
Această viziune a fost rezultatul multor ani de muncă practică a unui grup de economiști, antreprenori și manageri uniți de obiectivul de a elabora o strategie de dezvoltare bazată nu pe teorie, ci pe experiența reală – în afaceri, în producție, în management. Ca rezultat, a fost creată o lucrare fundamentală, pe care partidul Alianța MOLDOVENII, condus de economistul Denis Roșca, a luat-o ca bază a programului său. Și apoi a început un dialog public național privind formarea unui plan de acțiune pentru a scoate țara din criza prelungită.
Dezbaterile publice au loc de la 1 august și, la fiecare două zile, reunesc în jurul unei mese rotunde experți de vârf și specialiști în domeniile lor. Fiecare astfel de întâlnire depășește abordările teoretice, deoarece acumulează inițiative practice. Ca urmare, programul partidului dobândește o valoare aplicată reală și deschide oportunități pentru construirea unei politici economice eficiente la nivel național. Aceasta este o experiență unică de interacțiune între partid și societate.
Masa rotundă din 5 august a fost dedicată problemelor legate de dezvoltarea economică, substituirea importurilor, promovarea exporturilor și dezvoltarea regională. Ea a reunit lideri ai comunității de afaceri, șefi de mari companii și holdinguri, care au zeci de ani de activitate atât în țară, cât și pe cele mai îndepărtate continente. Nu întâlnești foarte des astfel de specialiști și este o ocazie fericită să îi întâlnești împreună.
Unii ar spune că acești oameni au o viziune neconvențională, chiar îndrăzneață. Dar, după cum a arătat practica, abordările „standard” au fost cele care au adus țara într-o fundătură. De aceea, astăzi avem nevoie de idei noi, bazate pe experiență reală, bun simț și o înțelegere profundă a modului în care funcționează economia.
Șase piloni ai dezvoltării
Poziția Alianței MOLDOVENII se bazează pe faptul că trebuie lucrat în paralel la șase piloni pentru a relansa economia. Aceștia sunt.
Legislația: Sistemul este supra-reglementat – 70% din reglementări și permise sunt redundante, inutile și ar trebui eliminate. Pentru a porni roata motoare a creșterii economice, statul trebuie doar să ofere un cadru legislativ convenabil.
Infrastructură: există milioane de metri pătrați de clădiri neterminate și goale în țară, dar întreprinderile nu au acces la acestea. Aceste spații ar trebui închiriate gratuit pentru producție, iar statul ar obține venituri din impozitele pe salarii, profituri și alte taxe.
Materii prime: Moldova are 33 de categorii de materii prime nevalorificate. Exportăm un milion de tone de grâu – materie primă pentru producția de amidon, etanol, dulciuri și animale. În acest fel, „ucidem” întreprinderile din lanțul valoric care ar putea crea zeci de mii de locuri de muncă. Și acesta este doar un exemplu. În total, avem propriile materii prime pentru a produce aproape 73% din produsele care sunt acum importate!
Finanțe: Moldova este capabilă să genereze resursele financiare necesare pe cont propriu, fără a depinde de „pomana” din străinătate.
Oameni: Este posibil să aducem înapoi diaspora. Generații de specialiști au crescut în străinătate în profesii care nici măcar nu sunt predate în Moldova. Acestora ar trebui să li se ofere o gamă largă de beneficii și să fie motivați să facă muncă de înalt nivel acasă.
Al doilea lucru este recalificarea personalului. De exemplu, în SUA, 1 la sută din populație lucrează în agricultură, în Marea Britanie – 0,61 la sută, dar acolo randamentul este mult mai mare. Explicația: acolo se folosește tehnologia – se recalifică și se concentrează pe procesele post-recoltare, mai degrabă decât pe creșterea culturilor.
În al treilea rând, este important să crească ocuparea forței de muncă. În prezent, în Moldova doar 42% din populație lucrează, în timp ce norma este de 75%. Soluția ar putea fi transferul lucrătorilor din sectorul public în sectorul privat cu salarii mai mari. Și cel mai important, pentru a extinde potențialul productiv al țării, avem nevoie de manageri care sunt gata să-și asume responsabilitatea pentru dezvoltarea statului.
Mediatizarea: Acesta este un aspect important pe care multe guverne, în special în țările sărace, îl subestimează. În Moldova, de multe ori oamenii pur și simplu nu sunt conștienți de oportunități din cauza slabei acoperiri a tehnologiei, competențelor, finanțării și piețelor. Aceasta este ceea ce trebuie arătat la televizor – pentru a cultiva creația, nu doar consumul.
Oportunități reale de creștere
Evaluările efectuate de oamenii de afaceri au arătat că și cel mai bine conceput program lasă loc de îmbunătățiri.
Nicolas Nicula, președintele Covoare Ungheni SA, a exprimat cerințele importante ale întreprinderilor care sunt necesare aici și acum – libera concurență și predictibilitatea.
„Avem reglementări guvernamentale nesfârșite. Cea mai mare parte a economiei și a bugetului este ținută de întreprinderile mici, care trebuie să fie dezvoltate. Dar numai cei care știu cum să „învârtă” pot face față sistemului. Și este foarte dificil pentru cei tineri. Când vin cu un control fiscal, ei trebuie să „găsească ceva”. Dar de ce trebuie să găsească ceva! Avem nevoie de reguli clare, fără duble interpretări și de un mecanism clar de lucru. De exemplu, un impozit forfetar de 2% din vânzări ar simplifica sistemul și costurile.
