
Adrian Gheorghitae
Conform clasamentului World Cybercrime Index publicat în aprilie 2024, Moldova ocupă locul 15 în lume (din 97 de țări evaluate) în ceea ce privește percepția experților internaționali asupra nivelului de prevalență a criminalității informatice.
Clasarea în top 20 indică o situație foarte îngrijorătoare legată de generarea sau facilitarea atacurilor cibernetice. Acest clasament reflectă nu numai susceptibilitatea unei țări de a fi utilizată ca platformă operațională pentru grupurile criminale transnaționale, ci și vulnerabilitatea structurală a acesteia în ceea ce privește sistemele de prevenire, investigare și descurajare a criminalității informatice.
Primii pași au fost făcuți odată cu intrarea în vigoare, în toamna aceluiași an, a modificărilor 2024 la Legea privind prevenirea și combaterea criminalității informatice. Șefii unităților specializate în prevenirea și combaterea criminalității informatice din cadrul Ministerului de Interne și al Serviciului de Informații și Securitate au primit competența de a ordona suspendarea accesului la pagini web sau eliminarea la sursă a conținutului online.
Potrivit unei note informative a agențiilor respective, „în 2024 au fost înregistrate 135 de cauze penale privind criminalitatea informatică, față de 167 de cauze înregistrate în 2023. Majoritatea faptelor sunt atacuri asupra activelor financiare ale cetățenilor”. Și au fost înregistrate 77 de cazuri care implică scheme informatice frauduloase, comparativ cu 116 în 2023, când a existat un vârf.
Oamenii legii raportează, de asemenea, o creștere a infracțiunilor online care implică abuzarea minorilor prin distribuirea de pornografie infantilă prin intermediul partajării de fișiere și al rețelelor sociale, cu 32 de astfel de cazuri penale înregistrate în 2024, potrivit raportului poliției.
Autoritățile de aplicare a legii nu împărtășesc informații cu privire la cantitatea de conținut online blocat și de activități reprimate. Cu atât mai mult cu cât infracționalitatea cibernetică a implicat recent în mod activ o componentă politică și lupta împotriva spălării banilor, a pieței nereglementate a criptomonedelor și a derivatelor, a phishing-ului și a multor alte lucruri care nici măcar nu pot fi urmărite în timp. Ca să nu mai vorbim de prevenire.
Potrivit lui Vladimir Rusnaс, vicepreședinte al Comisiei Naționale pentru Piața Financiară, este necesar să se înțeleagă clar diferența, în primul rând, între brokerii legali și intermediarii de acces la distanță care nu sunt autorizați în țară, activitățile reglementate și cele nereglementate. În al doilea rând, responsabilitatea pentru luarea deciziilor în materie financiară revine, în primul rând, persoanei care decide să își riște banii fără a avea cunoștințe financiare și având încredere în promisiunile de bani rapizi, așa cum s-a întâmplat pe platforma TUX.
„Mandatul nostru de a proteja drepturile consumatorilor de servicii financiare se aplică numai pieței de capital reglementate, intermediarilor care operează pe aceasta, platformelor de crowdfunding autorizate și altor instrumente de investiții conținute legal”, spune Vladimir Rusnaс. – Autoritatea de reglementare nu face decât să informeze cu privire la încălcările constatate, iar decizia de a contacta sau nu unul sau altul dintre operatorii de pe piață aparține fiecărei persoane. Când vine vorba de fraude transfrontaliere, nu există mecanisme de protecție fiabile în nicio țară. Colegii străini pot acționa și ex post facto, dar pot face declarații oficiale privind un posibil pericol în avans și dispun de cele mai bune tehnologii pentru a opri astfel de infracțiuni.
CNPF avertizează populația cu privire la răspândirea de informații false în rețelele sociale despre suspendarea platformei TUX și posibilitatea recuperării investițiilor prin intermediul structurilor internaționale. Comisia îndeamnă cetățenii să obțină informații numai din surse oficiale și verificate și să informeze imediat autoritățile în cazul în care sunt identificate mesaje suspecte sau potențial frauduloase. Inspectoratul Național de Investigații (INI) a deschis o anchetă penală privind activitatea suspectă de pe platforma TUX.
