Română

„Investiții pragmatice” în tractoare noi

Într-o situație în care veniturile sunt în scădere, mulți oameni aleg calea evidentă de a "ajunge la limită" - să cheltuiască mai puțin. Fermierii care reacționează conservator la încetinirea economiei agricole mondiale reduc costurile. Printre altele, ei preferă să cumpere utilaje agricole noi, să le repare corespunzător și să le folosească pe cele existente cu grijă.
Timp de citire: 6 minute Author:
Link copiat
„Investiții pragmatice” în tractoare noi

„Tractorul este capul a tot.”

Prin analogie cu faptul că pâinea/cerealele reprezintă baza alimentației umane, de ce este posibil să luăm tractorul ca „punct de referință” în evaluarea nivelului de dotare tehnică a agriculturii moderne? Pentru că atât logica producției agricole, cât și statisticile sunt de partea priorității tractoarelor.

În ciuda existenței unor soluții de proiectare foarte specializate (de exemplu, mașini pentru sere, livezi și podgorii) și a unor puteri ale motorului foarte diferite, tractorul este un „cal de muncă” mai mult sau mai puțin universal, principala forță de tracțiune pentru o gamă foarte diferită de lucrări. Pentru comparație, celălalt tip cel mai important de mașini autopropulsate pentru agricultură, combinele, au întotdeauna un profil restrâns, doar recoltarea (cereale/semințe oleaginoase, legume, cartofi, fructe de pădure etc.). În sprijinul acestei idei, poate controversată în unele privințe – statistici ale Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare MAIA.

Numărul de unități de mașini și echipamente agricole mari în Moldova depășește 110 mii. Dintre acestea, tractoare – peste 64 mii (mai mult de 57%), combine – mai puțin de 6 mii (puțin peste 5%). Cea mai mare parte a parcului de tractoare din Moldova este reprezentată de mașini destul de vechi: nu mai puțin de un sfert din numărul lor total este mai vechi de 25 de ani, și doar un sfert este mai tânăr decât „vârsta de maturitate post-garanție” de cinci ani.


Dinamica descendentă și restructurarea pieței

În perioada de cinci ani în curs, 2022 a fost cel mai optimist an pentru importurile de tractoare, cu 3 217 unități de mașini noi importate în țară. Acest lucru se datorează faptului că anul 2021 a fost unul dintre cei mai productivi ani ai deceniului. În același timp, recoltele bune au fost susținute de o „inflație alimentară” ridicată – prețurile pentru multe tipuri de produse agricole, urmată de o creștere semnificativă a veniturilor agricultorilor. Acest lucru a influențat stima de sine a acestora și dorința lor de a investi în active tangibile pe termen relativ lung, și anume în mijloacele viitoarei producții agricole de înaltă tehnologie și, după cum părea, foarte profitabile.

Cu toate acestea, după cum subliniază operatorii de pe piața utilajelor agricole, numărul de tractoare importate în Moldova este mai degrabă o așteptare a comercianților, care reflectă un „simț al pieței” mai mult sau mai puțin dezvoltat și calitatea planificării, decât vânzări reale. Adică, nu toate utilajele agricole mari sunt importate de comerciant „la comandă”, vândute și înregistrate de fermier în anul livrării.

Din acest punct de vedere, nu este prea surprinzător faptul că în 2023, comparativ cu anul precedent, livrările de tractoare noi în Moldova au scăzut cu o treime – la 1 930 de unități, iar în 2024 – au revenit la un nivel de puțin peste 2 000. Din ianuarie până în august 2025, în țară au fost importate doar 1 342 de tractoare noi.

O nouă „tendință a timpului” este o creștere accentuată a ofertei de tractoare uzate „reparate”. În perioada menționată a anului trecut, în Moldova au fost importate 691 de unități de astfel de echipamente, în timp ce în 2022 – doar 152. Aceste date subminează tangibil sloganul agribusinessmanului moldovean, nu foarte stabil, dar mândru, care părea de nezdruncinat anterior: „doar tractorul nou poate fi mai bun decât tractorul tău”. Bine sau rău, se pare că agricultorii moldoveni învață să „investească cu înțelepciune” – în funcție de rentabilitatea agrobusiness-ului și de veniturile reale.

Serghei Pruteanu, director al AgroMester HD:

„Din păcate, din cauza scăderii profitabilității agribusiness-ului în ultimii ani, segmentul tractoarelor de marcă premium, cum ar fi John Deere, se micșorează simțitor în Moldova. În același timp, fermierii moldoveni au scăpat destul de repede de „loialitatea față de marcă”, care obișnuia să fie marca preferată atunci când alegeau utilaje agricole, sau un obiect de invidie și aspirație. Unii dintre foștii noștri clienți – în mare parte fermieri mijlocii cu câteva sute de hectare de teren fiecare – au trecut de la utilajele agricole occidentale high-end la tractoare de marcă chineză. Aceștia sunt mai mulțumiți de raportul calitate/preț al utilajelor din China în realitățile „noii norme” a piețelor agroalimentare. Care poate fi soluția anticriză pentru distribuitorii de utilaje agricole de mărci premium într-o astfel de situație? Probabil, ca și până acum în perioadele dificile, să se concentreze pe importul de piese de schimb, servicii de calitate”.

Un alt detaliu important remarcat de operatorii de pe piața utilajelor agricole, care afectează percepția situației. Din numărul total de tractoare importate în actuala perioadă de cinci ani, nu mai puțin de 70% sunt mașini cu o putere a motorului mai mică de 100 de cai putere. În plus, cea mai mare parte a acestor utilaje nu depășește 45 CP, condiționat, „semi-profesional”, pentru lucrări pe parcele gospodărești. Anul acesta, conform statisticilor vamale, prețul mediu de facturare al unui tractor a fost de 286 mii lei, ceea ce reprezintă minus 36% din prețul corespunzător al utilajelor importate în 2022. Adică, putem presupune că ponderea tractoarelor de putere mică în fluxul de import al acestora pe piața moldovenească a crescut – în primul rând.

În al doilea rând, pe piața mașinilor agricole din Moldova se înmulțește parcul de tractoare din China – atât mărci chinezești cunoscute, cu o gamă lungă de modele (ierarhizate după specializare, capacitate, echipare), cât și echipamente, condiționat, „know-name”, majoritatea de putere mică. Tractoarele chinezești cu dotări comparabile „câștigă piața” în fața tractoarelor de mărci premium din SUA, UE și Japonia datorită prețului (deși diferența este în scădere). Fără opțiuni digitale, componente de înaltă tehnologie și materiale premium, tractoarele chinezești „simple” sunt în afara concurenței. Cu atât mai mult cu cât Turcia, un alt jucător estic pe piața moldovenească a utilajelor agricole, pierde teren pe segmentul tractoarelor în ultimii doi-trei ani din cauza presiunii inflaționiste și a prețurilor necompetitive pentru produsele scumpe.

Oleg Golopyatov, reprezentant al Agropiese TGR, a declarat:

„Putem fi de acord că, în ultimii câțiva ani, piața utilajelor agricole din Moldova a făcut o tranziție structurală de la utilajele post-sovietice (în special, utilajele belaruse, care până nu demult reprezentau o parte foarte semnificativă a parcului de tractoare din țară) la tractoarele mărcilor chinezești. Acest lucru se datorează parțial faptului că, din motive evidente, tractoarele din Belarus nu ajung în Moldova. În același timp, în țară există o cerere pentru utilaje bugetare, relativ simple și specializate de diferite capacități. Evident, această cerere va fi satisfăcută și, probabil, piața va fi redistribuită în favoarea unor astfel de tractoare.

Limitarea subvențiilor și tendința globală

Timp de mulți ani, piața moldovenească de mașini agricole, în general, și de tractoare, în special, a fost modelată de sistemul de subvenții. Subvențiile postinvestiționale au jucat un rol foarte important în cadrul acestuia, inclusiv compensarea parțială a cheltuielilor fermierilor pentru utilaje și echipamente noi. Cu cinci-șapte ani în urmă, ponderea utilajelor agricole în structura subvențiilor postinvestiționale era de cel puțin 40 %.

Valoarea subvenției pentru un tractor nou era de până la 30% din investiție (dar nu mai mult de 3 milioane de lei „într-o singură mână” și nu mai mult de 300 de mii de lei pentru o unitate de utilaje). În urmă cu doi ani, au fost introduse restricții și cu privire la capacitatea motorului utilajelor agricole subvenționate. Cu toate acestea, ponderea subvenției în prețul tractoarelor de mărci premium, condiționate, „occidentale” a fost de 5-10%, „orientale” – 15-20%, ceea ce, într-o oarecare măsură, a ușurat „agonia alegerii” pentru fermieri.

Anul acesta, „sub cortina” activității sale, corpul deputaților plecați a adoptat o nouă lege privind finanțarea politicilor agrare. Aceasta nu interzice, dar nici nu prevede subvenții post-investiție pentru agricultori în forma anterioară (rămân în vigoare doar subvențiile „în rate” – pentru achizițiile de leasing deja efectuate, precum și pentru plățile în avans). Noua lege ar trebui să intre în vigoare de la începutul anului viitor. Probabil, pentru piața moldovenească a utilajelor agricole va fi o nouă frontieră și un șoc.

Iurie Rija, expert în agro-marketing:

„Vânzările comparativ slabe de tractoare și alte mașini agricole autopropulsate confirmă încetinirea economiei agricole mondiale – creșterea costurilor și micșorarea „marjelor fermierilor”.” Datele publicate în octombrie 2025 de Asociația Producătorilor de Echipamente (AEM) confirmă tendința globală: piața utilajelor agricole intră într-o perioadă de stagnare și recesiune – atât în SUA, cât și în Europa. Republica Moldova nu este o excepție – contextul poate fi diferit, dar rezultatele sunt similare.

În SUA, de exemplu, vânzările de tractoare grele în 2025 sunt încă cu aproximativ 39% mai mici decât anul trecut și cu 23% mai mici decât media 2015-2023. Conform analiștilor de la Terrain, o companie specializată în monitorizarea echipamentelor agricole, fermierii americani sunt în prezent mult mai selectivi în ceea ce privește deciziile lor de investiții, preferând să prelungească durata de viață a echipamentelor existente decât să cumpere echipamente noi.

În Moldova, piața utilajelor agricole se adaptează la noile realități ale economiei agrare prin schimbarea structurii ofertelor: accentul a început să fie pus pe utilaje ieftine, compacte, economice și second-hand. Fermierii moldoveni aleg soluții pragmatice: preț scăzut, întreținere simplă și ieftină. Piața trece de la extindere la optimizare și întreținere. Această tranziție nu este o criză, ci o restructurare în conformitate cu realitățile economiei agricole mondiale”.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Export & Import
25 octombrie 2025
Prima pagină
25 octombrie 2025
Exclusiv Logos Press
25 octombrie 2025
Agrobusiness & Vinificație
25 octombrie 2025
Politică și economie
25 octombrie 2025
Sport și turism
25 octombrie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!