Mai departe – mai mult: era vorba despre „sângele afacerilor” – finanțarea: „Băncile au profituri excesive, iar întreprinderile se închid – acesta ar trebui să fie un semnal pentru autorități. Câteva bănci mari au monopolizat practic creditarea afacerilor „serioase”. Există o listă de evaluatori aprobați de bancă, iar dacă evaluatorul nu este potrivit, nu lucrează cu el. Acest lucru îi obligă să facă ajustări, din cauza cărora gajurile sunt uneori supraevaluate de 10 ori mai mult decât împrumutul. Întreprinderilor li se răsucesc mâinile.
Iurie Mihalachi, președintele holdingului investițional IMC Group, un om de afaceri cu experiență pe cele mai exotice piețe și cooperare cu cele mai importante bănci din lume, inclusiv Banca Islamică de Dezvoltare, și-a împărtășit părerea dură despre sistemul de management moldovenesc.
„Toate formele de guvernare și administrare din Moldova de-a lungul anilor s-au dovedit ineficiente. Putem schimba judecătorii, procurorii, deputații, dar nimic nu se va schimba până nu se schimbă sistemul în sine! Este necesar să schimbăm structura organizatorică de aplicare și control a eficienței. Totul trebuie să fie sistematic. Pur și simplu, este imposibil ca cineva să decidă pur și simplu fără să aibă cunoștințe relevante în agricultură, economie, marketing, management. Nu contează cât de bun este planul, acesta trebuie pus în aplicare de cei care înțeleg și știu cum, avem nevoie de un sistem administrativ funcțional”, – a subliniat Iurie Mihalachi.
Și a sugerat – aceasta este cu adevărat o provocare – să renunțăm la Ministerul Economiei și să creăm în locul acestuia Ministerul Veniturilor! Deși, de ce nu? La urma urmei, după cum numiți nava….
Anatol Rașcu, metalurgist și proprietar al unei fabrici de tractoare, a sugerat să ne concentrăm pe industrie: „Dintr-o țară agricolă, ne-am transformat imediat într-una săracă, fără să ne industrializăm vreodată. Dar industria este cea care ne va salva!”.
Potrivit lui Rascu, Ministerul Economiei ar trebui transformat în Ministerul Industriei (deși a aprobat și ideea creării unui Minister al Veniturilor) și ar trebui creat un Minister al Diasporei.
Soluții pentru o schimbare în bine
După cum a rezumat discuția Igor Crapivca, CEO al Orvento Metal, deși nu există încă o unanimitate completă de opinii, există „un grad foarte ridicat de identitate”.
Toată lumea este de acord fără echivoc că țara are nevoie de o altă calitate a guvernării. Calitatea vieții, calitatea ecologiei, a serviciilor și a forței de muncă depind de aceasta.
Sistemul de învățământ dual, care pregătește atât specialiști „cu cap”, cât și „la îndemână”, este, de asemenea, important, Crapivca a amintit despre un alt aspect problematic. Este necesară dezvoltarea platformelor industriale și a agriculturii robotizate. De exemplu, Moldova poate furniza un milion de tone de struguri de masă dacă adoptă tehnologii moderne. Și, de asemenea, clusterizarea: combinarea științei, educației și producției, în special în complexul agroindustrial.
O problemă aparte este energia. „Astăzi nu suntem competitivi din cauza energiei scumpe și ineficiente. Este necesar să găsim modalități și parteneri pentru a genera energie pe teritoriul nostru și există dorința de a iniția proiecte privind energia nucleară la scară mică – acesta este cel mai accesibil tip de energie.”
În general, Moldova are nevoie de o infrastructură eficientă și accesibilă pentru economie, iar statul ar trebui să fie „startul la rece” pentru toate acestea, centrul care lansează reformele și dezvoltarea. Sarcina principală este să găsim firul care va desface încâlceala de probleme. Dacă nu o vom face în 5-7 ani, nu o vom face niciodată.
Strategia de dezvoltare a Republicii Moldova, luată ca bază a programului politic al Alianței MOLDOVENII, va fi extinsă în continuare cu decizii sectoriale, astfel încât în final să fie un document verificat, realist, holistic și, cel mai important, aplicat. Acesta va avea reguli clare pentru afaceri, sprijin real pentru întreprinderile mici și stimulente clare pentru investiții. Dar este deja evident: pentru prima dată, Moldova primește o abordare cu adevărat sistematică a administrației publice și a dezvoltării economice. Poate că aceasta este ceea ce ne lipsea – piesa lipsă din puzzle, fără de care economia nu putea merge înainte. Acum multe lucruri devin clare: elementele încep să se alinieze într-o singură schemă funcțională, care câștigă parteneri, asociați și susținători, o forță capabilă să redea Moldovei încrederea de a trăi, de a se dezvolta și de a prospera.
* Reclamă politică a partidului politic Alianța MOLDOVENII, plătită în baza contractului nr. 4/30 din 06.08.2025, factura nr. 180 din 07.08.2025