
Eugeniu Osmokescu
În primul rând, în 2025 a fost lansat Planul de Creștere pentru Moldova, ca parte a unui pachet de sprijin de 1,9 miliarde de euro oferit de Uniunea Europeană. Deja în 2025, prin intermediul AOD au fost alocate 200 de milioane de lei pentru susținerea antreprenorilor și dezvoltarea infrastructurii industriale, 85 de milioane de lei pentru consolidarea Fondului de Garantare a Creditelor, 100 de milioane de lei pentru programe de granturi pentru IMM-uri, antreprenoriat pentru tineri, antreprenoriat pentru femei, antreprenoriat pentru femei și bărbați.
100 de milioane de lei pentru programe de granturi pentru întreprinderile mici și mijlocii, antreprenoriatul în rândul tinerilor, antreprenoriatul în rândul femeilor, turism, eficiență energetică și atragerea de remitențe, precum și 15 milioane de lei pentru platforme industriale multifuncționale.
În al doilea rând, pentru prima dată, a fost lansat un mecanism de sprijin de stat pentru investițiile în industria Moldovei, destinat companiilor care fac investiții noi de cel puțin 10 milioane de lei în industrii strategice. Mecanismul prevede un randament de până la 60% din valoarea investiției prin granturi nerambursabile (25%) și stimulente fiscale pe profit (75%), cu un buget inițial de cel puțin 2 miliarde de lei.
„Datorită interesului ridicat din partea mediului de afaceri și a sprijinului european, schema a fost extinsă și ajustată în octombrie 2025: bugetul total a fost majorat la 4 miliarde de lei, din care 1 miliard de lei subvenții și 3 miliarde de lei stimulente fiscale. A fost introdusă o limită maximă de 20 de milioane de lei pentru fiecare subvenție; au fost clarificate normele pentru grupurile de întreprinderi și întreprinderile noi; procesul de evaluare a proiectelor a fost consolidat pentru a prioritiza investițiile cu efect economic pe termen lung. De la lansare, opt întreprinderi au primit deja sprijin în cadrul acestei scheme”, a declarat Eugeniu Osmokescu.
În al treilea rând, el numește debirocratizarea și digitalizarea, care ajută la reducerea costurilor pentru întreprinderi. Între 2022 și 2025, au fost adoptate șapte pachete de măsuri pentru reducerea birocrației, care, potrivit estimărilor, au permis antreprenorilor să economisească aproximativ 3 miliarde de lei. Printre măsurile-cheie se numără posibilitatea de a executa documente notariale la distanță, utilizarea identificării electronice și actualizarea legislației privind munca la distanță, care permite desfășurarea activității economice mai rapid, mai sigur și mai eficient.
Viceprim-ministrul privește cu încredere spre anul viitor: „Acest an a fost marcat de muncă asiduă și decizii responsabile pentru consolidarea economiei, modernizarea mediului de afaceri și stimularea investițiilor. Eforturile comune ale statului, antreprenorilor și angajaților creează premise solide pentru creșterea economică și dezvoltarea durabilă, cu un impact pozitiv direct asupra întregii țări. Privim spre viitor cu responsabilitate și determinare, continuând parcursul european al Republicii Moldova. Ne vom strădui să construim o economie competitivă, durabilă și orientată spre viitor.
Cu ocazia sfârșitului anului 2025, mă adresez tuturor cetățenilor Republicii Moldova cu recunoștință și urări de sănătate și stabilitate. Doresc tuturor un An Nou cu pace, prosperitate și încredere în viitor!”.









