Română

Discuții în jurul verdictului FMI

Raportul Fondului Monetar Internațional pentru 2025 a făcut mult zgomot. Fără a da nume, expertul Veaceslav Ionițea a criticat sistemul de control fiscal. Potrivit economistului, mecanismele actuale ale acestuia sunt ineficiente, iar procesului în sine îi lipsește logica riscurilor. Acest lucru afectează capacitatea statului de a combate evaziunea fiscală.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Discuții în jurul verdictului FMI

Veronica Sireteanu

„Companiile mari cu cel mai mare risc de evaziune fiscală nu sunt supuse controalelor. – Acest lucru se datorează mușamalizării politice, relațiilor personale dintre contribuabili și funcționarii fiscali și lipsei capacității autorităților de a gestiona cazuri complexe.”

Veaceslav Ionițea susține că 93% din controalele fiscale sunt efectuate fără o analiză de risc și sunt aleatorii. Sistemul este axat pe „peștii mici”, în timp ce „rechinii fiscali” rămân neatinși. Acesta este exact opusul a ceea ce fac administrațiile fiscale eficiente din țările dezvoltate, rezumă el.

Astfel de critici nu sunt pe deplin justificate, spun oficialii. Purtătorul de cuvânt al guvernului, Daniel Wode, a subliniat că raportul FMI remarcă, de asemenea, progresele importante ale STS și că recomandările donatorilor vor fi luate în serios. „Garantăm că, dacă sunt identificate deficiențe, vom interveni activ”, a declarat Wode.

Ulterior, autoritatea fiscală însăși a emis, de asemenea, un comunicat de presă pentru a clarifica problema. Aceasta a declarat că raportul FMI a fost elaborat pentru a ajuta STS să crească veniturile interne prin îmbunătățirea administrării fiscale. Unul dintre principiile de bază ale Legii privind controlul de stat este analiza și evaluarea riscurilor. STS organizează audituri pe baza identificării acestora. Iar aceste măsuri sunt luate atunci când alte mijloace de control au fost epuizate.

Ca parte a misiunii de evaluare, experții FMI s-au întâlnit cu reprezentanți ai firmelor de contabilitate, se mai arată în comunicat. Feedback-ul acestora a fost pozitiv. În același timp, fondul apreciază eforturile educaționale ale STS și practicile pozitive, inclusiv încurajarea conformării voluntare de către contribuabili.

Iar pentru specialiștii STS, sistemul de analiză a riscurilor este de mult timp un element-cheie al activității. Este imposibil să se verifice toate declarațiile fiscale. Prin urmare, ponderea auditurilor de birou efectuate în biroul fiscal pe documentele contribuabililor este de 70-80%, iar cu o vizită la întreprindere – 20-30%. Acesta este modul în care funcționează serviciul fiscal nu numai în Moldova, ci în toate țările în care sistemul de analiză a riscurilor este bine stabilit.

„Sistemul de risc aplicat de serviciul fiscal în ultimii 10 ani este evaluat de toate organizațiile internaționale ca un exemplu de cum ar trebui să funcționeze”, spune Veronica Sireteanu, specialist fiscal, vicedirector al AmCham Moldova. – Se poate spune că STS este una dintre puținele instituții care utilizează efectiv analiza de risc în activitatea lor. Reformând serviciul fiscal în 2017, autoritățile au desființat deliberat organele de control raionale și au creat un departament unic. Aceasta tocmai pentru a elimina riscurile comenzilor personale sau politice”.

Comunitatea antreprenorială este foarte conștientă de criteriile sistemului de risc. În primul rând, sunt analizați indicatori precum compensarea TVA și salariile. Dacă remunerația medie a angajaților din industrie este mult mai mare decât cea din întreprindere, acest lucru este perceput ca un risc de neconformitate a acesteia cu cerințele legale. Într-un astfel de caz, o echipă de specialiști STS este trimisă mai întâi acolo pentru a înțelege motivele și a atrage atenția conducerii asupra acestui fapt. Uneori, motivele sunt tehnice, deoarece factorul uman nu poate fi neglijat.

„Există mai mult de o sută de astfel de indicatori de risc”, continuă Veronica Sireceanu. – În funcție de depistarea sau absența lor, contribuabilul este plasat în anumite liste. Prin urmare, unele întreprinderi pot să nu fie vizitate de controlul fiscal ani de zile. Acest lucru nu se întâmplă pentru că sunt afiliate politic (puterea se schimbă frecvent), ci pentru că sunt pe lista contribuabililor cu risc minim. Aceasta înseamnă că plătesc impozitele la timp, prezintă rapoarte, iar performanța lor generală în comparație cu indicatorii din industrie nu iese din normă și nu trebuie să fie distrase inutil”.

În acest sens, companiile mari tind să își plătească corect impozitele, continuă Sireceanu. Reputația lor este importantă pentru ele, iar zvonurile privind neplata impozitelor reprezintă o lovitură serioasă pentru aceasta. De aceea, companiile mari sunt rareori prinse în astfel de scandaluri și chiar în măsuri de control. Iar pentru întreprinderile mici, există multe regimuri favorabile și măsuri de natură consultativă și stimulativă pentru a se asigura că plătesc impozitele cu bună credință.

„Nu exclud ca în acele companii care alcătuiesc 20% în afara algoritmului de risc, cazurile despre care vorbește expertul să fie posibile”, adaugă ea. – Acest procent este permis din punct de vedere metodologic, astfel încât serviciul fiscal să poată fi flexibil și, dacă este necesar, să reacționeze la factori care încalcă în mod clar dispoziția generală. Dar este vorba de 20% și nu sunt proporționale cu 80% din întreprinderi care funcționează conform unui algoritm matematic. Și nu te poți certa cu el, el însuși face o listă de indicatori”.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Discuții în jurul verdictului FMI
Politică și economie
24 mai 2025

Un festin dulce cu un gust amar
Investiții și piețe
24 mai 2025

BNM a fost proiectată la Bruxelles
Bănci și finanțe
24 mai 2025

Capitala rămâne fără buget
Prima pagină
24 mai 2025

Mansarde cu pericol de incendiu
Oraș și regiuni
24 mai 2025

Creditarea economiei încetinește
Punct de vedere
24 mai 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!