
Automatizarea funcțiilor de acordare a licențelor de către organismele de control, care ar fi trebuit să ușureze în mod radical „trecerea prin proceduri” pentru antreprenori, nu a devenit un panaceu în cei peste 25 de ani de existență ai săi. Nevoia de a reveni mereu la această problemă încă nerezolvată este un indicator nu atât al dotării e-guvernării cu tehnologii moderne de management, cât al persistenței Camerei de Conturi în a controla eficiența resurselor de stat disponibile.
Problema este cu atât mai urgentă cu cât ploaia de digitalizare a tot și toate care s-a abătut asupra Republicii Moldova în ultimii ani impune o abordare mai atentă a utilizării fondurilor împrumutate, care sunt depuse în pușculița datoriilor țării. AIS GEDA integrează cele mai moderne instrumente ale tehnologiei informației (IT), dar nu a fost modalitatea optimă pentru multe agenții de a menține Registrul documentelor de autorizare (RDA).
„Fereastra unică” nu se deschide complet
În cursul auditului, s-a ajuns la concluzia că, în general, măsurile luate și resursele investite în dezvoltarea acestui sistem informatic au dat rezultate doar parțial. Există anumite posibilități de îmbunătățire a acestuia, care depind de actualizarea în timp util a cadrului normativ și juridic, de actualizarea sarcinilor atunci când sunt utilizate de autoritățile responsabile. Inclusiv gestionarea sistemului, care este efectuată de Agenția pentru Servicii Publice.
Auditorii consideră că, deși există unele progrese pentru atât de mulți ani de funcționare, efectul așteptat de la introducerea „ghișeului unic” nu s-a produs. „Unele organisme și instituții care emit documente de autorizare refuză să utilizeze AIS GEDA. Altele utilizează sistemul informatic în paralel cu metodele tradiționale de eliberare a autorizațiilor”, spun auditorii. Cu alte cuvinte, întreprinzătorii, în special în sectorul comerțului, încă „aleargă” între instanțe și coordonează documentele, în timp ce sistemul este utilizat ca un „registru de hambar” în care sunt introduse informațiile finale.
În acest context, în urmă cu trei ani, Camera de Conturi a prezentat 26 de recomandări, obligând autoritățile responsabile să raporteze cu privire la punerea lor în aplicare în termen de un an și jumătate. Conform rapoartelor, ceva a fost implementat, ceva este depășit, ceva a fost inclus în Planul de acțiune al Guvernului pentru îmbunătățirea sistemului. Dar, în general, conform rezultatelor misiunii de monitorizare, gradul general de implementare a recomandărilor a fost de 27%.
Ce a fost făcut, ce nu a fost făcut
„Popularitatea” AIS GEDA în rândul autorităților și instituțiilor de stat a crescut, cadrul de reglementare a fost clarificat, iar gama de servicii a fost extinsă. Nu putea fi altfel pentru atât de mulți ani de utilizare. Cu toate acestea, toate aceste procese, în special problemele de interacțiune între autorități, au durat atât de mult, iar problemele actuale cu promovarea sistemului nu au făcut decât să crească, încât importanța obiectivului final a fost umbrită.
Deși au fost luate o serie de măsuri, unele dintre problemele identificate anterior în cadrul auditului au persistat. Factori precum complexitatea domeniului și durata procesului legislativ, comunicarea fragmentată între autorități, promovarea și monitorizarea insuficiente ale SIA GEAP de către proprietarul acestuia, capacitatea instituțională limitată și planificarea lansării celei de a doua versiuni a SIA UWRD au fost factori care au contribuit la acestea.
Auditul actual a evidențiat noi probleme sistemice în funcționarea și utilizarea sistemului. Astfel, „lipsa de adaptare a cadrului de reglementare și absența unui mecanism clar de monitorizare și evaluare a performanței agențiilor guvernamentale în procesul de emitere a actelor de autorizare și de notificare a începerii activităților comerciale împiedică utilizarea eficientă a sistemului”. În plus, extinderea și utilizarea activă a AIS GEDA la nivel local rămân limitate.
Măsurile luate pentru arhivarea, distrugerea și gestionarea fișierelor electronice au fost insuficiente, se arată în raportul de audit. Prin urmare, există un risc constant de supraîncărcare, care afectează performanța sistemului. În același timp, există încă o problemă legată de ineficiența mecanismului de schimb de date referitor la plățile bancare pentru eliberarea permiselor.
