Română
SOLANA04:59
4 046,80
↑ 2,48%
GBP03:17
22,5771
↑ 0,07%
USD03:17
16,6473
↑ 0,00%
UAH03:17
0,4048
↑ 0,00%
PLN03:17
4,6086
↓ -0,06%
TRY03:17
0,4033
↑ 0,01%
CNY03:17
2,3349
↑ 0,00%
ETHEREUM04:59
79 050,49
↑ 4,95%
RON03:17
3,8621
↑ 0,01%
BITCOIN04:59
1 927 094,46
↑ 0,28%
RUB03:17
0,2018
↓ -0,01%
EUR03:17
19,5884
↓ -0,01%
TETHER04:59
16,66
↑ 0,02%
BINANCECOIN04:59
15 417,59
↑ 2,06%
CHF03:17
20,9954
↑ 0,02%
SOLANA04:59
4 046,80
↑ 2,48%
GBP03:17
22,5771
↑ 0,07%
USD03:17
16,6473
↑ 0,00%
UAH03:17
0,4048
↑ 0,00%
PLN03:17
4,6086
↓ -0,06%
TRY03:17
0,4033
↑ 0,01%
CNY03:17
2,3349
↑ 0,00%
ETHEREUM04:59
79 050,49
↑ 4,95%
RON03:17
3,8621
↑ 0,01%
BITCOIN04:59
1 927 094,46
↑ 0,28%
RUB03:17
0,2018
↓ -0,01%
EUR03:17
19,5884
↓ -0,01%
TETHER04:59
16,66
↑ 0,02%
BINANCECOIN04:59
15 417,59
↑ 2,06%
CHF03:17
20,9954
↑ 0,02%

Documentele de autorizare au fost optimizate

Începând cu 5 februarie 2026, unele dintre documentele permisive ale entităților comerciale vor fi înlocuite cu notificări, iar pentru restul există dispoziții privind reducerea costurilor de eliberare, scurtarea perioadei de examinare, excluderea anumitor documente justificative din lista documentelor prezentate, creșterea perioadei de valabilitate etc.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Documentele de autorizare au fost optimizate

Noile reglementări privind simplificarea procedurilor de obținere a autorizațiilor au fost publicate la 5 septembrie 2025 și vor intra în vigoare după cinci luni de la data publicării, cu excepția dispozițiilor privind autoritățile administrației publice centrale, care vor intra în vigoare după un an. Noile reglementări privind autoritățile locale vor intra în vigoare după doi ani de la data publicării.

Pachetul de amendamente prevede modificarea câtorva zeci de acte normative în vederea eliminării barierelor birocratice din procesul de activitate economică și, în general, pentru sporirea competitivității mediului de afaceri din Republica Moldova.

Odată cu intrarea în vigoare a prevederilor privind optimizarea autorizațiilor, care vor fi transformate în notificări, vechile documente vor fi valabile până la expirarea lor. În această perioadă, titularii acestora nu vor fi obligați să prezinte notificările stabilite de lege. În același timp, valabilitatea documentelor de autorizare eliberate anterior va fi, de asemenea, prelungită, fără a fi necesară obținerea lor din nou.

În plus, au fost extinse semnificativ digitalizarea procesului de emitere a documentelor; suspendarea la distanță a valabilității acestora; reglementarea notificării activităților astfel încât să nu conțină elemente ale documentelor de autorizare etc.

De exemplu, înregistrarea ca titular de brevet va fi efectuată în principal prin intermediul AIS „Cabinetul personal al contribuabilului”. În același timp, este încă posibilă înregistrarea prin depunerea unei cereri la o autoritate fiscală. În acest caz, autoritatea fiscală va verifica statutul de persoană asigurată în sistemul de asigurări obligatorii de sănătate, precum și informațiile privind plata contribuțiilor de asigurări sociale de către STS ca urmare a primirii datelor relevante de la autoritățile competente. Titularul brevetului nu va fi obligat să prezinte documente justificative. Brevetul va fi acordat sau reînnoit pentru o lună sau, la cererea solicitantului, pentru o perioadă mai lungă, dar care nu va depăși 12 luni. Dispozițiile privind duplicatul brevetului și restaurarea acestuia sunt anulate.

O altă modificare se referă la instalarea dispozitivelor publicitare fixe, care sunt lucrări de construcție care nu modifică structura portantă a unei clădiri. După intrarea sa în vigoare, va fi necesară doar depunerea unei notificări în conformitate cu dispozițiile legislației.

În cele cinci luni acordate organismelor de stat pentru a aduce cadrul legislativ în conformitate cu noile dispoziții, conceptul de „autorizație pentru un dispozitiv publicitar” va fi eliminat din Legea privind publicitatea și va fi adăugat conceptul de „notificare a instalării unui dispozitiv publicitar”. Acesta va notifica organismul autorizat cu privire la condițiile de instalare a acestuia și la suprafața dispozitivului pentru calcularea și plata taxelor locale. Notificarea va fi însoțită de un pașaport cu informații privind amplasarea dispozitivului, dimensiunile acestuia etc.

În cazul dispozitivelor care urmează să fie amplasate pe clădiri, inclusiv pavilioane ale stațiilor de transport public sau chioșcuri proprietate privată, va fi necesar să se prezinte acordul scris al proprietarilor imobilelor. Notificarea va fi însoțită de o declarație pe propria răspundere în care solicitantul confirmă că dispozitivul publicitar fix nu necesită autorizație de construire și se angajează să plătească taxa stabilită de autoritatea administrației locale.

În același timp, articolul 32 alineatul (1) din lege stipulează că dispozitivele publicitare fixe, a căror instalare necesită lucrări de construcție în baza unei autorizații de construire în conformitate cu Codul de urbanism și construcții, vor fi instalate în baza autorizației relevante.

„Noile dispoziții legale ar trebui să simplifice procedurile de obținere a autorizațiilor. Dar sunt sceptic cu privire la modul în care acestea vor funcționa în realitate”, spune Andrei Zhikol, membru al Asociației Agențiilor de Publicitate din Moldova. – Practica și experiența sectorului nostru din ultimii ani arată că implementarea noilor soluții publicitare este însoțită de o mulțime de cerințe și condiții conexe. În cazul de față, Primăria municipiului Chișinău solicită în plus o autorizație pentru construirea unui dispozitiv publicitar, și chiar pentru cele deja existente, pentru a fi notificate. Acesta este suprarealismul în care trăim. Vrem să plătim taxa, dar ne îndoim că angajații Primăriei, și sunt doar doi, pot face față volumului imens de muncă pe care îl au de făcut. Adevărul este că toți proprietarii de dispozitive publicitare au timp până la 5 februarie 2026 să solicite avize. Dar pentru a le obține, este nevoie de o nouă autorizație de construcție. Este vorba despre aproximativ 5 000 de instalații, pentru care întreprinderile trebuie să solicite noi documente.”


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Politică și economie
13 septembrie 2025
Prima pagină
13 septembrie 2025
Economie și drept
13 septembrie 2025
Bănci și finanțe
13 septembrie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!