Română

Componenta de corupție a e-ticketing-ului în transportul rutier

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Rutier (APOTA) a reiterat problemele care pun în pericol funcționarea industriei de transport de călători cu autobuzul și microbuzul pe rutele din țară.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Componenta de corupție a e-ticketing-ului în transportul rutier

Oleg Aleksa

În iunie, APOTA a trimis un apel scris către guvern, iar copii ale scrisorii au fost trimise către mass-media. Asociația a făcut un apel similar către autorități în luna martie a acestui an, iar protestele din piața centrală a capitalei au avut loc în ultimii ani. Este evident că problemele nu sunt rezolvate de autorități și, prin urmare, lucrătorii din transporturi sunt obligați să le semnaleze din nou și din nou.

Sectorul transporturilor se află sub jurisdicția Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Operatorii de transport de călători au multe întrebări pentru minister, dintre care trei sunt cele principale. Acestea sunt prezentate de Oleg Aleksa, președintele consiliului APOTA:

– Lipsa unei metodologii de calculare a tarifelor pentru transportul rutier regulat de călători;

– facilitarea de către unii funcționari a acțiunilor ilegale și a schemelor de corupție prin intermediul așa-numitelor sisteme e-GPS și e-ticket;

– impunerea unor condiții imposibile și disproporționate transportatorilor cu privire la transportul persoanelor cu handicap.

Oleg Aleksa a declarat că problemele de mai sus au fost ridicate de lucrătorii din transporturi încă în luna martie a acestui an, însă Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale doar a mimat discuția, fără a lua decizii concrete. „Considerăm că nu are sens să continuăm discuțiile cu ministerul, nu mai vrem să vorbim cu ei, avem nevoie de soluții concrete. Metodologia de calcul a tarifului trebuie aprobată de guvern; proiectul de hotărâre de guvern privind e-GPS (poziționarea locației) și biletele electronice trebuie retras; de asemenea, ideile Agenției Naționale de Transport Rutier privind transportul persoanelor cu handicap trebuie retrase.”

Transportatorii susțin că încercarea de a introduce sisteme e-GPS și e-ticket este în interesul unei anumite companii interesate, care nu va rezolva problemele reale, ci va crește costurile pentru operatorii de transport.

APOTA spune că a atras atenția ministerului în repetate rânduri: e-GPS-ul propus în combinație cu sistemul e-ticket contravine practicii europene, în nicio țară din UE nu există reguli similare pentru prezența datelor prea detaliate în biletul electronic. Sistemul e-ticket pentru Moldova a fost conceput pentru a obliga transportatorii să achiziționeze un anumit model de case de marcat. Iar ministerul promovează în mod deliberat unele cerințe tehnice pentru conținutul biletului.

Oleg Alexa a explicat cu exemple concrete absurditatea cerințelor excesive pentru un astfel de bilet electronic. „Ei vor ca atunci când un pasager se îmbarcă, de exemplu, în satul Recha, să fie indicat pe bilet că el s-a îmbarcat exact în Recha. Și ne punem întrebarea – ce rost are acest lucru? Dacă un vehicul are autorizație de traseu, poți să vezi prin ce localități trece și poți să vezi la ce oră este în grafic în fiecare localitate”.

Transportatorii reamintesc că și acum serviciul fiscal poate verifica cu ușurință datele: ora indicată pe bilet, codul localității și orarul aprobat de ANTA fac posibil controlul precis al traseului. Transportatorii sunt convinși că toată povestea cu inovațiile este doar pentru a-i forța să cumpere case de marcat de la o companie apropiată anumitor cercuri.

Următoarea problemă: cererea ANTA de a adapta vehiculele de călători la nevoile persoanelor cu handicap. Transportatorii subliniază că nu sunt împotriva ideii în sine, dar nu sunt de acord cu modul în care aceasta este pusă în aplicare, care necesită costuri uriașe pentru companiile de transport și nu oferă soluții reale. Cum să lucrezi când costurile sunt mai mari decât veniturile?

„ANTA înțelege că nu vom putea îndeplini toate cerințele. Controlorii vor merge pe rute și acesta va fi un nou motiv pentru a colecta amenzi de la transportatori”, afirmă Oleg Aleksa.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Procedura de rambursare a TVA va fi simplificată
Bănci și finanțe
28 iunie 2025
Procedura de rambursare a TVA va fi simplificată