
Inițiativa Ministerului Culturii a fost susținută de comisia parlamentară competentă. Aceasta va propune parlamentarilor să aprobe un proiect de decret de modificare a Registrului.
Întreprinderea a fost înființată în 1952 datorită faptului că la acea vreme nu existau suficiente pivnițe pentru depozitarea și învechirea vinului. Petr Unguryan și Nikolay Sobolev au propus utilizarea în acest scop a tunelurilor excavate. Galeriile subterane se întind pe mai mult de 120 de kilometri, din care aproximativ 60 de kilometri sunt în uz. Treptat, acestea s-au transformat într-un oraș al vinului.
În 1954, acolo a fost înființată o colecție națională de vinuri, bazată pe colecția de trofee de vinuri rare a Reichsmarsalului Hermann Göring, însă colecția în sine a fost expusă abia 13 ani mai târziu. Cea mai veche sticlă de vin din colecție datează din 1902. În prezent, colecția numără aproximativ 1,3 milioane de sticle.
În 1957, producția de vinuri spumante clasice la scară industrială a început pentru prima dată în republică, în galeriile Crikov.
Inițial, vinurile de colecție au fost depozitate în nișe (kazakhs) sculptate în pereții unuia dintre coridoarele fostei mine de calcar. De-a lungul timpului, pe măsură ce apa subterană s-a acumulat în galerie, a devenit necesară relocarea colecției. La sfârșitul anilor 1970, a început organizarea noului spațiu al cramei. În acest scop, a fost aleasă o structură modulară din beton împărțită în secțiuni.
În 1975, a fost finalizată renovarea sălilor de degustare și a fost deschis centrul turistic. În 2003, Combinatul de vinuri Cricova S.A. a fost declarat prin lege obiect al patrimoniului cultural național.
În februarie 2025, orașul subteran al vinurilor de la Cricova (împreună cu Mileștii Mici) a fost inclus în lista indicativă UNESCO. De obicei, după o așteptare de câțiva ani, persoanele nominalizate sunt înscrise pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO.
În prezent, Cricova este unul dintre cele mai vizitate locuri turistice din Moldova. Anul 2019 contabilizează cel mai mare număr de oaspeți care l-au vizitat – aproximativ 100 de mii. Pe lângă galerii și săli de degustare, complexul include un restaurant subteran Regatul Vinului și o terasă cu același nume la suprafața solului. Festivalurile Sparkling Party și Must Fest sunt, de asemenea, organizate în incintă, atrăgând mulți vizitatori.
Cu toate acestea, ca atracție turistică, Combinatul de vinuri Cricova S.A. este și un important producător intern, cu aproximativ 700 de hectare de viță de vie. Dintre acestea, 50 de hectare sunt plantate cu plantații certificate ecologic. Pentru 2024, Cricova a obținut un profit de peste 31 de milioane de lei (+20% față de anul precedent), iar împreună cu filiala sa „Centrul de Afaceri și Turism Cricova-Vin” (de asemenea, distribuitor de produse în RM) – peste 55 de milioane de lei. A plătit impozite în valoare de 51 de milioane de lei (+11 milioane de lei). Anul trecut, compania a produs 10,5 milioane de sticle de vin.