
Dorin Moldovan
În primul rând, amendamentele prevăd deduceri fiscale suplimentare pentru antreprenori. În primul rând, la achiziționarea de vouchere de vacanță pentru angajați – în valoare de 50% din salariul mediu din economie. Există, de asemenea, prevederi pentru rambursarea cheltuielilor angajaților pentru cazare în facilitățile turistice ale țării. Și pentru servicii alternative de îngrijire a copiilor sub 3 ani. Angajatorul va putea deduce cheltuielile pentru aceștia până la 2,5 mii de lei per copil.
Obligația de a utiliza regimul fiscal care facilitează plata contribuțiilor de asigurări sociale a fost atenuată pentru agricultori. Fermierii îl pot aplica dacă 70 la sută din vânzările lor provin din sectorul agricol. Până acum, această pondere trebuia să fie de cel puțin 95 %. În acest caz, ei pot solicita o contribuție de asigurări sociale de 6% de la bugetul de stat.
În plus, impozitul pe venit nu va fi perceput asupra veniturilor persoanelor fizice nerezidente care achiziționează titluri de stat și municipale. TVA va fi anulată pentru autoturismele vândute în baza contractelor de leasing financiar încheiate înainte de 1 ianuarie 2026. Impozitul pe venit nu va fi perceput asupra alocațiilor pentru tinerii care lucrează în industrii strategice. Proiectul prevede, de asemenea, compensarea cheltuielilor de transport și cazare pentru funcționarii publici, medicii și farmaciștii care lucrează în instituțiile de sănătate de stat.
O altă modificare importantă pentru contribuabili se referă la noul sistem de prețuri de transfer. Și anume, valoarea minimă a tranzacției pentru raportarea la STS este în sfârșit stabilită la 20 de milioane de lei. Adică, contribuabilul, ale cărui tranzacții cu entitățile afiliate sunt egale sau depășesc acest prag, este obligat să compileze informații privind prețurile de transfer. Iar dosarul TC – doar la solicitarea STS.
Informațiile privind CT se depun până cel târziu în a 25-a zi a celei de-a șasea luni de la încheierea perioadei fiscale. Iar dosarul – în termen de 120 de zile de la data primirii cererii, dar nu mai devreme de termenul de depunere a informațiilor privind CT. În același timp, societatea are dreptul de a depune informații corectate privind CT, precum și dosarul în termen de 30 de zile de la data notificării deciziei STS privind ajustarea/estimarea prețurilor de transfer.
În plus, în scopul stabilirii pragurilor și prelucrării tranzacțiilor controlate, nu se iau în considerare avansurile, diferențele de curs valutar și diferențele din reevaluarea activelor și datoriilor înregistrate în contabilitate ca urmare a tranzacțiilor efectuate cu filialele, cu excepția schimbului valutar. În scopul stabilirii pragurilor pentru tranzacțiile care implică leasing, credite și împrumuturi, se iau în considerare numai dobânzile acumulate calculate în cursul perioadei fiscale.
Reamintim că legislația anterioară a stabilit o perioadă de tranziție. Prin urmare, sancțiunile pentru neprezentarea unui dosar CT vor începe să se aplice din 2028.
În ciuda faptului că modificările au intrat deja în vigoare, experții continuă să exprime îndoieli în ceea ce privește aplicarea lor. Principala problemă este că puțini oameni înțeleg cum să pregătească dosarele privind prețurile de transfer. Documentele similare ale companiilor din țările OCDE sunt împrumutate ca exemplu. Totuși, acestea au capacități diferite. În plus, acestea sunt rapoarte în formă liberă care pot permite interpretări. Și nu este clar cum vor fi percepute de auditori. În același timp, este imposibil să se pregătească un model unic, deoarece informațiile se referă la sfere diferite. Prin urmare, fiecare va acționa la propria discreție. Iar rezultatul va deveni clar după primele amenzi. Acestea sunt comentariile aproximative ale experților pe care i-am intervievat.
„Obligativitatea întocmirii dosarului TC a fost eliminată de autorități, lăsând decizia la latitudinea STS, ceea ce ușurează puțin sarcina întreprinderilor”, spune Dorin Moldovan, director Audit Exact. – Cred, pentru că atât contribuabilii, cât și STS nu sunt încă pregătiți pentru asta. Dar chiar și informațiile privind astfel de tranzacții vor costa contribuabilii. Doar pentru ultimele modificări în baza de date compania a plătit 30 de mii de lei. Iar dacă trebuie să pregătească un dosar, este puțin probabil să se descurce singură. Va trebui să implice o firmă specializată, iar suma va crește de câteva ori. Cât de rezonabile sunt astăzi astfel de cheltuieli? Cred că statul ar trebui să ne ofere acces gratuit la astfel de baze de date. Mai ales că are o mulțime de organisme de control și pârghii pentru a verifica astfel de tranzacții”.