
Ștefan Yamandi
Acest lucru a fost anunțat de Ștefan Iamandi, directorul BNMVV, în cadrul unei conferințe naționale privind rezultatele activității sectorului în anul trecut. Potrivit acestuia, creșterea vânzărilor pe piețele externe a făcut posibilă modificarea Legii bugetului pentru 2024 și majorarea fondului de struguri și vin cu 12 milioane de lei. Produsele vinicole autohtone au fost expediate în 73 de țări. În sector există 143 de companii exportatoare.
Vinurile liniștite îmbuteliate au fost expediate pe piețele externe cu 3% mai puțin în volum fizic decât în anul precedent, în valoare de 82,6 milioane de dolari (+4%). Prețurile medii de export au crescut pentru toate țările, cu excepția Republicii Cehe, Rusiei și Regatului Unit. Cele mai mari prețuri sunt pentru livrările către Japonia și România, deoarece importatorii de acolo aleg vinuri de calitate superioară.
Materialele vinicole vrac în termeni fizici au fost vândute cu 8% mai mult, în valoare de 47,8 milioane de dolari (+7%). În acest segment, dimpotrivă, prețurile au scăzut (deși prețul mediu a rămas la nivelul anului precedent). Dar acest lucru a fost în concordanță cu schimbările de pe piață. Bălțata moldovenească a fost tranzacționată la 0,56-0,83 dolari pe litru, în funcție de calitate, ceea ce este în conformitate cu tendințele pieței. Maximul a fost plătit în România, iar minimul – în Abhazia. Turnura noastră a fost trimisă chiar în Franța, unde, apropo, anul trecut a existat o supraproducție de vin. Secretul este că materialele vinicole franceze au fost vândute cu 0,85-1,01 dolari, adică mai scumpe decât cele moldovenești.
Exporturile de vinuri spumante cresc treptat, deoarece există o cerere tot mai mare pentru astfel de produse în lume. Vinăriile autohtone au livrat vinuri cu „bule magice” în valoare de 8,6 milioane de dolari (+12%). Prețul mediu al acestora a crescut cu 10%.
Potrivit directorului NBVIW, există un potențial bun de creștere a vânzărilor de vinuri spumante moldovenești. Mai mulți factori vor contribui la acest lucru. În prezent, biroul lucrează împreună cu producătorii pentru a crea o denumire de origine (DOP) pentru vinurile noastre spumante. De asemenea, în septembrie, la Chișinău va avea loc prestigiosul concurs internațional Concours Mondial de Bruxelles` 2025 Sparkling Wines Session. În plus, va fi lansată o campanie de promovare a vinurilor spumante moldovenești.
Este interesant faptul că anul trecut impactul asupra cifrelor de export al vinurilor aromatizate (vermuturi) a crescut foarte puternic. Pe parcursul anului, volumul acestora a crescut cu 949%, până la 24,6 milioane de sticle de vin de 0,75 litri. Acestea au adus venituri de 43,7 milioane de dolari (+942%), adică 19% din veniturile totale. Aproape întregul volum a fost livrat în SUA.
În ceea ce privește divinurile și brandy-urile îmbuteliate, s-a înregistrat o scădere a exporturilor în termeni fizici (-30%) și în termeni valorici (-28%). Valoarea totală a livrărilor s-a ridicat la 14,9 milioane de dolari. Dar distilatele în vrac au fost mai solicitate (+10%). Acestea au fost vândute pentru 31,6 milioane $ (+4%). Produsele din acest segment în volumul total al exporturilor de vinuri ocupă o pondere mică – doar 9%, dar generează 20% din venituri. Iar producătorii de divinuri și distilate plătesc aproximativ 40% din contribuțiile la Fondul Viei și Vinului.
Piața UE reprezintă 51% din valoarea totală a livrărilor de anul trecut, continentul american 23% și țările CSI 20%. Asia reprezintă doar 4 %, iar Africa 2 % din structura exporturilor.
„Din păcate, exporturile către Asia sunt în scădere deoarece vânzările de vinuri de struguri din China în general continuă să scadă (toate țările au fost afectate)”, spune Ștefan Yamandi. – Cu toate acestea, piața asiatică are un mare potențial pentru vinurile moldovenești. În special, în Turcia. Din păcate, din motive politice, nu putem crește cotele pentru importul de vin fără taxe vamale în această țară (de mai mulți ani la rând, acestea sunt deja distribuite la începutul anului – Nota autorului). Există însă o creștere a exporturilor în Japonia, care este influențată și de faptul că, acum un an, Biroul Național al Viei și Vinului a deschis la Tokyo o reprezentanță a Wine of Moldova – Japan, iar acum acolo există un ambasador al vinurilor moldovenești. Anul trecut, pe această piață au fost organizate o serie de activități promoționale, care au dat un efect bun în vânzări”.
Primele 10 țări exportatoare de vinuri îmbuteliate sunt SUA (46,5 milioane dolari), România (33,2 milioane dolari), Polonia (7,9 milioane dolari), Cehia (7,5 milioane dolari), Olanda (4,9 milioane dolari), China (4,1 milioane dolari), Ucraina (3,9 milioane dolari), Canada (3,1 milioane dolari), Germania (2,7 milioane dolari) și Turcia (2,4 milioane dolari). Se poate observa că Rusia nu a fost inclusă în primele zece piețe. Cu excepția perioadei de embargo, aceasta este prima dată. Iar cea mai stabilă piață în ultimii ani este România.