„În ciuda dezvoltării procedurilor de securitate și a delegării autorității tehnice către Centrul Național de Control, Reglementare și Supraveghere (STISC), este necesar să se consolideze în continuare protecția sistemului și să se îmbunătățească mecanismul de monitorizare a conformității securității și protecției datelor”, au declarat auditorii. În plus, RRD nu garantează exhaustivitatea și integritatea bazei de date oficiale, iar autorizațiile gestionate prin intermediul sistemelor proprii ale autorităților nu sunt transferate integral către AIS GEDA.
Incongruențe solide
Controlul a fost efectuat la Cancelaria de Stat, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Ministerul Finanțelor, Agenția de Guvernare Electronică, Agenția pentru Servicii Publice, Unitatea de Implementare a Proiectului de Competitivitate a Băncii Mondiale și la alte organisme emitente de autorizații incluse în Nomenclatorul actelor de autorizare. Misiunea de control s-a desfășurat în conformitate cu cadrul declarației profesionale INTOSAI și cu cadrul de reglementare internă al Curții de Conturi.
În urma verificărilor efectuate, nu a fost identificată furnizarea efectivă a schimbului de date în sistemul AIS GEDA de la sistemul AIS „Registrul de stat al armelor”, sistemul AIS „Gestionarea deșeurilor” etc. În același timp, verificarea nu a relevat o descriere a metodelor de interogare utilizate pentru furnizarea sau utilizarea datelor, a structurilor de date țintă, a caracteristicilor tehnice ale schimbului de date și a caracteristicilor jurnalului. Toate aceste elemente ar trebui stabilite prin decizia privind schimbul de date prin intermediul platformei MConnect emisă de autoritatea competentă pentru sistemele de informații menționate mai sus.
În 2023, ANSA a eliberat 42,1 mii de certificate fitosanitare pentru export și reexport, Ministerul de Interne a eliberat permise pentru 19,3 mii de deținători de arme, iar Ministerul Agriculturii a eliberat 0,3 mii de permise pentru gestionarea deșeurilor, export și tranzit. Nu există informații privind aceste permise în sistemul AIS GEDA în cursul perioadei de raportare. Agenția pentru Protecția Mediului a susținut că sistemul informațional SIA MD utilizat pentru eliberarea permiselor de gestionare a deșeurilor este disponibil la adresa siamd.gov.md, care în prezent nu asigură schimbul automat de date cu AIS GEDA. Sistemul sus-menționat se află în responsabilitatea Ministerului Protecției Mediului, prin urmare Agenția a solicitat ajustările necesare pentru dezvoltarea acestuia. Din cauza modificărilor legislative și a lipsei de finanțare, proiectul nu a fost implementat.
ANSA a declarat că AIS GEDA a fost desființat oficial în 2024 și toate procesele active au fost transferate acolo. Arhivarea datelor istorice a fost realizată prin transferul arhivei STISC cu documentația aferentă. În același timp, sistemele (Registrul de Stat al Animalelor, Direcția Măsuri Sanitare și Veterinare, Direcția Activități de Laborator) nu sunt utilizate pentru eliberarea documentelor de autorizare și sunt excluse din domeniul de aplicare al AIS GEDA în conformitate cu Legea nr. 160/2011.
În aceeași ordine de idei, auditul a arătat că AIS GEDA a înregistrat un total de 15,3 mii de acte de autorizare emise de ANTA de la lansarea sistemului informatic, dintre care 9,9 mii de acte au fost furnizate de SIA „Autorizații de transport electronic” prin schimbul de date cu AIS GEDA. În același timp, la compararea datelor din rapoartele statistice privind actele de autorizare emise pentru 2024 și 2025 (5 luni), sintetizate din sistemele informatice menționate, s-a constatat o discrepanță între informațiile reale înregistrate în SIA e-AT și informațiile transmise prin schimb de date către AIS GEDA.
Argumentând această discrepanță, ANTA a făcut referire la existența unor erori de sincronizare între e-AT SI și AIS GEDA. Din cauza acestor erori, în prezent există 32,3 mii de dosare înregistrate în e-AT SI cu statutul „în așteptare” care nu sunt reflectate în AIS GEDA, iar discrepanța este cauzată de erori tehnice, deoarece sunt implicate mai multe organizații.