
Proiectul autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odessa este unul de anvergură, iar Republica Moldova nu îl va putea realiza fără sprijinul financiar al partenerilor străini, a declarat ministrul în exercițiu al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolia.
Anterior, el a subliniat complexitatea procesului de construcție a autostrăzii, care include mai multe etape preliminare – de la studiul de fezabilitate și alegerea traseului optim până la achiziționarea terenurilor și proiectare. În prezent, există resurse financiare din partea Uniunii Europene pentru construcția primului tronson al autostrăzii în Moldova, inclusiv podul, până la sensul giratoriu. Următoarea etapă este faza studiului de prefezabilitate pentru continuarea autostrăzii. Din cele trei trasee posibile propuse de experți, specialiștii ministerului vor stabili care este cel mai convenabil și ușor de construit. Apoi, în cursul proiectării, va fi necesar să se stabilească parcelele de teren care urmează să fie cumpărate. Potrivit ministrului în exercițiu, toate acestea vor dura câțiva ani. El a precizat că autostrada Iași-Ungheni-Chișinău-Odessa va fi o continuare a autostrăzii A8 din România.
Autostrada A8 Târgu-Mureș-Iași-Ungheni, numită și Autostrada Unirii, va avea o lungime de 305 km. Potrivit unor surse românești, aproximativ 44% din lungimea totală este în prezent în curs de execuție.
Autostrada A8 este un proiect de interes strategic pentru România, după cum a declarat Irinel Scriosteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în cadrul unei dezbateri publice în luna septembrie. Construcția sa va fi realizată în etape. Această rută a fost aleasă pentru a conecta cât mai direct Chișinăul, Ungheniul și Iașiul cu Transilvania, în Transcarpatia, și pentru a pune accentul pe centrul Europei. Traversarea Carpaților este de 200 de kilometri, în timp ce tronsonul de la Târgu Neamț la Ungheni, trecând prin Iași, are o lungime de 95 de kilometri.
Irinel Scriosteanu a recunoscut că România traversează o perioadă dificilă din punct de vedere economic, însă proiectul nu va avea de suferit din această cauză, a dat asigurări acesta. „Suntem încă în negocieri cu Comisia Europeană pentru ca până în 2030 să finalizăm lucrările de la Târgu Neamț până la podul de la Ungheni. Acest termen este stabilit și de finanțator. Avem în continuare o zonă montană pentru care căutăm în continuare surse de finanțare.”
O parte a autostrăzii A8 va fi un pod peste râul Prut (1,1 km), numit și „Podul de Flori”, care este în prezent în construcție.
Podul autostrăzii va fi situat ușor la nord de orașul Ungheni, în apropierea satului moldovenesc Zagarancea și a satului românesc Golănești. Acesta va fi o structură complexă formată din două poduri paralele, unul lângă altul, fiecare având o lungime de 261,2 metri. Ambele vor avea patru benzi de circulație (câte două în fiecare sens), plus trotuare pentru pietoni.
Construcția podului a început pe 26 aprilie 2025 și urmează să fie finalizată în 18 luni. Compania românească Ness Proiect Europe a fost selectată ca dezvoltator. Data deschiderii este programată pentru 2026. Costul construcției este de 151,68 milioane de lei români, fără TVA (peste 30 de milioane de euro). Autoritățile române construiesc noul pod peste Prut cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Cea mai mare parte a finanțării proiectului este alocată din fondurile Connecting Europe Facility (CEF).
Șantierul, unde se execută lucrări pe ambele maluri ale Prutului, a fost inspectat în luna octombrie a acestui an de reprezentanți ai Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova. Aceștia au declarat că lucrările se desfășoară conform graficului. Structura podului este în curs de finalizare, piloții sunt forați și fundațiile piloților sunt consolidate.
Secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România a confirmat, de asemenea, pe rețelele de socializare, că programul de lucru este respectat. Potrivit acestuia, anul viitor va fi posibilă traversarea Prutului prin noul pod. În prima etapă, traficul se va desfășura pe drumurile naționale din apropiere, iar construcția autostrăzii spre Ungheni va fi finalizată ulterior, după obținerea finanțării din programul european SAFE.
Lansarea autostrăzii A8, care se va confunda cu autostrada A3 ce duce la granița cu Ungaria la Târgu Mureș, în România, va reduce semnificativ timpii de călătorie, aducând beneficii tangibile pentru economie, potrivit lui Radu Șitov, directorul agenției Euroimobil. Va fi nevoie de cinci ore pentru a ajunge din Republica Moldova în partea de vest a României și la granița cu Ungaria, în timp ce în prezent durează de două ori mai mult. Acest lucru va simplifica considerabil logistica aprovizionării Moldovei cu mărfuri din țările europene, inclusiv materiale de construcții, pe care le importăm în cea mai mare parte. Se vor reduce costurile de transport, se va impulsiona dezvoltarea producției, construcția de depozite și întreprinderi comerciale de-a lungul acestui traseu. O infrastructură bună va atrage anumite investiții, iar lanțurile mari, care nu erau interesate să-și deschidă reprezentanțe în această regiune atunci când infrastructura era subdezvoltată, ar putea veni în această regiune.









