
Această situație a dus la o creștere notabilă a încărcăturii altor moduri de transport public, dar acestea nu pot face întotdeauna față fluxului de pasageri. Oamenii așteaptă perioade lungi de timp în stațiile de autobuz, devin nervoși și indignați. Pentru a evita prăbușirea transportului, autoritățile orașului au fost nevoite să pună pe linie autobuze și troleibuze suplimentare în regim de urgență. Se studiază posibilitatea de a achiziționa noi troleibuze și microbuze. A fost anunțată recrutarea de noi șoferi, dar până în prezent nu au fost primite răspunsuri la posturile vacante.
Oamenii din satele suburbane și din cartierele îndepărtate sunt aduși la stațiile de troleibuz de autobuzele municipale. Dar acest lucru nu rezolvă problema în ansamblu.
În Bender, majoritatea șoferilor de microbuze lucrează cu propriile mașini. Conform termenilor de implementare a proiectului sistemului ASOP, șoferilor le-au fost oferite noi condiții contractuale: trecerea la un salariu stabil de 7.000 de ruble transnistrene. În același timp, el însuși trebuie să plătească pentru repararea mașinii și costurile de operare. Cerința-cheie: instalarea în fiecare microbuz a unui validator pentru plata electronică a tarifului de către pasageri.
Ca urmare, aproape toți șoferii de microbuze din Bender au refuzat să îndeplinească aceste cerințe. După cum știți, în orașele transnistrene de la 1 iulie 2025 are loc o tranziție completă la sistemul de plată automată a tarifelor (AFC). Toate vehiculele – autobuze, troleibuze, microbuze – trebuie să fie echipate cu validatoare. În esență, aceasta este o casă de marcat concepută pentru transparența fluxurilor de numerar. Pe lângă funcția principală de plată a tarifelor, validatorul permite controlul traficului pe bază de GPS.
Planul-program pentru punerea în aplicare a AFC pentru perioada 2022-2024 a fost prezentat de guvernul republicii nerecunoscute în urmă cu trei ani. Acesta prevedea alocarea a 5,322 milioane de ruble din bugetul republican pentru achiziționarea de validatoare și software. Validatoarele au fost achiziționate în același timp. Implementarea proiectului a început în 2024.
Introducerea sistemului automatizat de plată a biletelor face parte dintr-un program mai cuprinzător de digitalizare a afacerilor, serviciilor sociale și administrației de stat din Transnistria. Procesul de digitalizare a listelor elevilor din școlile din Tiraspol și Bender, precum și a studenților din universități, colegii și școli tehnice este în curs de desfășurare. Sunt în curs de actualizare listele pensionarilor care au dreptul la călătorie gratuită cu troleibuzul. În prezent, există 34 de categorii privilegiate de călători în DMR, cu diferite niveluri de beneficii – 100%, 75%, 50% și 25%.
Astfel, un proiect tehnologic la scară largă este în curs de implementare pe toată malul stâng. Și nu este vorba doar de plata electronică a tarifelor. Sunt puse în aplicare sarcini complexe de compilare a unei baze de date complete și unificate (în care sunt incluși toți pasagerii privilegiați), deduceri fiscale transparente de la transportatori, reformatarea logisticii rutelor de transport și ajustarea finanțării departamentelor de troleibuze.
Separat, trebuie menționat că sistemul de plată a tarifelor de transport funcționează exclusiv cu cardul bancar „Clover”, care este emis de trei bănci transnistrene: „Agroprombank”, „Sberbank” și „Eximbank”. Pentru cei care nu au un cont bancar sau nu doresc să deschidă un cont, există o opțiune alternativă – un card preplătit. Acesta poate fi obținut fără pașaport și chiar fără un cont bancar. Foarte convenabil pentru turiști.
Sistemul de funcționare a cardului „Clover” pentru călătorii privilegiați pare grijuliu. Un călător privilegiat pune cardul la validator și costul integral al biletului de troleibuz este dedus din el. A doua zi, cardul primește un cashback – 100% pentru pensionari și 50% pentru studenți.
În prezent, autobuzele și troleibuzele proprietate municipală care circulă în Tiraspol și Bender sunt echipate cu validatoare. Achiziționarea acestora a fost finanțată de la bugetul de stat. În Tiraspol, a fost posibil să se echipeze autobuzele de navetă cu validatoare. Implementarea sistemului AFC continuă în Rîbnița, Camenca, Dubăsari și Grigoriopol.
De exemplu, în Camenca și Ribnita, validatoarele sunt disponibile în autobuze și microbuze, dar șoferii raportează că unii pasageri încă plătesc în numerar. Părerile, ca de obicei, sunt împărțite. Din ce în ce mai mulți șoferi și pasageri spun că este mai convenabil să plătească electronic, deoarece nu trebuie să caute mărunțiș și, astfel, să-și distragă atenția de la condus.
Interesant, a fost în Bender că primul proiect pilot de instalare a validatoarelor (fixe și portabile) în troleibuzele departamentului municipal de troleibuze Bender a început în 2024. Este vorba despre 20 de unități de transport. Dar ceva a mers prost cu microbuzele din Bender….