CNPF a făcut următorul pas pentru a proteja investițiile în instrumente derivate. Parlamentul, la cererea sa, a adoptat amendamente la Legea privind piața de capital pentru a umple vidul de reglementare privind promovarea instrumentelor derivate, inclusiv sub pretextul educației ca mijloc de comercializare a instrumentelor derivate.
Pe teritoriul Republicii Moldova, constituie infracțiune și se pedepsește conform Codului penal „comercializarea și/sau distribuirea către clienți neprofesioniști a instrumentelor financiare derivate tranzacționate prin intermediul unei platforme electronice de tranzacționare, care prevăd direct sau indirect un efect de levier stabilit în funcție de activul suport, în următoarele moduri:
(a) Oferirea oricărui tip de remunerație clienților existenți care aduc clienți noi sau potențiali sau recomandă altor persoane instrumentele financiare derivate oferite sau serviciile furnizate în legătură cu aceste instrumente;
(b) Oferirea de cadouri sau bonusuri unui client sau acordarea altor beneficii în cazul în care acordarea efectivă a acestor beneficii este condiționată de executarea de tranzacții cu instrumente financiare derivate alocate;
(c) Utilizarea de furnizori externi de centre de apel pentru a suna clienți sau potențiali clienți;
(d) Utilizarea oricărui produs software conceput, dezvoltat sau vândut de vânzători pentru a profita direct sau indirect, integral sau parțial, de pierderile suferite de clienți în distribuția produselor respective sau în furnizarea de servicii conexe;
(e) Furnizarea către orice terță parte implicată direct sau indirect în distribuție a unor profituri, directe sau indirecte, provenite în totalitate sau parțial din pierderile suferite de clienți în distribuția acestor produse sau în furnizarea de servicii conexe;
(f) Furnizarea fondurilor necesare pentru tranzacții prin debitarea automată a cardului de credit fără consimțământul clientului;
(g) utilizarea serviciilor de formare și educație, a platformelor de social media, a posturilor de radio și televiziune pentru a promova sau distribui instrumentele financiare menționate în prezenta parte.”.
În cazul în care CNPF devine suspicioasă, aceasta are dreptul de a publica alerte care identifică direct persoanele și paginile web care nu sunt autorizate la nivel național să furnizeze aceste tipuri de „servicii de investiții” și de a solicita agenților de publicitate să înceteze distribuirea anunțurilor respective. Amenzi de la 10.000 la 60.000 de unități convenționale, în funcție de gravitate și de alte circumstanțe. După apariția modificărilor legislative, societatea moldovenească Double Case, care oferea cursuri de formare profesională în domeniul tranzacțiilor Forex, și-a restrâns activitățile în acest domeniu.
„Deși opțiunile de investiții pentru investiții în Moldova nu sunt încă impresionante, acestea se bazează pe un cadru legal solid, menit să protejeze investitorii și consumatorii de servicii financiare”, a declarat Adrian Gheorghiță, vicepreședintele CNPF. În afară de depozitele bancare, obligațiunile SS, municipale și corporative, acțiunile listate la bursă, unele dintre care prezintă o creștere a prețului de peste 100% în ultimii doi ani, și, în sfârșit, platformele de crowdfunding, în curând vom avea și alte oportunități de investiții, consideră vicepreședintele. Odată cu lansarea noii burse, instrumentele financiare se vor diversifica simțitor.
Comisia Europeană a recomandat Republicii Moldova să „consolideze cadrul juridic și capacitatea instituțională de evaluare a riscurilor și de combatere a criminalității informatice”. Lupta împotriva criminalității cibernetice va fi dusă la un nou nivel începând de anul viitor, în cadrul Programului național de combatere a criminalității 2026-2030, aprobat săptămâna trecută de guvern. Capacitatea instituțională și tehnică de prevenire și combatere a criminalității informatice va fi consolidată continuu, promite guvernul, iar schimbul de informații cu alte națiuni va contribui la contracararea amenințărilor transnaționale comune.