo, Bosnia și Herțegovina, Germania, Cipru, Grecia și Lituania. Avem planuri serioase, dar volumul de muncă al fabricii nu ne permite să preluăm noi contracte”.

În Emiratele Arabe Unite, Sandriliona și-a deschis propria companie de distribuție, deoarece este mai ușor să opereze acolo. „Nu există dificultăți pe această piață, dar există o particularitate – produsele trebuie să aibă un document care să ateste că sunt preparate conform tehnologiei halal”, explică specialistul. – explică specialistul. – Am intrat prima dată în EAU cu un produs premium pentru HoReCa numit Prestij, iar acum vindem întreaga gamă. Astăzi, 80 % din vânzări sunt produse premium.

Strategia de intrare a companiei pe piață a fost să se asocieze mai întâi cu un lanț de magazine alimentare locale. Acestea nu au o taxă de intrare precum lanțurile internaționale de retail, unde intrarea pentru un singur produs poate costa între 10.000 și 15.000 de dolari pe an. „De aceea am decis să ne facem cunoscuți în tarabele locale, pentru ca mai târziu, atunci când compania va decide să investească în intrarea în marile lanțuri, să aibă deja propria bază și reputație pe piață”, a declarat Denis Bumacov, director comercial.

Interesul pentru piața Emiratelor Arabe Unite este în creștere, fapt dovedit de sala plină în care s-a desfășurat evenimentul. Un reprezentant al unei companii de construcții a sondat terenul pentru a intra pe piața imobiliară care se dezvoltă activ. Cu toate acestea, pe margine, experții și-au exprimat scepticismul în această privință, explicând prin faptul că materialele noastre de construcție și construcția în sine sunt mai scumpe și nu există probleme cu forța de muncă, astfel încât există puține șanse serioase. Dar există o oportunitate de a promova proiectarea și ingineria pe această piață.

„Până acum, aceasta nu este o piață prioritară, deoarece cifra noastră de afaceri este mică”, spune expertul Andrei Crigan (Gateway&Partners). – Dar aceasta este în creștere rapidă. Relațiile economice și comerciale pe aceasta se dezvoltă mai degrabă situațional decât intenționat. Dar din moment ce este un centru comercial, puteți învăța multe acolo. În plus, este o piață interesantă. deoarece este deschisă și cu o fiscalitate minimă. Antreprenorii plătesc mai ales pentru serviciile de înființare și de afaceri. Companiile lasă bani în economia EAU nu sub formă de impozite, ci prin cheltuielile pe care le fac”.

El remarcă dialogul insuficient cu autoritățile din această țară în ceea ce privește explicarea statutului nostru: „Trebuie să vorbim mai mult despre faptul că Moldova finalizează screening-ul legislației și începe negocierile de aderare la Uniunea Europeană. Acest lucru înseamnă că o mulțime de lucruri care sunt necesare pe piața lor sunt modificate în legislația noastră în conformitate cu cerințele UE. Acest proces ar trebui promovat deoarece confirmă fiabilitatea produselor și serviciilor noastre. Acestea nu vor avea nevoie de certificare suplimentară.

Participanții la Export Vision au subliniat un aspect specific la care furnizorii de fructe proaspete ar trebui să acorde atenție dacă doresc să lucreze pe piața EAU. Acolo, cerințele de calitate sunt foarte ridicate, chiar și în ceea ce privește culoarea, și nu cumpără toate soiurile noastre. Dar acest lucru se plătește cu prețuri ridicate pentru ei.

Acest lucru a fost raportat de administratorul companiei Pro Inedit, Victor Cazacu. Aceasta este o companie mare, care vinde fructe în mai multe țări, inclusiv în Emirate, exportând circa 10 mii de tone pe an. Victor Cazacu consideră că este mai ușor să exporți fructe în UE decât în Emiratele Arabe Unite, deoarece acolo se lucrează doar cu distribuitori, nu direct. Este cu atât mai important ca exportatorii să nu creeze probleme suplimentare la ei acasă.

„În Moldova, pentru a exporta, au nevoie de certificate de origine a mărfii, care este eliberat de Camera de Comerț și Industrie”, a spus el. – Și este mai dificil pentru mine, care nu sunt producător, să le colectez. Este un cost suplimentar. Eu, ca vânzător, nu văd necesitatea de a prezenta acest certificat dacă avem un regim de vânzări preferențiale”.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta