
Oleg Tofilat
Modificările prevăd, de asemenea, norme mai clare pentru contabilizarea activelor statului și criterii unificate pentru vânzarea și utilizarea acestora. Mecanismele de control și coordonare în administrarea proprietății de stat la nivel local și național vor fi, de asemenea, înăsprite.
După cum a remarcat directorul APS Roman Cojuhari pentru Logos Press, pachetul de propuneri pregătit de minister vizează crearea condițiilor pentru o activitate mai eficientă a întreprinderilor de stat. Scopul măsurilor propuse este de a elimina cel puțin o parte din reglementarea excesivă și birocratizarea. Șeful APS explică faptul că fiecare întreprindere de stat trebuie să solicite agenției permisiunea pentru concedii sau călătorii de afaceri.
Unele dintre modificări se referă la eliminarea restricțiilor existente privind nivelul de administrare a proprietății de stat. Astfel, se propune anularea pragurilor actuale care împiedică închirierea de spații administrative și de producție. De exemplu, o întreprindere de stat ar putea închiria spații de 20-30 de metri pătrați prin licitație și fără coordonarea obligatorie cu agenția.
O altă modificare se referă la închirierea terenurilor agricole. În prezent, legislația limitează perioada de închiriere la cinci ani, ceea ce nu este suficient pentru a cultiva o vie sau o livadă. Prin urmare, se propune prelungirea acestei perioade. Cu atât mai mult cu cât suprafețele mici de 5-10 hectare, care sunt numeroase în Moldova, greu accesibile, nu sunt potrivite pentru însămânțarea cerealelor.
Roman Cojuhari i-a menționat pe foștii șefi ai Aeroportului Internațional Chișinău, Constantin Vozian, și ai Căilor Ferate din Moldova, Oleg Tofilat, care au invocat birocrația și lipsa de autoritate drept motive ale demisiei lor.
„Procedurile birocratice excesive sunt o mare problemă”, a comentat Oleg Tofilat propunerile APS. – Aceasta împiedică activitățile întreprinderilor de stat și constrânge APS, care trebuie să se ocupe de aprobări. Și așteaptă soluția sa de mult timp, astfel încât aceste probleme sunt coapte”.
El precizează că nu numai acordul prealabil al APS este necesar pentru vacanțe și călătorii de afaceri. În plus, agenția solicită poziția documentată a consiliului de administrație al societății. Adică, pentru ca un manager să plece într-o călătorie de afaceri, este necesar să obțină o decizie favorabilă a consiliului de administrație, iar ședințele acestuia sunt convocate în prealabil, cu cel puțin cinci zile înainte de data stabilită. Pentru a pune la dispoziția membrilor săi toate documentele pentru examinare, a explica în detaliu motivele și apoi a documenta totul – a întocmi procese-verbale, a le semna și a le trimite împreună cu o scrisoare către APS. După cum se spune, nu este nevoie de comentarii.
„În practica mea, după ce a început războiul în Ucraina, au existat o mulțime de întrebări legate de logistică”, continuă Tofilat. – A fost necesar să mergem în România, în Ucraina. Aceste tipuri de întâlniri sunt foarte importante și nu ai timp să coordonezi deplasările. Este nevoie de cel puțin zece zile pentru a decide asupra unui consiliu de administrație. Deci, în cazuri excepționale, cum ar fi în sectorul privat, notificarea ar fi o soluție. De la asta trebuie să pornești. Chiar dacă este o călătorie mai lungă și mai scumpă. Cifra de afaceri a căii ferate este de peste un miliard de lei pe an, deci orice mai puțin de 50 de mii de euro, în principiu, nu ar trebui să distragă atenția consiliului de administrație”.
Oleg Tofilat dă exemple concrete. „Eu mi-am permis să informez APS despre o călătorie de afaceri cu o zi sau două înainte, iar ei trebuiau să răspundă la solicitarea mea. Chestia este că situația călătoriilor de afaceri nu este explicitată în lege și nu a fost o încălcare. Dar această condiție făcea parte din contractul APS cu directorul companiei. În ceea ce privește concediile, probabil că este logic ca directorul să notifice cel puțin angajatorul în legătură cu acest lucru. În astfel de cazuri, fac întotdeauna comparații cu sectorul privat. Așa că sunt convins că agenția nu ar trebui să aprobe concediul. Dar directorul ar trebui să notifice angajatorul cu privire la o călătorie de afaceri sau o vacanță lungă”.
În ceea ce privește problemele de închiriere, interlocutorul consideră că ar trebui abandonată practica luării unor astfel de decizii prin intermediul fondatorului. „Aici, probabil că aș da mai multă autoritate consiliului de administrație și, prin intermediul acestuia, șefului întreprinderii”, spune fostul administrator al WDM. – Acest lucru se datorează din nou procedurii de convocare lungi și birocratizate. În plus, UE are așa-numitul „principiu al subsidiarității”. Acesta implică faptul că astfel de decizii ar trebui luate la cel mai scăzut nivel la care sunt disponibile competențele relevante.
– Există sute de astfel de facilități pe calea ferată, continuă el. – Și, din punctul meu de vedere, cele mai multe dintre ele ar trebui să fie predate prin decizia șefului întreprinderii, fără întârzieri și interferențe din partea consiliului de administrație, ci în conformitate cu procedura stabilită de acesta. Tot ce generează mai puțin de un milion de lei pe an poate fi predat prin licitație, iar peste asta – prin procedură și vot. Să spunem că un ceasornicar închiriază o cămăruță la gara din Donduseni. Este un nonsens să-i reînnoiești contractul an de an prin consiliul de administrație. Prin urmare, cred că este prerogativa conducerii să ia astfel de decizii și să fie responsabilă pentru ele în cadrul reglementărilor.
Întreprinderile de stat au, de asemenea, probleme cu amortizarea activelor fixe, precum și cu vânzarea celor inutile. Motivele se află în aceeași birocrație. „Noi, cei de la întreprindere, plănuiam să ne îmbunătățim situația financiară prin vânzarea proprietăților inutile, în timp ce veneau fonduri de stat pentru sprijinirea infrastructurii”, continuă el. – Calea ferată are clădiri de care piața are nevoie. Dar nu a putut obține permisiunea de a le vinde, chiar dacă sunt goale și nu generează venituri sau impozite. Și este imposibil să le închirieze, deoarece au nevoie de reparații serioase.